10 maj 2024 | Pressmeddelande

Ny motor, Matrix LED och uppgraderad interiör för SEAT Leon Sportstourer

SEAT Leon Sportstourer uppdateras tekniskt med en ny 1.5 TSI motor, Matrix LED strålkastare samt nydesignad och uppdaterad HMI, display- och manöverkoncept.

• SEAT Leon Sportstourer får en ny 1.5 TSI motor som levererar 115 hk (85 kW) och 220 Nm
  • Matrix LED-strålkastare erbjuds nu som tillval
  • Interiören har två nydesignade och uppdaterade HMI, display- och manöverkoncept, med 10,4" och 12,9" infotainmentsystem.

”SEAT Leon är fortfarande en viktig del av märkets strategi och har tagit en framgångsrik riktning som gör att den uppgraderas med ny teknik”, säger Wayne Griffiths, VD för SEAT. ”Det utökade motorutbudet och den digitala tekniken fortsätter att utvecklas.”

På svenska marknaden erbjuder SEAT Leon Sportstourer en ny 1.5 TSI motor (tidigare: 1.0 TSI) som levererar 115 hk/85 kW (+5 hk/4 kW) och 220 Nm vridmoment (+20 Nm) och är kopplad till en 6-växlad manuell växellåda. CO2-utsläpp på 120-132 g/km och en förbrukning mellan 5,3-5,8 l/100 km enligt den officiella WLTP-testcykeln.

Den erbjuds också som mildhybrid (eTSI): 150 hk (110 kW), exklusivt i kombination med en 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda, kombinerar 48V mildhybridteknik med förbränningsmotor, vilket är effektivt för att få lägre utsläpp och bättre komfort.

SEAT Leon har också uppgraderats utvändigt och erbjuder nu Matrix LED-strålkastare som tillval.

Invändigt fokuserar SEAT Leon Sportstourer på digitalisering med två nydesignade och uppdaterade HMI, display- och manöverkoncept, med 10,4" och 12,9" infotainmentsystem, inkl. bakgrundsbelysta skjutreglage.

SEAT har öppnat för beställning av den nya uppgraderade versionen med följande ca. pris inkl. moms:

• SEAT Leon Sportstourer Style, 1.5 TSI 115 - 279 900 kr
  • SEAT Leon Sportstourer Style, 1.5 eTSI 150 DSG7 Mildhybrid - 309 900 kr

SEAT Leon designas, utvecklas och tillverkas i Barcelona på företagets Martorell-anläggning.