04 jan 2016 | Pressmeddelande

Ännu ett starkt år för SEAT

Södertälje, 2015-01-04 – När vi summerar bilåret 2015 kan vi glädjande konstatera att SEAT fortsätter öka sina marknadsandelar på den starkt växande svenska bilmarknaden. Bil Sweden presenterade idag siffror som avslöjar att totalmarknaden för 2015 landade på 345 000 sålda bilar, ett rekordår som trumfar föregående år. SEAT följer den starka trenden och under 2015 har SEAT sålt 4255 bilar vilket ökar marknadsandelen till 1,23 procent. 2014 sålde SEAT 3 364 bilar med en marknadsandel på 1,10%.

Bakom 2015 års framgångar ligger såväl uppdateringen av Ibiza som fortsatt bra försäljning inom Leon-familjen. Ibiza klättrar i försäljningsstatistiken och har ökat med hela 64 procent under 2015 jämfört med föregående år. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det fjärde största märket.

Johan Harvey, idag platschef på Audi Järva Krog, som tillträder som ny försäljningschef för SEAT i februari har gjort följande iakttagelse ”Statistiken visar tydligt att försäljningsökningarna för SEAT fullt ut baseras på riktiga och sunda kundaffärer och märket har verkligen flyttat fram sina positioner på svenska marknaden. Jag ser fram mot att ta vid och fortsätta skapa bra förutsättningar för våra återförsäljare att utveckla sin affär med högre volymer, bättre lönsamhet och nöjdare kunder.”.

SEAT meddelade under 2015 ett av sina största investeringsprogram någonsin. Totalt ska 3,3 miljarder euro satsas på forskning och utveckling fram till 2019 vilket bland annat innebär fyra nya modeller från SEAT under de kommande två åren. Först ut är en SUV i kompaktklassen som premiärvisas på Genevesalongen i år och landar i bilhallarna i Sverige senare under året.

”Vilka fina produkter, vilken fantastisk återförsäljarkår och vilken dedikerad SEAT-fabrik” säger Per Brinkenberg, som tillträdde som märkeschef för SEAT Sverige i september 2015. ”Vi har förstås mycket kvar att göra inom alla områden, men det har verkligen slagit mig under min första tid med SEAT vilken kraft och potential det finns i organisationen. Vår resa har bara börjat!”.