12 dec 2018 | Pressmeddelande

Bram Schot ny chef för AUDI AG

Audis styrelse har utsett Bram Schot till ny chef för företaget med tillträde den 1 januari 2019. Schot har agerat som interim VD sedan juni 2018 och kommer temporärt även ansvara för försäljning och marknadsföring i ledningsgruppen.

”Med tillsättandet av en ny VD har vi lagt en viktigt grund för Audis framtida inriktning. Som interim VD har Bram Schot redan gjort ett övertygande arbete under de senaste månaderna. Han har varit pådrivande när det gäller kulturella förändringar i teamet och har tacklat aktuella utmaningar. Med ett starkt mandat kommer han att accelerera transformationen av företaget och leda de fyra ringarna till nya framgångar” sade Dr Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen Group och styrelseordförande för AUDI AG.

Bram Schot tillträder som VD och koncernchef för AUDI AG den 1 januari 2019, vilket även omfattar ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro utöver märket Audi. Han kommer temporärt även att ansvara för försäljning och marknadsföring.

Den 57-årige Schot har haft rollen som marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG sedan september 2017. Den 19 juni 2018 axlade han även rollen som interim VD för företaget.

Bram Schot, som ursprungligen kommer från Holland, var dessförinnan marknads- och försäljningsdirektör för Volkswagen Commercial Vehicles. 2011 lämnade han positionen som VD för Mercedes-Benz Italien för att flytta till Volkswagenkoncernen, där han inledningsvis ansvarade för strategiska projekt inom koncernens försäljningsdivision.