19 apr 2010 | Pressmeddelande

Team Biogas.se – ett gäng vinnare

När Team Biogas.se når topplaceringar i STCC är det Fredrik Ekblom och Patrik Olsson som får de största rubrikerna. Men lika stor del i framgångarna har människorna bakom teamets båda förare. Team Biogas.se består av tio heltidsanställda personer, alla med ett och samma mål för ögonen – att göra mästerskapets klimatsmartaste bilar till vinnare.

Racing är en lagsport. Varje individ i ett team måste ha det som krävs för att nå toppen. Tommy Kristoffersson och hans team, som fått uppdraget att driva Volkswagens och E.ON:s unika racingsatsning, har vunnit STCC fem gånger. Det är bevis nog för att teamet förfogar över fler stjärnor än Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. Hemma hos teamet strax utanför Arvika i Värmland finns det vinnare överallt – från verkstadsgolvet till kontoret. – Det är en stab av ambitiösa och kunniga yrkesmänniskor varav de flesta kommer från bygden, säger Kristoffersson och tillägger: – Vi är alla personer som vill framåt och som är beredda att kämpa för att nå våra mål. Tommys son Johan basar i verkstaden där Bart Stanek, Tony Fors, Emil Andersson, Emil Löfkvist och Heinz Kluge ansvarar för bilarna. Den sistnämnde har, precis som Fors, varit med ända sedan 1989 då Kristoffersson med framgång tävlade i rallycross. Urban Gathe ansvarar bland annat för teamets fordon medan Tommys mamma Gerd och Johans flickvän Zandra Björholtz regerar på kontoret. Gerd har hand om ekonomin och Zandra är teamkoordinator. Marknadschef är nyanställde Per Andersson, känd bland annat från såväl rallycross-SM som Svenska Rallyt. Tionde personen på lönelistan är givetvis Tommy Kristoffersson själv. En viktig kugge i maskineriet är Ronnie Bergström, värmlänningen som både är verkställande direktör för företaget och ansvarig ingenjör på Fredrik Ebloms biogasdrivna VW Scirocco. Tommys fru Yvonne och dotter Jenny har också sina givna platser i detta framgångsrika lag. Yvonne som STCC:s enda teamsjuksköterska och Jenny som fotograf. – Utöver alla ovan nämnda har vi två personer projektanställda och i samband med tävlingar tillförs teamet ytterligare kapacitet i form av bland annat ett antal helgmekaniker. Efter två säsonger litet grand i det tysta är de åter med i hetluften i STCC. – Tack vare det förtroende Volkswagen och E.ON givit oss är vi tillbaka som ett av teamen det pratas om och som man räknar med i mästerskapet. Vi står inför en utmaning som är enormt inspirerande för samtliga inblandade i teamet. Tommy Kristoffersson och kompani har vunnit STCC förr, vet vad som krävs och har siktet inställt på nya, stora framgångar i svensk racings kungaklass.