Premiär för Nya Audi S4 och S4 Avant i Frankfurt
Intelligent lättviktsdesign, kraftfulla motorer och ett brett utbud av den senaste tekniken kännetecknar de sportiga toppmodellerna i A4-familjen. Med 3.0 TFSI-motor på 354 hk gör Nya Audi S4 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har ett vridmoment på hela 500 Nm.
- Inom Audi har vi mer än 20 års erfarenhet av att utveckla våra sportiga S-modeller, säger utvecklingschef Ulrich Hackenberg. Redan från första dagen har receptet för vår framgång varit en kombination av extraordinär quattro-prestanda, återhållsam design och spjutspetsteknik i såväl drivlinor, fjädring som i infotainment. En tradition som nya S4 och S4 Avant nu för vidare.
Låg vikt men hög effekt: 3,0 TFSI V6-motor på 354 hk
Hjärtat i de nya S-modellerna är den nyutvecklade V6-motorn med direktinsprutning och turboladdning. 3,0 TFSI-motorn levererar 354 hk och vridmomentet om 500 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 300 och 4 500 varv per minut. Samtidigt som motorn överglänser sin föregångare i såväl effekt som vridmoment har den signifikant lägre bränsleförbrukning och vikt.
Motorn gör att nya Audi S4 accelererar från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Trots den förbättrade prestandan är den nya V6:an extremt effektiv. I NEDC-körcykeln förbrukar Audi S4 mindre än 7,4 liter bränsle per 100 kilometer med ett CO2-utsläpp på170 gram per kilometer. En ny åttaväxlad tiptronic-växellåda ger dessutom effektiva, snabba och komfortabla växlingar. En frirullningsfunktion aktiveras så fort körsituationen tillåter för att spara bränsle.
Samtliga S4 och S4 Avant-modeller har quattro permanent fyrhjulsdrift. Vid normal körning fördelas 60 procent av kraften till bakaxeln och resterande 40 till framhjulen. Kraften fördelas genom den självspärrande mittdifferentialen och så mycket som 70 procent av kraften kan gå till framhjulen och upp till 85 procent till bakhjulen, beroende på situation.
Intelligent dynamik: nyutvecklad fjädring
Oavsett om det är på racingbana, längs en bergssida eller en snabb motorväg är nya Audi S4 och S4 Avant imponerande stabil, mycket tack vare den nyutvecklade fjädringen. Femlänkad hjulupphängning både fram och bak hanterar krafterna och levererar optimal väghållning i alla lägen. Och precis som den elektromekaniska servostyrningen är både fjädrar och dämpare konstruerade med lägsta möjliga vikt som mål. Variabel hastighetsberoende servostyrning finns som tillval.
S sport-fjädringen är 23 millimeter lägre än den i vanliga A4, och samma markfrigång får S4 och S4 Avant med den adaptiva fjädringen som finns som tillval. Den, tillsammans med motor, styrning, tiptronic-växellåda och sportdifferentialen regleras i Audi drive select-systemet som ingår i standardutrustningen. Genom systemets olika körlägen kan föraren anpassa bilens uppträdande och karaktär beroende på situation och personliga preferenser. Som standard kommer S4 och S4 avant med 18-tumshjul med däckdimensionerna 245/50. 19-tumsfälgar från quattro GmbH finns som tillval.
Design: exteriör och interiör
Utseendemässigt särskiljer sig Audi S4 och S4 Avant från övriga A4-familjen genom större och mer markerade luftintag, mattlackerade modellunika komponenter och nya kromdetaljer. Den bakre stötfångaren med diffusor och fyra avgasutblås är unik för S-modellerna och ger både förbättrad aerodynamik och sportigare utseende. Tack vare den modulära plattformens utformning med utbredd användning av lättviktsmaterial väger nya S4 med quattro permanent fyrhjulsdrift bara 1 630 kilogram och S4 Avant 1 675 kilogram.
Interiört erbjuder kupén utrymme och sittplatser för upp till fem personer. I S4 Avant finns mellan 505 och 1 510 liter lastutrymme tillgängligt och precis som i A4-modellerna sätter den låga ljudnivån ett nytt riktmärke för klassen. S-sportstolarna är klädda i en kombination av nappaläder och Alcantara och finns i färgerna ebony, rotorgrå och magmaröd. Sätena har justerbart sidostöd, integrerat nackskydd och en luftstyrd massagefunktion. Som brukligt i en S-modell är svart den dominerande färgen interiört och som standard kommer panelinläggen i borstat aluminium.
Avancerad teknik med hög säkerhet
Precis som vanliga övriga modeller i den nya A4-familjen kan S4 och S4 Avant utrustas med klassens bredaste program med säkerhets- och förarassistentsystem. Upp till 30 olika system finns tillgängliga för säkerhet, effektivitet och komfort. Bland annat traffic jam assist som automatiskt hanterar styrning, gas och broms i kösituationer upp till 65 km/h. Ett annat system är den förutseende effektivitetsassistenten som med hjälp av navigationssystemets kartdata och bilens kameror läser av vägen och både anpassar hastigheten i den adaptiva farthållaren och ger rekommendationer om hastighetssänkningar.
Som tillval finns Audi virtual cockpit med sin 12,3-tumsskärm som skapar ett digitalt instrumentkluster där föraren kan programmera utseende och information efter eget önskemål. Genom mittkonsolens MMI-system och den 8,3 tum stora skärmen sköts bilens funktioner genom röststyrning, rattreglagen och via terminalen vid växelväljaren.
MMI navigation plus-systemet baseras på andra generationens modulära infotainmentsystem som nyligen debuterade i Audi Q7. Integrerat i MMI-systemet finns också en 4G-uppkoppling som håller bilen uppdaterad och skapar ett trådlöst nätverk som de åkande kan koppla upp sig mot. Systemet stödjer även Apple Carplay och Android Auto.
I mittkonsolens förvaringsfack finns också Audi phone box som induktivt laddar mobiltelefonen genom Qi-standarden och kopplar upp telefonen mot den i bilen integrerade antennen för bättre mottagning. Precis som i övriga A4-familjen finns också ett 19 högtalare starkt Bang & Olufsen 3D-ljudsystem och pekplattan Audi tablet monterad i baksätet. Nya Audi S4 och S4 Avant finns tillgängliga från 2016.