17 feb 2016 | Pressmeddelande

SEAT Leon CUP RACER redo för ny racingsäsong

Södertälje, 2016-02-17 – SEAT fortsätter sin hängivna och långvariga satsning på motorsport – genom märkesmästerskapet SEAT Leon Eurocup som privata team i 22 länder. 2016 års SEAT Leon Eurocup avgörs genom två sprintrace per helg, under sju tävlingshelger på Europas bästa tävlingsbanor.

2016 års racingsäsong är här – och på startgridden runt om i världen står SEAT Leon CUP RACER. En vass motorsportbil med 330 hästkrafter (243 kW) fullpackad med professionell teknik.

Till 2016 års säsong har dessutom Leon CUP RACER ytterligare vidareutvecklats för bättre prestanda. Nytt för säsongen är en andra version av CUP RACER TCR med sekventiell växellåda i stället för en DSG-växellåda, speciellt utvecklad för långloppsracing och det nya internationella TCR-mästerskap.

Privata team är otroligt viktiga för oss. Redan från första dagen har Leon CUP RACER varit en exceptionellt högpresterande och framgångsrik tävlingsbil. Men det har inte hindrat oss från att succesivt utveckla bilen och vi har inför den här säsongen gjort den ännu snabbare. Och med TCR-versionen erbjuder vi nu också en tävlingsbil optimerad för långloppracing, säger Dr. Matthias Rabe, vice president vid SEAT, S.A. och ansvarig för Research och Development.
-
 Vi ser mycket fram emot säsongen. Att se och höra entusiastiska SEAT-fans på tävlingsbanan är alltid en fantastisk upplevelse. Och ännu en gång ska vi ge dem fantastisk och nervkittlande racing.

SEAT Leon CUP RACER lanserades till 2014 års säsong och är redan en av de mest framgångsrika standardvagnsbilarna på tävlingsbanorna. Fler än 100 CUP RACER-bilar används av omkring 100 team i 22 länder.

SEAT Leon Eurocup med lockande kalender under 2016
SEAT Leon Eurocup är ett lika jämt som framgångsrikt mästerskap och räknas bland de mest attraktiva enhetsserierna i hela Europa. Platserna till 2016 års säsong, som körs på sju av de främsta tävlingsbanorna, är sedan länge fulltecknade.

– 23-24 april: Estoril, Portugal
– 14-15 maj: Silverstone, Storbritannien
– 4-5 juni: Paul Ricard, Frankrike
– 16-17 juli: Mugello, Italien
– 10-11 september: Red Bull Ring, Österrike
– 17-18 september: Nürburgring, Tyskland
– 29-39 oktober: Montmelo, Spanien

Tävlingshelgerna innehåller såväl träningssessioner och tester såväl som två sprinttävlingar. Serviceteam från SEAT Sport finns på plats och erbjuder teknisk support till de privata teamen.

Ytterligare framgångar i TCR internationella serie
SEAT Leon CUP RACER är inte enbart framgångsrik i Eurocup. I den stenhårda konkurrensen i det attraktiva TCR-mästerskapet stod schweizaren Stefano Comini som totalsegrare 2015 – bakom ratten på en SEAT Leon CUP RACER.

Under 2016 kör den internationella TCR-serien totalt 24 tävlingar under 12 tävlingshelger på tre kontinenter – Europa, Asien och Sydamerika. Några av länderna är Malaysia, Ryssland, Argentina och hemlandet för SEAT; Spanien. Precis som ifjol kommer tre av tävlingarna också att köras tillsammans med Formel 1-tävlingar.

CUP RACER – med klassledande racingteknik
Trots sin omfattande racingteknik är LEON CUP RACER en nära släkting till Leon CUPRA. Förutom karaktäristisk design levererar karossen maximal vridstyvhet och låg vikt – två nyckelparametrar när det kommer till snabb körning och exakta köregenskaper på en tävlingsbana. Även den 330 hästkrafter (243 kW) och 400 Newtonmeter starka 2,0 TSI-motorn i CUP RACER är ett syskon till standardmotorn i Leon CUPRA. Såväl DSG-växellådan som den elektroniska kontrollerade differentialspärren på framaxeln kommer ursprungligen från gatversionen Leon CUPRA.

CUP RACER 2016 – ännu högre prestanda
Många av detaljerna på Leon CUP RACER har noggrant vidareutvecklats av SEAT SPORT inför 2016 års säsong. Bland annat har Eurocup-versionen lägre luftmotstånd och mer downforce tack vare ett nytt aerodynamik-paket. Kylarpaketet och ett nydesignat avgassystem ger högre effekt och de nya stötdämparna kan justeras i båda riktningarna för att ännu bättre kunna anpassas till respektive bana och körstil. Dessutom ger en ny säkerhetstank med 100 liters kapacitet tillsammans med ett snabbtankningssystem stora fördelar under speciellt långloppsracing.

CUP RACER TCR – med ny sekventiell växellåda
Till det internationella TCR-mästerskapet får också CUP RACER en ny transmission som är såväl lättare som mer individuellt justerbar samt ett mer robust och lättare bromssystem. Till 2016 års säsong erbjuder därför SEAT SPORT en andra version av CUP RACER-bilen, speciellt utvecklad för TCR-mästerskapet och långloppsracing som på Nürburgring. Den viktigaste förändringen här är en sexväxlad sekventiell växellåda från SADEV med växlingspaddlar på ratten i stället för en konventionell växelspak. Denna version är också utrustad med robust mekanisk differentialspärr på framaxeln och sex-kolvs Radi-CAL bromssystem från AP.

Förutom den enastående prestandan i Leon CUP RACER har bilen dessutom – på typiskt SEAT-manér – ett mycket konkurrenskraftigt pris. Med DSG-växellåda kan Leon CUP RACER köpas från SEAT Sport för 85 000 euro, exklusive skatter. Den andra versionen av CUP RACER-bilen med sekventiell växellåda kostar 110 000 euro, exklusive skatter.