03 sep 2019 | Pressmeddelande

Volkswagen satte första rekordet på Tianmen med eldrivna ID.R

Den 2 september satte Volkswagen det första rekordet på det kinesiska berget Tianmen. I eldrivna tävlingsbilen ID.R bemästrade föraren Romain Dumas de 99 hårnålskurvorna på den 11 kilometer långa och slingrande vägen “Big Gate Road” på mindre än 8 minuter.

Ett extraordinärt lopp på gränsen, med spektakulär vy och det första rekordet på kinesiska berget Tianmen: Volkswagen har uppnått en ny milstolpe med ID.R − en bil som bokstavligen hjälper till att driva elektrisk mobilitet till nya toppar.

Den franske föraren Romain Dumas (41) slutförde de 99 trånga hårnålskurvorna på Big Gate Road på 7:38.585 minuter. ID.R har för närvarande rekord på Pikes Peak (USA) och på Goodwood Festival of Speed (Storbritannien), varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife (Tyskland), och nu den snabbaste tiden för att köra uppför berget Tianmen i Kina.

ID.R är den sportiga ambassadören för Volkswagens nya, helt eldrivna ID.-familj. Den första modellen ID.3 får sin världspremiär på bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september.

− Ett rekord på en riktigt spektakulär väg, Volkswagen och ID.R har återigen visat vad framtidens e-mobilitet redan är kapabel till, kommenterar Ralf Brandstätter, Chief Operation Officer för märket Volkswagen.
− Det här bevisar inte bara att elbilar som ID.R kan slå rekord, utan den visar också hur känslomässig och spännande framtidens mobilitet är, fortsätter han.

Krävande för både människa och maskin

Big Gate Road på berget Tianmen ligger nära staden Zhangjiajie, cirka 1 300 kilometer fågelvägen från huvudstaden Peking. Vägen är en verklig utmaning och är en av de mest spektakulära vägarna i världen. Med respekt och mod körde Romain Dumas den 10,906 kilometer långa vägen upp till ”Himlens port” − ett naturligt bildat 131,5 meter högt valv genom toppen av berget.

En höjdskillnad på 1 100 meter, 99 hårnålskurvor, en blandning av korta, knixiga vägavsnitt och snabba sektioner med hastigheter upp till 230 km/h samt hårda bromsmanövrar i smala tunnlar − Dumas övervann dessa utmaningar på ett briljant sätt och satte det första officiella rekordet för denna väg. En officiell snabbaste tid för sportbilar fanns inte före detta rekordförsök, utan start- och mållinje hade definierats inför bergsklättringen med ID.R.

ID.R drivs av två elmotorer med en total systemeffekt på 680 hk. Under det senaste rekordförsöket användes skräddarsydda Bridgestone Potenza-däck.

Fler citat

Romain Dumas, Volkswagen ID.R
− Jag kommer säkert för alltid att minnas detta rekord som min mest spektakulära körning. Jag är stolt över att ha satt rekord i Kina med eldrivna ID.R. Den lilla information vi hade om vägen och de få testerna vi hade gjort i förväg gjorde det till en enorm utmaning. Vägen är otroligt smal och slingrande, men körningen var väldigt rolig med elkraften från ID.R. Det enorma vridmomentet var en stor fördel på de korta avsnitten medan aerodynamiken gav ytterligare dragkraft i de snabba sektionerna.

Stephan Wöllenstein, styrelseledamot för märket Volkswagen och VD för Volkswagen i Kina
− Här möttes ett storslaget naturskådespel med vägbyggnadskonst i den högre skolan och det var verkligen spektakulärt att se loppet. Med rekordet har vi klarat av ännu en utmaning med ID.R. Bilen understryker Volkswagens kapacitet när det gäller e-mobilitet och ger kunderna en spännande inblick i vår elektriska framtid.

Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport
− Det här rekordförsöket var en speciell utmaning för hela teamet. Vi har verkligen brutit ny mark med vårt äventyr till Tianmen. Detta var ett extremt ovanligt territorium för en sportbil som ID.R och vi var tvungna att ta en helt ny riktning igen när det kom till förberedelser och bilinställningar. Hela teamet, från ingenjörer, mekaniker och logistiksexperter till vår förare Romain Dumas, anpassade sig på knappt ingen tid alls. Jag är stolt över vad teamet har uppnått. Detta rekord kommer att ha en speciell plats i Volkswagens historia inom motorsportens värld!