28 apr 2016 | Pressmeddelande

Nu börjar Volkswagen åtgärda de första Golf-modellerna

· Den tyska transportmyndigheten KBA har godkänt den tekniska åtgärden för Golf 2,0 TDI BMT · Kunderna kan inom kort boka tid för åtgärd · Åtgärder för ytterligare bilmodeller följer inom kort

Volkswagen Personbilar börjar nu genomföra de tekniska åtgärderna på fordon med dieselmotortypen EA 189. Den första modellen som kunderna kommer att kunna boka in tid för är Golf TDI BlueMotion Technology (BMT) med 2-litersmotor. I Europa kommer kunder till 15 000 Golf-bilar med manuell växellåda att kontaktas. Ytterligare personbilsmodeller från Volkswagen kommer inom kort följa i servicekampanjen.

− Vi är väldigt glada över att vi nu kan börja åtgärda Golf, som är en av våra mest populära modeller. Särskilt glädjande är att transportmyndigheten bekräftat att åtgärden kan genomföras utan att bränsleförbrukning och prestanda påverkas. Detta är Volkswagens mål för åtgärdandet av samtliga modeller, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

I utvecklingen av de tekniska åtgärderna har kundvänliga lösningar högsta prioritet. Detta är anledningen till att de berörda bilarna kommer att fördelas i flera grupper för åtgärd, för att göra genomförandet så effektivt som möjligt. Efter granskning och bekräftelse från KBA, har alla berörda kunder redan fått ett första brev som informerar dem om åtgärden. I ytterligare ett brev kommer fordonsägarna sedan att ombedjas boka in en tid vid valfri märkesverkstad för Volkswagen. Ett sådant brev kommer inom kort att skickas till alla ägare av Golf 2,0 TDI BMT.

Det är Volkswagens uttalade mål att, i nära samarbete med KBA, se till att den tekniska åtgärden inte leder till några förändringar av berörda fordons bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivåer. KBA har bekräftat att detta mål har uppnåtts till fullo för Golf 2,0 TDI BMT.

Volkswagen arbetar i full fart för att genomföra de tekniska åtgärderna och kommer att åtgärda alla fordon som berörs av kväveoxidfrågan. Detta kommer att ske i nära samarbete med ansvariga myndigheter. I Europa använder Volkswagen sin rätt att som en tillverkare avhjälpa brister. Volkswagens kunder kommer inte att drabbas av några kostnader som en följd av dessa tekniska åtgärder. Som ett led i servicekampanjen kommer alla kunder dessutom att kostnadsfritt erbjudas lämpliga lånebilar.

De fordon som berörs är tekniskt säkra och körbara. De kan köras på vägar utan några begränsningar fram till dess att ändringarna genomförs. De tekniska åtgärder som krävs genomförs över hela Europa i enlighet med en tids- respektive handlingsplan som samordnas med tyska KBA.

På den speciella hemsidan www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.