VGS i Almedalen 2019

VGS kom till Almedalen 2019 med ett fullspäckat program. Sju seminarier och många andra aktiviteter levererades från gruppen och märkena på vår utställningsplats på Donnersgatan 6. Vi pratade elektrifiering, elbilar, delad mobilitet, laddinfrastruktur och eltransporter, men också ungdomar och idrott. Här berättar vi om våra aktiviteter under Almedalsveckan 2019.

Sten Forsberg med ID Crozz i Almedalen 2019

Volkswagens Almedalsprogram inleddes under söndagskvällen med ett mingel där bilen ID. Crozz avtäcktes. Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige, berättade om Volkswagens historiska satsning på elektrifiering och kommande elbilslanseringar.

Under måndagen drog Almedalsveckan igång på allvar. Hos Volkswagen på Hansaplatsen började dagen med ett frukostseminarium på temat elbilar. Journalisten och moderatorn Håkan Matson intervjuade Erik Brandsma, vd för Jämtkraft, och Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige, om den helt klimatneutrala bilen. Båda lyfte vikten av att ha ett livscykelperspektiv när man diskuterar bilars klimatpåverkan. De presenterade även Jämtkraft och Volkswagens nya partnerskap som ska främja att Volkswagens kunder laddar sina elbilar med el från förnybara källor.

Dagen fortsatte med Europcars seminarium med rubriken ”Delad mobilitet – hur kan vi möta konsumenternas behov och önskemål?” Bland paneldeltagarna fanns Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad, Mattias Goldmann, vd för Fores, och Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden. Under ledning av moderatorn Helena Stålnert diskuterade panelen bland annat vilka för- och nackdelar det finns med att äga sin bil och hur man kan skapa goda förutsättningar för delad, hållbar mobilitet. Panelen debatterade även om hyrbilar och bilpooler bör ha samma förutsättningar.

Volkswagen Personbilar höll ett lunchseminarium om bilens roll i den smarta staden. Representanter från Volkswagen, Ellevio, Scania och Vattenfall följde upp sin gemensamma rapport ”Elstransport Stockholm 2030” som presenterades förra året. Man lyfte flera exempel på viktiga framsteg som gjorts under året som gått, men även vikten av en snabbare utveckling för att kunna uppnå visionen om en fullt elektrifierad stad år 2030. Svante Axelsson, Nationell samordnare för fossilfritt Sverige, Daniel Kulin, sakkunnig inom e-mobility på Power Circle, och Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad, kommenterade slutsatserna i rapporten och gav sin syn på utvecklingen mot ett elektrifierat samhälle. Panelen diskuterade bland annat vikten av att allmänheten har ett förtroende för att det finns en fungerande laddinfrastruktur och debatterade huruvida kapacitetsbristen i Stockholm hotar elektrifieringen.

Det var en solig måndag i Almedalen och många besökare kom till Hansaplatsen för att dricka juice, titta på de utställda bilarna och delta i intressanta samtal. Under eftermiddagen anordnade Tysk-Svenska Handelskammaren ett välbesökt seminarium och ett uppskattat mingel på Hansaplatsen i samarbete med Volkswagen.

Tisdagen i Almedalen

Tisdagen i Almedalen bjöd på regn och blåst, men det hindrade inte seminariebesökarna från att komma till Volkswagen Electric Lounge på Hansaplatsen. Dagen inleddes med en frukost där moderatorn Håkan Matson intervjuade Jeanette Asteborg, Marknadschef på Volkswagen Personbilar, om det unika reklamkonceptet Let´s get electric. Jeanette berättade om resan från en idé som uppstod när hennes sambo spelade Leila Ks kultförklarade låt Electric hemma i köket till färdigt koncept med säkrade rättigheter till låten, produktion av musikvideo och visning av en längre reklamfilm i TV4. Jeanette berättade även om Volkswagens nya logga, samarbetet med AIK och varför hon väljer bort ”serpentinvägsreklam”.

Volkswagen Finans anordnade på förmiddagen ett seminarium kring frågeställningen ”Hur behåller vi elbilarna i Sverige?” En panel bestående av representanter från Volkswagen Group och Volkswagen Finans, experter och en politiker diskuterade hur vi kan säkerställa att elbilar som sålts i Sverige inte lämnar landet så fort subventionen betalats ut. Idag ser vi att många elbilar från Sverige säljs vidare utomlands, främst till Norge. Panelen diskuterade en rad olika lösningar, bland annat ekonomiska incitament. Man pratade även om vad Sverige kan lära sig av Norge, som har skapat goda förutsättningar för att både köpa och köra elbil.

