28 apr 2016 | Pressmeddelande

Porsche och Chopard inleder svenskt samarbete

Porsche i Sverige har ingått samarbetsavtal med schweiziska klock- och smyckestillverkaren Chopard. Samarbetet, som tar sin utgångspunkt i de båda företagens engagemang inom motorsport, innebär bland annat att man instiftar ett pris till säsongens snabbaste förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Det svenska samarbetet mellan Porsche och Chopard speglar det samarbete mellan företagen som även finns inom motorsport på internationell nivå. Till exempel syns Chopard på Porsches bilar i World Endurance Championship (WEC), med höjdpunkten Le Mans 24h där Porsche 2015 segrade i huvudklassen LMP1. Schweizbaserade familjeföretaget Chopard tillverkar sedan över 150 år klockor och smycken av högsta kvalitet och är sedan 1988 involverade i motorsport.

- Vi är väldigt glada över det nya samarbetet och ser fram emot att få synas tillsammans med Chopard, säger Raine Wermelin, chef för Porsche i Sverige.

- Både Porsche och Chopard är ingenjörsdrivna företag med en lång historia inom premiumsegmentet inom respektive bransch och båda företagen har dessutom en tydlig koppling till racing. Vi ser därför att det finns flera områden där våra varumärken kan hitta synergieffekter, varav Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett. Efter ett lyckat år för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015 vill vi nu satsa ännu mer 2016 och samarbetet med Chopard är en viktig del i den satsningen. Chopard kommer bland annat att synas på tävlingsbilarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia under kommande säsong, säger Raine Wermelin.

- Vårt företag delar flera värderingar med Porsche som exempelvis jakten på högsta möjliga prestanda och kvalitet, säger Karl-Friedrich Scheufele, direktör hos Chopard.

- Såväl vid bil- som vid klocktillverkning lägger vi båda stor vikt även vid de allra minsta detaljerna. Vi är redo att göra Porsche i Sverige sällskap under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 och att belöna den snabbaste föraren under säsongen.

Under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 kommer Chopard dela ut ”Chopard Fastest Lap Award” till den förare som har flest snabbast varv under säsongen. Utöver äran erhåller vinnaren en prestigefull klocka ur kollektionen ”Classic Racing”.

Porsche Carrera Cup Scandinavia körs vid sju tillfällen under 2016 med premiär i Skövde 1 maj.