15 apr 2016 | Pressmeddelande

Dubbelstart för Audis stjärnförare Mattias Ekström

Mattias Ekström har kört 161 DTM-race i sin karriär, tagit 21 segrar med Audi och sett nästan allt under sina 15 år i den populära standardvagnsserien. Men ändå kommer DTM-premiären på Hockenheim 6-8 maj att bli speciell för den tvåfaldige DTM-mästaren. Ekström satsar på dubbelstart och tävlar i både DTM och FIA World Rallycross Championship (World RX).

-          Att kunna tävla i både DTM och rallycross på Hockenheim är som att fira julafton och påsk på samma dag för mig, säger Ekström som blev DTM-mästare 2004 och 2007.

-        Jag är väldigt tacksam mot Audi för den här unika möjligheten. Efter de sista försäsongstesterna i min Red Bull Audi RS5 DTM på Hockenheim är jag taggad inför säsongens första två race. Vi har goda chanser att upprepa fjolårets segrar. Att jag dessutom kommer att få tävla mot världsstjärnor som Ken Block, Petter Solberg och Sebastien Loeb bakom ratten i min S1 EKS RX quattro inför tusentals Audi-fans i Motodromen är fantastiskt. På fredagen och lördagen kommer jag definitivt att stå på gridden. På söndagen är det lite väl kort om tid mellan DTM-kvalet och de sista rallycrossheaten, och jag måste dessutom lyckas kvalificera mig för RX-finalerna till att börja med.

Även vid förra årets DTM-premiär på Hockenheim kördes World RX samtidigt, men då var tidschemat för tajt för att Ekström skulle kunna tävla för sitt privata rallycrossteam EKS. I år är dock starttiderna för de två DTM-racen på lördag och söndag betydligt mer gynnsamma. Därför gav Audis motorsportchef dr Wolfgang Ullrich sin mest framgångsrike DTM-förare grönt ljus för dubbla starter.

-         Många av våra fabriksförare har uppdrag vid sidan av WEC och DTM, till exempel i Formel E, Super Formula i Japan eller i GT-racing. I varje race samlar de på sig erfarenheter som vi sedan drar nytta av. Det gäller även för Mattias, som har investerat mycket passion i att bygga sitt rallycrossteam, och dessutom tävlar han ju med en Audi, säger dr Ullrich.

2016 års FIA World RX Championship har premiär 16-17 april i Montalegre, Portugal. EKS startar med Audi S1 EKS RX quattro med Mattias Ekström i den ena och Toomas Heikkinen från Finland i den andra. Med 560-hästars fyrcylindrig turbomotor och quattro klarar den kompakta sportbilen sprinten från 0-100 km/h på 2,4 sekunder.

-        Jag skulle vilja se quattro i DTM också, men tyvärr är det inte godkänt i reglementet. Jag har alltid varit ett quattro-fan, så i år kör vi med en ny hashtag i rallycrossteamet, #welovequattro, säger Ekström.

Nytt för i år är också startnumret 5 på rallycrossbilen, precis som på DTM-bilen.

-         Det är för att publiken bara ska behöva komma ihåg ett enda nummer…