Volkswagen Transportbilar höll ett välbesökt lunchseminarium på temat ”Från lager till lägenhet – e-handel och stadstransporter”. Michael Cronholm, COO vid HUI Research, och Per Ljungberg, vd vid Svensk Digital Handel, delade en rad spaningar om hur e-handeln kommer att utvecklas och påverka transporterna. Hans Turemark, Chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige och Henrik Dahlsson, Senior Advisor Hållbara Transporter vid Scania Sverige, berättade om branschens syn på framtidens transporter. Jonas Eliasson, Professor i Transportsystem, Teres Lindgren, socialdemokratisk ledamot i trafikutskottet, och Ellen Österberg, talesperson i miljö och infrastruktur vid Liberala Ungdomsförbundet, kommenterade utvecklingen och diskuterade hur man kan effektivisera transportsystemet. Panelen lyfte bland annat vikten av att samordna transporter och utnyttja varje last till fullo.

På eftermiddagen var det dags för Audis seminarium om hur man kan säkerställa tillgång till supersnabbladdare i hela Sverige. Kjell-Arne Wold, global projektledare för Audi e-tron, berättade om Audis syn på laddinfrastruktur och varför Sverige ligger efter Norge när det gäller elektrifiering. Sedan tog Maria Sunér Fleming, Enhetschef för Energi, Infrastruktur och Miljö på Svenskt Näringsliv, vid och pratade bland annat om vikten av tillgång till el och stabil infrastruktur för att möjliggöra elektrifieringen. Ulrika Geeraedts, Regional Utvecklingsdirektör på Region Skåne, pratade om situationen i Skåne, där elbristen är realitet. Daniel Kulin, Sakkunnig inom e-mobility, Johan Söderberg, Senior Director Fuel vid Circle K, och Magnus Ek, riksdagsledamot för Centerpartiet, diskuterade framtida teknik och hur man kan säkerställa såväl eltillgång som utbyggnad av supersnabba laddare i hela landet.

Dagens sista seminarium stod SEAT för. Frågeställningen som diskuterades var ”Mikromobilitet – ett bidrag till en bättre stad eller en övergående trend?” Per Schlingmann, författare och opinionsbildare, inledde seminariet med att presentera sin syn på framtidens städer. Han målade en bild av en stad där bilägande blir mindre viktigt till förmån för delad mobilitet. Susanne Karlsson från SEAT berättade sedan om SEATs planer för framtida mikromobilitet och om den framtida bilmodellen Minimo, en smidig tvåsitsbil som kommer vara självkörande till grad 4. Caroline Hjelm, CMO vid Voi, och Carl Göransson, Infrastrukturexpert vid Stockholms Handelskammare, berättade om vilka fördelar de ser med mikromobilitet. Karin Pleijel, Kommunalråd för Miljöpartiet i Göteborg, och Helene Odenjung, Liberal och Vice Kommunstyrelseordförande Göteborgs Stad, redogjorde för vilka fördelar och nackdelar de har sett med mikromobilitetsrevolutionen i Göteborg. Seminariet avslutade med en tapasbuffé i äkta Barcelonaanda.  

Onsdagen i Almedalen

Under onsdagen höll Volkswagen Group sina sista Almedalsseminarier för i år. Dagen inleddes med ett välbesökt frukostseminarium på temat ”En elbil i varje garage – från vision till verklighet”. Moderatorn Håkan Matson intervjuade Johanna Lakso, vd vid PowerCircle och Sofia Granfors, e-mobility Manager på Volkswagen Sverige, om vad de tror krävs för att fler ska välja elbil. Johanna och Sofia tog bland annat upp vikten av fungerande laddinfrastruktur som konsumenter kan lita på och behovet av prisvärda elbilar som passar alla. Båda såg ljust på framtiden och underströk att vi kommer att se en stor ökning av antalet elbilar under de kommande åren.

Årets sista Almedalsseminarium stod Škoda för. Moderatorn Helena Stålnert ledde ett samtal om hur vi kan få fler ungdomar att röra på sig. Veronica Nilsson, press- och sponsoransvarig på Škoda, berättade om Škodas engagemang för idrotten och hur man genom sponsring kan verka för att ge fler ungdomar möjlighet att röra på sig. Leo Gerdén, ordförande för Sveriges Elevråd, delade med sig av ett elevperspektiv på idrott och skolidrott, han tryckte framförallt på vikten av att alla ska känna sig trygga och inkluderade på skolidrotten. Karolina Bergmark från forskningsgruppen Ung Livsstil presenterade resultaten av deras forskning om hur socioekonomiska skillnader påverkar ungdomars möjlighet att röra på sig. Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet, berättade om deras arbete för att få fler ungdomar att testa hockey, inte minst tjejer. Lotta Finstorp, kultur- och idrottspolitisk talesperson för Moderaterna, gav till sist sin syn på vilka politiska insatser som behövs, både på lokal och nationell nivå. Ökad samverkan mellan olika aktörer, så som skola, civilsamhälle, näringsliv och idrottsrörelsen, presenterades bland annat som en möjlig lösning.

Vi tackar för i år med en film från dagarna i Almedalen!

VGS i Almedalen 2019