02 jan 2019 | Pressmeddelande

Volkswagen etta när svensken själv väljer bil

2018 blev ännu ett bra år för Volkswagen på den svenska marknaden. Bilmärket blev nummer ett bland svenska privatköpare – och Passat GTE blev den mest sålda laddbara bilen.

När bilåret 2018 ska summeras står det klart att marknaden varit fortsatt stark. På en marknad som uppgick till 353 666 nyregistrerade personbilar stod Volkswagen för 53 469 bilar (2017: 57 488 bilar), vilket betyder en marknadsandel på 15,11 procent (2017: 15,15 procent) och en fortsatt klar andraplats på marknaden i Sverige. Detta enligt statistik från BIL Sweden.

Året präglades kraftigt av effekter av det i juli införda skattesystemet bonus malus och den nya testkörcykeln WLTP. Som väntat blev första halvåret mycket starkt då många kunder ville få sin bil levererad före det nya skattesystemet trädde i kraft. Juni var till exempel den bästa månaden någonsin i Volkswagens svenska historia.

För Volkswagens del har försäljningen varit stark för flera av märkets viktigaste modeller. Golf (17 093 bilar) och Passat (13 650 bilar) lade beslag på platserna två och fyra på topplistan. Även Tiguan har etablerat sig i toppen och hamnade på sjätte plats med 9 821 registrerade bilar.

När det gäller Passat har laddhybriden GTE varit fortsatt mycket attraktiv. Med 3 974 inregistrerade bilar blev den återigen Sveriges mest sålda laddbara bil. Passat GTE toppar även listan över klimatbonusbilar som nyregistrerats från 1 juli 2018.

− Det här bådar gott inför vår förestående elbilsoffensiv. I vår kan kunderna börja beställa vår nya elbil ID. Den kommer att börja levereras under 2020 och vi tror att den har goda möjligheter att bidra till elbilens genombrott för många människor, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Han kan också glädjas åt ett år där Volkswagen blivit etta på marknaden för privatköpare med 18 042 inregistrerade bilar. Golf är Sveriges populäraste bil hos privatköpare.
− Vi har länge haft en stark ställning bland företagskunder men att vi nu är nummer ett när svensken själv väljer bil är mycket glädjande och resultatet av en medveten fokusering på den marknaden. Volkswagens rötter finns ju dessutom just hos privatköparna, säger Sten Forsberg som också kan blicka tillbaka på ett år där Volkswagen firade 70 år på den svenska marknaden.

− 2019 kommer att bli ett spännande men utmanande år. Vi har haft ett läge där flera modeller har fått lite längre leveranstider på grund av nödvändiga tester kring den nya EU-körcykeln WLTP. Men vi börjar komma i fas där även om vi fortfarande påverkas av situationen. Vi ser också fram emot att kunna lansera flera viktiga modeller under året.