24 jun 2010 | Pressmeddelande

Nya STCC-Sciroccon klar för test

De nya bilarna är färdiga och rullas snart ut från Volkswagen Motorsport i Hannover. Det innebär att Team biogas.se - som leder märkesmästerskapet i STCC - kan inleda testarbetet inför säsongens resterande deltävlingar. - Inspirerande och superkul, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson entusiastiskt.

Med uppdaterade fjolårsbilar har Volkswagen- och E.ON-backade Team biogas.se gjort succé i STCC. En delseger, ytterligare fem pallplatser och ledning i teammästerskapet är vad Fredrik Ekblom, Patrik Olsson och de övriga i teamet åstadkommit hittills.
Med fem deltävlingar kvar i mästerskapet presenterar Team biogas.se snart sina nya, biogasdrivna VW Scirocco. Veckan som kommer inleds testkörningarna.
- Tre hela testdagar är inplanerade innan deltävlingen i Falkenberg den 10 juli, säger Tommy Kristoffersson.
Att bilarna kommer att finnas med på det officiella STCC-testet i Falkenberg den 8 juli är självklart. Var de andra två testkörningarna kommer att ske vill Kristoffersson ännu inte avslöja.

När Team biogas.se gjorde entré i STCC 2009 var det med två VW Scirocco byggda i första hand för långloppsracing. Till den här säsongen uppdaterades bilarna. Bland annat försågs de med ny hjulupphängning och växellåda, Öhlins stötdämpare och förfinad motorelektronik.
Resultaten lät inte vänta på sig.

Redan i premiären på Jyllandsringen slog Patrik Olsson till med en pallplats och efter det har framgångarna kommit slag i slag. Bland annat erövrade Fredrik Ekblom teamets första seger i Karlskoga och i den senaste deltävlingen, den sista med de gamla bilarna, gick Team biogas.se upp i ledning i teammästerskapet.
- Jag har varit med om att ta fram nya bilar förr, både i rallycross och racing, men det här tar priset. Aldrig tidigare har jag sett ett lika exklusivt och optimerat bygge, säger Kristoffersson, som inte tvekar en sekund när han påstår att de nya bilarna kommer att vara bättre på alla punkter jämfört med den gamla.

Dessutom är den nya Sciroccon - bortsett från gasdriften och tredörrarsmodellen - byggd helt enligt Super 2000-reglementet. Det sistnämnda är viktigt för Kristoffersson.
- Med de nya bilarna möter vi konkurrenternas krav och tillgodoser STCC:s önskemål, konstaterar han.

Nya bilar kan innebära ökade framgångar för Team biogas.se. Det är givetvis vad alla hoppas på, men Tommy Kristoffersson har varit med alldeles för länge för att ta det för givet.
- I en sport som den här, där marginalerna är så små, finns det inga garantier. Jag är givetvis mycket nöjd med vad vi presterat hittills i mästerskapet, men är också den förste att erkänna att vi haft en hel del flyt. En del av våra framgångar hittills har vi vunnit mer på smartness än på speed. Med de nya bilarna räknar vi med att kunna försvara vår position, fortsätta att erövra pallplatser och vara med och konkurrera om mästerskapstitlarna både för förare och team.

Att Team biogas.se toppar teammästerskapet i STCC har uppmärksammats.
Inte minst av Volkswagen Motorsport i Tyskland.
- Det är viktigt för oss. STCC är ett ansett mästerskap och en tätposition där har ett internationellt värde för Volkswagen, vilket också innebär att vi kan få ännu mer och bättre hjälp från Tyskland.