Därför är Team Biogas.se:s bilar bättre i år
Årets biogasbilar är upprustade för att slåss i toppen av STCC. Planerna är ambitiösa för årets satsning och teamets arbete med bilarna under vintern har varit omfattande för att möta de planerna. Det är två huvudområden man har fokuserat på för att göra teamets två biogasdrivna Volkswagen Sciroccos ännu snabbare – körbarhet och balans.
Körbarheten har förbättrats genom att man har en helt ny motorelektronik i bilarna. Den gör att effekten och vridmomentet i biogasmotorerna kan programmeras i bilen och därmed utnyttjas motorerna bättre. Det handlar framför allt om att få turbomotorerna att leverera effekten över ett bredare register utan att den försvinner i hjulspinn. För att ytterligare förbättra körbarheten har teamet med hjälp av Volkswagen Motorsport installerat nya växellådor som både är mer driftsäkra och har bättre egenskaper. Ett annat viktigt område för att racerbilar ska gå fort är att bilens balans är korrekt. Det handlar om att få chassit så väl avstämt som möjligt så att bilarna varken understyr eller överstyr. Viktfördelning, bromsar, fram och bakvagn är områden som setts över. Vidare har man sedan tidigare goda erfarenheter av Öhlin och har nu monterat nya TTX dämpare. Det har varit mycket arbete under vintern och Tommy Kristoffersson, teamchef för Biogas.se, har haft bråda dagar. Med gemensamma krafter har man nu lyckats få bilarna klara till de första testdagarna. – Vi har fördelen av att jobba i en koncern med motorsports kunskaper i världsklass, Volkswagen Motorsport har en toppenmodern avdelning i Hannover under ledning av danskbördiga Kris Nissen som gett oss ovärderlig hjälp, sen har jag min egen stab hemma i Arvika som naturligtvis under alla år i STCC samlat erfarenheter som nu kommer väl till pass. Och utöver Volkswagen har vi också en mycket stark partner i E.ON, vilket är klart värdefullt, säger Tommy. Senare i år planerar Team Biogas.se att debutera med två helt nya bilar och det är något som ställer höga krav på teamet. Tommy Kristoffersson förklarar varför man väljer att parallellt med utvecklingen av årets bilar bygga två nya. – Vi vill ha bilar som är bättre anpassade till reglementet i STCC. Den nya bilen är från grunden byggt för STCC, man kan helt enkelt säga att nästa bil blir en mer renodlad sprintbil anpassad för STCC.