25 jun 2019 | Pressmeddelande

Förnybar el från Jämtkraft ska ladda Volkswagens elbilar

Volkswagen Sverige och energiföretaget Jämtkraft inleder ett samarbete för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft. Volkswagen-koncernen satsar offensivt på elbilar, vilket den kommande ID.-modellserien också visar.

Nu kommer kunder som köper en laddbar Volkswagen att erbjudas ett energiavtal med 100 % förnybar el från Jämtkraft. Första modellen i Volkswagens helt nya eldrivna modellserie ID., ID.3, lanseras på den svenska marknaden 2020 men är sedan 8 maj möjlig att förboka. Den får officiell säljstart i höst och i samband med detta startar också energierbjudandet via Jämtkraft. Detaljerna kring erbjudandet kommer att presenteras senare.

Volkswagens ambition är att ID. ska bli helt koldioxidneutral, vilket ställer krav på hela produktionskedjan men också framförallt på hur bilen laddas. Genom att erbjuda förnybar el till sina kunder så minskar man kraftigt en av de största delarna av elbilens klimatpåverkan.

− Det känns bra att kunna erbjuda våra kunder en helt koldioxidneutral bil och samarbetet med Jämtkraft ger oss möjlighet att hjälpa till att minska utsläppen som är kopplade till elbilens energianvändning. Vi tycker att det är inspirerande att tillsammans med Jämtkraft få utveckla erbjudanden till våra kunder som gör det enklare att leva hållbart, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen personbilar.

− Att vi arbetar tillsammans är en naturlig utveckling i strävan mot ett fossilfritt samhälle. Stora delar av transportsektorn är på väg att elektrifieras och Volkswagen har mycket höga ambitioner inom området, därför är det mycket glädjande att de ser oss som den partner de vill utvecklas tillsammans med, säger Erik Brandsma, vd Jämtkraft.

För mer information
Marcus Thomasfolk, Kommunikationschef Volkswagen Sverige, telefon: 070-35 896 57 eller e-post: marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Karin Bodén, pressansvarig Jämtkraft, telefon: 063-57 74 72 eller e-post: karin.boden@jamtkraft.se