Sofia och Sten - mentor och adept

VGS har kickat igång Omvänt mentorskap med tre mentor/adept-par. Här berättar Sofia Forsling och Sten Forsberg om sitt samarbete.

Sofia Forsling, Head of Partnership på Wayke, är mentor till Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar på VGS.

– När jag fick frågan att bli mentor var min absolut första tanke hur modigt & progressivt detta initiativ var. Särskilt i vår bransch som är så otroligt konservativ på de flesta sätt. Men funderingar som ”är detta ett hedersuppdrag eller självmordsuppdrag?” for också genom mitt huvud. Ganska snart såg jag det dock som en fantastisk möjlighet att få vara med och påverka, på riktigt, säger Sofia och fortsätter:

– Jag känner mig väldigt inspirerad av initiativet och min drivkraft har hela tiden varit att jag vill bidra till en ökad mångfald och modernisering av bilbranschen, för mina medsystrars skull.

– Vi började träffas precis i kölvattnet efter #metoo, så det fanns gott om aktuella händelser att ta avstamp i. Bilbranschen är ju knappast en bransch som är undantagen från beteenden som startade #metoo-rörelsen. Vi pratar förstås också mycket om bristen på kvinnliga förebilder och att man skulle kunna lyfta fram de som finns på ett mycket bättre sätt, inte bara ledare utan även specialister.

– Jag tror att det är nyttigt att se saker ur ett annat perspektiv. Vilka är drivkrafterna för en småbarnsmamma som också vill ha ett spännande och utmanande jobb att gå till? Hur kan man credda kvinnliga egenskaper mer? När de kvinnliga medarbetarna är stolta över sin arbetsplats blir de verkliga ambassadörer – och då kommer fler kvinnor per automatik.

– Har du chansen att bli mentor, ta den! Dels är det utvecklande på ett personligt plan och är man det minsta intresserad av jämställdhetsfrågor bör man ta den här chansen att bredda världsbilden hos ”gubbsen”, avslutar Sofia.

– Jag tycker det är ett spännande och viktigt initiativ som vår HR-chef tagit, och roligt att få frågan, bara att nappa! Sofia är ett bra bollplank som bidrar med perspektiv som inte vi killar i 40-50-årsåldern, med hyfsat lika bakgrund, har. Det är nödvändigt om man över tid vill attrahera yngre människor, att bredda sig och se saker från olika håll, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen personbilar på VGS, och forsätter:

– Vi har pratat om utmaningar och lösningar som skulle öka vår attraktionskraft som arbetsgivare för yngre akademiker. Många 90-talister ser annorlunda på karriär och arbetsbelastning. Vi måste skapa ett sådant koncept.

– Vi behöver mer mångfald i alla aspekter, inte bara fler tjejer utan även fler med annan bakgrund. Vill vi vara framgångsrika och förstå marknaden måste vi ha den bredden även hos oss. Men jag tycker vi ser många positiva tecken. Hos oss har vi flera duktiga tjejer som utan att tveka tagit ledande positioner. Det är jättekul.

– Visst finns ett behov av förändring hos oss. Om vi ser på ledningsgruppen och ledningen på många avdelningar, så är det mansdominerat. Vi är i förändringens tid när det gäller vilka ledaregenskaper som behövs. Jag vill verkligen uppmana tjejer att känna sig trygga med att man kan kliva fram. Vi vill ha de bästa och mest motiverade medarbetarna i branschen i framtiden, och vi ska leda genom exempel.

– Såklart har jag också fått reflektera över synsätt och beteenden, vilket är viktigt att alla vi ledare gör kontinuerligt. Som chef har du ansvar att leva med i tiden och ha förståelse för hur de vi vill attrahera tänker, och vilka utmaningar de ser. Mentor/adept-konceptet är en väg framåt som visar att vi avsätter tid och fokus på denna viktiga fråga. Jag förväntar mig att fler kommer med! avslutar Sten.