04 jan 2016 | Pressmeddelande

Bästa försäljningsåret någonsin för Volkswagen i Sverige

2015 blev ett rekordår för Volkswagen i Sverige med 51 912 nyregistrerade bilar. Det är den högsta siffran sedan märket började importeras till Sverige 1948.

När 2015 års nybilsregistreringar summeras kan man konstatera att det blev ett mycket bra år på den svenska marknaden.

För Volkswagen gick det särskilt bra rent försäljningsmässigt. Man uppnådde 51 912 registrerade bilar (44 948 år 2014) vilket kan jämföras med det tidigare rekordåret 1965 då siffran blev 47 028 bilar. Det här leder till en marknadsandel på 15,04 procent (14,78 procent år 2014) och en ytterligare förstärkt ställning på den svenska bilmarknaden.

Året har samtidigt varit speciellt med tanke på den kväveoxidfråga som uppdagades under hösten.

− Det här har varit ett väldigt annorlunda år för oss. Samtidigt som vi under hösten haft ett stort fokus på att hantera utsläppsfrågan och effekterna av den lyckas vi uppnå en rekordförsäljning. Vi känner en stor ödmjukhet och tacksamhet över att våra kunder visat oss och våra återförsäljare det förtroendet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Som förklaringar till framgången nämner han lyckade lanseringar av viktiga produkter, inte minst Golf Alltrack, Passat Alltrack och laddhybriden Passat GTE. Golf är Sveriges näst bäst säljande bilmodell och Passat återfinns på en femteplats.

− Det här är bilnyheter som passar den svenska marknaden. Extra glädjande är att vi genom vår fina orderingång på Passat GTE kommer att bidra till att andelen bilar som kan gå på el ökar i Sverige. Den satsningen är nu inledd och kommer att intensifieras framöver, säger Sten Forsberg.