17 jun 2019 | Pressmeddelande

Dubbla pallplatser för Robert Dahlgren, PWR Racing, i Skellefteå - succé på hemmaplan i sin CUPRA TCR.

Skellefteå 2019-06-17 – Robert Dahlgren gjorde succé på hemmaplan Skellefteå. Dubbla pallplatser och överlägsen seger i andra heatet, från tredje plats på gridden. Bredvid på pallen slog teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky in sig på P2, en oerhört stark prestation i sin CUPRA TCR från sjätte startruta.

- Det här känns så obeskrivligt skönt. Jag saknar verkligen ord. Att vinna det avslutande heatet, framför hemmapubliken på Skellefteå Drivecenter, det saknar nästintill motstycke. Ett enormt tack till alla som besökt helgens tävlingar och tack till alla som arbetat extremt hårt för att få ihop den här arenan och arrangemanget. Tack till SEAT Dealer Team och alla partners som gör en sån här seger möjlig, säger Robert Dahlgren.

Hemmaföraren Robert Dahlgren visade tidigt prov på mängder med fart i sin CUPRA TCR. P1 med marginal i fredagens alla tre testpass bådade gott inför kvällens kval. Där tog dock dominansen slut och Dahlgren fick nöja sig med P2 i solnedgången på Drivecenter Arena.

Första heatet på lördagen blev en rafflande historia där Dahlgren länge slogs om förstaplatsen inför den drygt 16.000 personer stora hemmapubliken. När de båda förarna korsade mållinjen skiljde endast 0.022 sekunder. En batalj över de sista varven som bjöd på inte bara en utan flera omkörningar. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som kvalat P6 på fredagen, gjorde en stabil insats och gick i mål som fyra.

I andra heatet gjorde Mikaela precis som Robert ett så gott som felfritt race och tog sig från sjätte startruta till andraplats i mål. Robert och Mikaela tog därmed säsongens andra 1-2 för teamet, ett styrkebesked inför nästa tävlingshelg i Falkenberg den 13-14 juli.

-Jag är superglad, både för egen del och för Robbans skull. Att få dela pallen med honom på hans hemmaplan känns fantastiskt! Jag är nöjd med mina två race, från P6 till P4 i första och ända upp till andraplats i andra heatet. Stort tack till hela teamet som verkligen har levererat den här helgen, uttrycker Mikaela Kottulinsky.

-Vi är oerhört stolta över SEAT/CUPRA Teamets resultat med 2-1-2 placeringarna i årets häftigaste tävling. Robert och Mikaela tog de poäng vi skulle ha. De fantastiska resultaten visar styrkan och engagemanget i hela teamet, sponsorer och supportar. Vilken underbar racinghelg det blev! En stor eloge till organisationen och inte minst till alla åskådare som har sett till att göra detta lopp till en målbild för framtiden, säger Per Brinkenberg Märkeschef SEAT och CUPRA Sverige.