17 feb 2016 | Pressmeddelande

Första bilderna SKODA VisionS plug-in-hybrid

SKODA presenterar nu sina nyheter för bilsalongen i Genéve 2016. Höjdpunkten blir designstudien och konceptbilen VisionS. En plug-in-hybrid med tre sätesrader som visar SKODAs framtida satsning på SUV-modeller.

SKODA fortsätter att växa och levererade för andra året i rad över en miljon bilar världen över 2015. Ett led i tillväxten har varit en uppdatering av hela modellutbudet samt insteg i en rad nya segment. Nu kommer nästa steg i design- och teknikutveckling. Konceptbilen och plug-in-hybriden som ska visa SKODAs väg in i det växande SUV-segmentet.

Designen är tydligt inspirerad av Tjeckisk kubism och Bohemisk kristallkonst. Linjerna är precisa, skarpa och tydligt skurna där samspelet mellan ljus och skugga skapar visuella effekter på den Islands-gröna konceptbilen.

SKODA VisionS har en hjulbas2,79 meter, en totallängd4,70 meter, 1,91 meter bred och 1,68 meter hög.

Bilen är baserad på Volkswagen Groups MQB-koncept (Modularen Querbaukasten) och den första bilen från SKODA att rymma tre sätesrader och plats för sex personer.

Plug-in-hybrid
Nytt för SKODA är också plug-in-hybrid-driften vilket ger en effekt på 225 hästkrafter och gör att bilen accelererar 0-100 km/h. på 7,4 sekunder och når en toppfart på 200 km/h. Förbrukningen blir 1,9 liter per 100 km. (45 gram CO2/km.). Bilen kan köras upp till 50 km. på enbart eldrift och upp till 1 000 km. med systemen kombinerade.

Förbränningsmotorn är en 1,4 liters TSI-motor på 156 hästkrafter och 250 Nm. Denna arbetar tillsammans med en elmotor på 40 kW och 220 Nm  som är integrerad i den sexväxlade DSG-lådan och överför kraft till framhjulen. En andra elmotor på 85 kW och 270 Nm driver bakaxeln och arbetar oberoende av framaxeln vilket ger bilen en smart fyrhjulsdrift som inte behöver någon mekanisk koppling.

De tre motorerna samspelar på ett ytterst flexibelt sätt där föraren kan välja en rad olika körinställningar, från ren eldrift till laddningsläge – alltid i syfte att maximera förbrukningseffektiviteten. Lithium-jon batteriet på 12,4 kWh är placerat framför bakaxeln.

Infotainment
Med VisionS svara också SKODA på det snabbt ökande behovet av information och passagerarnas önskan att kommunicera genom att introducera ett digitalt nätverk i bilen. Detta innebär stora displayer med information och infotainment för varje passagerare som i sin tur enkelt kan ansluta till nätverket och mellan varandra.

Mer än VisionS

Utöver konceptbilen VisionS kommer SKODA att visa nya Octavia RS 4x4 på bilsalongen i Genéve. En bil med 184 hk. stark dieselmotor, fyrhjulsdrift och automatlåda (DSG). Med en acceleration på 0-100 km/h och ett bagageutrymme på 610 liter passar bilen såväl till körning för nöje som till resor med familjen.

Även SKODA Octavia G-TEC med DSG-låda visas upp på salongen. En ekonomisk och gasdriven bil som kan köras 100 km. på under fyra euro. Med sin 110 hästkrafter starka motor släpper bilen ut mindre än 100 gram CO2/km.

SKODA på bilsalongen i Genéve 2016:

ŠKODAs monter, Hall 2, Stand 2160
ŠKODA Presskonferens: 1 Mars 2016, kl. 08.25  – 08.40
Antal bilar pressdag 1: 8 (ŠKODA VisionS, ŠKODA Superb SportLine, ŠKODA Octavia Combi RS, ŠKODA Fabia Monte Carlo, ŠKODA Octavia Scout, ŠKODA Fabia Combi ScoutLine, ŠKODA Rapid Spaceback ScoutLine, ŠKODA Superb Combi L&K)
Antal bilar pressdag 1: 13 vehicles (ŠKODA VisionS, ŠKODA Superb SportLine, ŠKODA Octavia Combi G-TEC, ŠKODA Fabia Monte Carlo, ŠKODA Octavia Scout, ŠKODA Superb Combi L&K, ŠKODA Octavia Combi G-TEC, ŠKODA Rapid Spaceback Joy, ŠKODA Fabia Combi Joy, ŠKODA Yeti Outdoor Joy, ŠKODA Citigo Monte Carlo, ŠKODA Rapid Spaceback Monte Carlo, ŠKODA Yeti Monte Carlo)