21 sep 2010 | Pressmeddelande

60 år med en levande legend !

En holländares idéskiss blev till världens mest kända nyttofordon. Volkswagen Typ 2 ”byggde Europa”, blev hippiesymbol i USA och alla campingbilars urmoder samt världens första MPV långt innan begreppet var uppfunnet – och nu har denna ikon rullat på svenska vägar i 60 år.

En dag i september 1950 rullade den första ”Folkabussen” i land på svenska mark och direkt efter den följde ytterligare 49 stycken Volkswagen Typ 2 i skåpversion. Den 4 oktober skedde den första kundleveransen, som gick till Nils Wemmert i Hyllinge utanför Helsingborg.

Föga anade väl professor Ferdinand Porsche att hans ”Folkvagn” skulle utvecklas till att också bli en av världens mest sålda godstransportörer och dessutom en hippieikon och en trendsetter.

En höstdag för 63 år sedan hände det sig sålunda att affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, fick en idé när han var på besök på Volkswagenwerk i Wolfsburg. På fabriksområdet såg Ben Pon flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet.

När Ben Pon sedan satt i möte med Volkswagens ledning omvandlade han sin idé till en enkel skiss på en VW-baserad transportbil – och Folkabussen var född! Snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – och resten är – som det brukar heta – historia (se separat sådan).

I Tyskland fick VW-bussen smeknamnet ”Bulli.” När Volkswagen Typ 2 (Typ 1 var förstås ur-Folkan) premiärvisades i november 1949 hade man inte kommit på något bättre namn än Lieferwagen (leveransvagn) och när den i juni 1950 även kom i bussversion (Bus på tyska) dröjde det inte länge innan Bus och Lieferwagen blev BuLi och sedan Bulli, vilket på tyska betyder ungefär ”lilla knubbis”.

Här i Sverige heter de olika modellerna av Typ 2 officiellt Caravelle, Multivan eller Transporter, men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup. Nästan alla har vi en relation till transportbilen som blev världens första MPV långt innan begreppet var uppfunnet. I Europa ser vi väl Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder (och måhända även -fader).

I USA däremot är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster.

Då var Folkabussen en ganska billig bil, i dag är en tidig Typ 2 i bra skick värd en smärre förmögenhet – och ibland får man till och med stryka ”smärre”. Även den nyare T3-versionen, alltså den sista VW-bussen med svansmotor, har blivit rejält mycket dyrare de senaste åren. Här gäller sålunda ”skynda att fynda”.

I dagarna fyller Volkswagen Transporter alltså 60 år i Sverige och det firas förstås med ett rejält tårtkalas. Under vecka 38 (21-23 september) bjuder VW:s återförsäljare sina transportbilskunder på Typ 2-tårta och givetvis även på många jubileumserbjudanden.

63 år med VW Transporter

1947  Idéskiss av holländaren Ben Pon

1949  Pressvisning av prototyp den 11 november

1950  Serieproduktionen startar den 29 april. Samma fyrcylindriga luftkylda aktermonterade boxermotor på 25 hk som i VW Typ 1, men lägre slutväxel. Toppfart 80 km/h. Under de första månaderna byggs bara skåpbilar, men i juni tillkommer versionerna buss och kombi. I september kommer de första bilarna till Sverige

1951  Lyxversion av bussen. Den har bland annat tio takfönster och stort soltak. I Tyskland får den smeknamnet Samba, i USA blir den hippiekulturens fordon nummer 1 och i Sverige kallas den rätt och slätt för Lyxbussen

1952  Typ 2 debuterar som Pickup, 1954 får Typ 2 fem nya hästkrafter (totalt 30), 1962 tillverkas Typ 2 nr 1 000 000, 1963 ökar motoreffekten till 42 hk och 1965 till hela 44 hk

1967  Efter cirka två miljoner Typ 2 T1 är det dags för en ny generation, som logiskt nog får beteckningen T2. Typ 2 T2 alltså. En inte helt lyckad typbeteckningskollison, men modellen gör succé. I grunden samma praktiska transportbil som tidigare – fast nu med 47 hk

1978  Den tredje generationen av Transporter debuterar som 1979 års modell och nu handlar det om en helt ny konstruktion. T3 är längre, bredare, rymligare, starkare, snabbare och dessutom modernt kantig i formerna – men den luftkylda boxermotorn sitter fortfarande baktill

1982  I september tar en epok slut i och med att boxermotorn blir vattenkyld. Motorns volym ökar från 1,6 till 1,9 liter och 1983 ersätts förgasaren av bränsleinsprutning

1984  Ny version med motor på hela 112 hästkrafter. I en entusiastisk provkörning döps den till ”Porsche-bussen” av biltidningen Teknikens Värld

1985  Den första turbodieseln med en nästan liggande radmotor. Samtidigt presenteras fyrhjulsdrivna Transporter Syncro med viscokoppling. T3-tillverkningen stannar på ungefär 1 750 000 bilar

1990  I augusti presenteras den fjärde generationen, som från start finns med två hjulbaser; 292 och 332 cm. T4 är en i grunden helt ny bil, en revolution: Motorn sitter fram och driver framhjulen (senare även fyrhjulsdrift). Tvärställda fyr- och femcylindriga bensin- och dieselmotorer på mellan 61 och 110 hästkrafter, senare upp till hela 204 hk

2003  Dagen Transporter-generation T5 har liksom T4 tvärställd frontmotor och fram- eller fyrhjulsdrift, men T5 är större och starkare och har modernare motorer

2009  Uppdatering av den nuvarande generationen med framför allt nya, starkare och renare fyrcylindriga TDI-motorer och ny effektiv automatlåda typ DSG

Volkswagen Transporter av idag är 489 cm lång, 190,5 bred cm, 199 cm hög och därmed en betydligt större bil än 1950 års modell. Motsvarande mått för den var 410, 170 och 190 cm, och vid en direkt jämförelse mellan T1 och T5 är den senare ett under av både transport och komfort.

Men att arvet finns där är uppenbart; bilarna är samma andas barn!