24 feb 2016 | Pressmeddelande

Nya Audi S4 Avant premiärvisas i Geneve

· Nyutvecklad turboladdad V6-motor med 354 hk · Förbättrad effektivitet: mer körglädje med lägre förbrukning · quattro permanent fyrhjulsdrift för dynamiska och exakta köregenskaper Mer effekt och lägre förbrukning med nyutvecklad V6-motor, avancerade förarassistans- och säkerhetssystem och dynamiska köregenskaper. Nya teknikspäckade Audi S4 Avant premiärvisas på bilsalongen i Geneve 1-13 mars.

Kraftfull och effektiv 3.0 TFSI-motor

I nya Audi S4 och S4 Avant är prestanda och effektivitet klassledande. Den nyutvecklade turboladdade 3,0 TFSI-motorn har en effekt på 354 hästkrafter och levererar 500 newtonmeter från 1379 till 4500 varv/min. 0 till 100 km/tim går på 4,7 sekunder i S4 Sedan och 4,9 sekunder i S4 Avant samtidigt som förbrukningen stannar på 7,4 liter per 100 km i Sedan-versionen med 170 gram CO2 per kilometer.

Nya Audi S4 och S4 Avant kommer med quattro permanent fyrhjulsdrift som standard vilket starkt bidrar till den sportiga karaktären med stabila och exakta köregenskaper. Under normala förhållanden fördelas kraften med en lätt betoning på bakaxeln men vid behov fördelas majoriteten till axeln med bäst fäste. Hjulselektiv momentfördelning optimerar stabiliteten vid kurvtagning genom minimala bromsingrepp. Sportdifferentialen som erbjuds som tillval fördelar vridmomentet aktivt mellan bakhjulen för en ännu mer exakt körkänsla.

I den nya tekniskt avancerade bilen finns också en åttaväxlad tiptronic-växellåda. De lägre växlarna har korta och sportiga utväxlingar medan de högre är högt växlade för maximal effektivitet och lägsta möjliga bränsleförbrukning. Om föraren dessutom släpper gaspedalen mellan 55 och 160 km/tim aktiveras automatiskt frirullningsfunktionen för ytterligare bränslebesparing.

Komfortabel, rymlig och för alla tillfällen

Nya Audi S4 och S4 Avant baseras precis som Audi A4 på företagets nya flexibla plattform för modeller med längdsmonterade motorer, MLB 2. Förutom låg vikt och hög säkerhet ger det också vassa köregenskaper för högsta prestanda. Den främre och bakre hjulupphängningen är femlänkad och ger såväl hög komfort som sportigt uppträdande. Med Audi drive select kan föraren enkelt kan skifta mellan olika lägen för att bäst anpassa motor, växellåda, aktiva stötdämpare och sportdifferential till de aktuella förhållandena och egen preferens. Nya S4 är 23 millimeter lägre än vanliga A4 och kan även utrustas med aktiva stötdämpare och adaptiva chassit.

Interiört erbjuder nya S4 väl tilltaget utrymme för fem personer och i Avant-modellen går det in hela 505 VDA-liter i lastutrymmet. Stolarna är som standard klädda i läder/Alcantara-kombination. Som tillval finns dynamiska S sportstolar med läderklädsel och integrerat nackstöd, justerbart sidostöd och pneumatisk massage.

En nyhet i S4 och S4 Avant är tillvalet Audi virtual cockpit där de konventionella mätarna bakom rattens instrumentering ersätts av en helt digital 12,3-tums TFT-skärm där föraren själv kan anpassa innehållet efter eget tycke.

Klassledande säkerhetsteknik och infotainment

I nya S4 och S4 Avant erbjuds upp till 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem i kombination med klassledande infotainment. Det gör inte bara resan säkrare och tryggare, utan också enklare och roligare för alla åkande. Autobroms Audi pre sense city ingår i standardutrustningen och som tillval finns bland annat en kökörningsassistenten som mellan 0 och 65 km/tim själv kan ta över körningen i kösituationer. Som tillval erbjuds flera nya varnings- och bromssystem, bl.a. rear cross traffic assist (vid utbackning från parkeringsficka), turn assist (vid vänstersväng) och exit warning som varnar för cyklister vid dörröppning. Med den förutseende effektivitetsassistenten får föraren med hjälp av GPS-data rekommendationer att lätta på gaspedalen för att spara på bränsle.

Med klassledande infotainmentsystem är förare och passagerare ständigt uppkopplade. Genom Audi connect sker uppkopplingen via ett 4G-nätverk tillgängligt via både mittkonsolens 8,3-tums skärm med senaste generationens MMI-system och via wifi-hotspot. Genom MMI connect app kan föraren dessutom kontrollera bilen och sköta dess funktioner från distans samt föra över sin kalender direkt till bilens kalender. Även Apple Car Play och Android Auto erbjuds för enkel synkronisering och spegling av mobiltelefonens innehåll på bilens skärm.

Genom tillvalet Audi phone box kan också mobiltelefoner laddas trådlöst enligt Qi-standarden och med Audi tablet i baksätet erbjuds krocktestade och förstklassiga surfplattor trådlöst integrerade i bilens navigations- och multimediasystem. Förare och passagerare har också möjlighet att njuta av ljudsystemet från Bang & Olufsen med 3D-ljud och hela 19 högtalare.

Vass prestanda i praktisk förpackning

Låg vikt är en nyckel till körglädje – och nya S4 Avant väger hela 75 kilo mindre än sin föregångare. Med quattro permanent fyrhjulsdrift, automatlåda och V6-motorn väger S4 Avant in på endast 1 675 kg och vanliga S4 på 1 630 kg.

De nya S4-modellerna debuterar i Europa under sommaren 2016 och kommer med generös standardutrustning som LED-strålkastare, LED-baklyktor med dynamisk blinkerssignal, 18-tums aluminiumfälgar med S-specifik design, främre sportstolar med Alcantara/läderklädsel och treekrad multifunktionsratt. För S4 Avant tillkommer elmanövrerad baklucka och insynsskydd i standardutrustningen.

Som tillval finns flera användbara och tekniska tillval. Bland annat head up-display, Audi Matrix LED-ledstrålkastare med aktivt helljus och teknik för att minska reflektionerna från vägskyltar.

Försäljningsstarten är planerad till Juni och marknadsintroduktionen sker i Augusti. Svenska priser är ej fastställda ännu.

För detaljerad information och fler bilder:

Audi S4 och S4 Avant i korthet:

Motor

- Nyutvecklad turboladdad 3.0 TFSI med direktinspruktning
- 354 hk, vridmoment på 500 Nm vid 1 370-4 500 varv per minut
- Ökad effekt jämfört med föregångaren: 21 hk och 60 Nm mer vridmoment
- 0 till 100 km/h på 4.7 sek (Sedan) och 4.9 sek (Avant)
- Bränsleförbrukning S4 Sedan ca 7.4 liter per 100 km, 170 gram CO2 per km

Drivlina
- 8-växlad tiptronic med bränslebesparande frirullningsfunktion som standard
- quattro permanent fyrhjulsdrift med självspärrande mittdifferential och hjulselektiv momentfördelning.
Sportdifferential som tillval.

Chassi
- Nyutveckad lättvikts femlänkad hjulupphängning på fram och bakaxel
- Fälgstorlek: 18 till 19 tum