14 okt 2019 | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt utbud av helelektriska sportbilar med Taycan 4S

Så sent som i september premiärvisade Porsche sin nya helt elektriska bil Taycan - på tre kontinenter samtidigt. Redan nu presenterar Porsche den tredje versionen av sin sportiga sedan-modell, Taycan Turbo 4S. Den nya modellen finns tillgänglig med två batteristorlekar och utvecklar med det standardmonterade Performance Battery upp till 390 kW (530hk) och med Performance Battery Plus upp till 420 kW (571 hk).

Efter Taycan Turbo S och Taycan Turbo, är Taycan 4S därmed den nya instegsmodellen i serien. Den har som standard ett single-deck-batteri med en total kapacitet av 79,2 kWh. Two-deck-batteriet Performance Battery Plus, bekant från Taycan Turbo S och Taycan Turbo, finns som tillval. Det har en total kapacitet på 93,4 kWh.

Effekten och räckvidden varierar därför beroende på vilket batteri bilen har. Med Performance-batteriet utvecklar Taycan 4S upp till 390 kW (530 hk) med overboost. Utrustad med Performance Battery Plus ger den upp till 420 kW (571 hk). I båda fallen accelererar den från 0 – 100 km/tim på 4,0 sekunder. Toppfarten 250 km/tim är också densamma i båda modellerna. Med Performance-batteriet är räckvidden upp till 407 km och upp till 463 km med Performance Battery Plus (i båda fallen enligt WLTP) – den högst räckvidden i den nuvarande Taycan-serien. Maximala laddkapaciteten (Peak) är 225 kW (Performance Battery) eller 270 kW (Performance BatteryPlus).

Innovativ och dynamisk

Hisnande acceleration, väggrepp som en typisk sportbil och fantastiska prestanda – den nya modellen 4S har alla Taycans fördelar. Bakaxelns permanent inkopplade synkronmotor är endast 130 mm lång och alltså 80 mm kortare än motsvarande komponenter i Taycan Turbo S och Taycan Turbo. Framaxelns pulskontrollerade växelriktare i Taycan 4S arbetar med upp till 300 ampere och växelriktaren på bakaxeln med upp till 600 ampere.

Med två permanent inkopplade synkronmotorer på fram- och bakaxel, med andra ord med fyrhjulsdrift, samt en växellåda med två växlar på bakaxeln håller Taycans drivlina samma höga tekniska nivå som dess modellsyskon. Detsamma gäller det intelligenta laddningssystemet och den förstklassiga aerodynamiken. Med ett cw-värde från 0,22 bidrar aerodynamiken i hög grad till låg energikonsumtion och därmed längre räckvidd. Den rena, puristiska exteriöra designen med Porsches DNA karaktäriserar Taycan liksom den unika interiöra designen med en bred bildskärm.

Ren exteriördesign med Porsche-DNA

Med sin rena puristiska design signalerar Taycan början på en ny era. Samtidigt behåller den omisskännliga DNA från Porsche. Framifrån ser den bred och låg ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten skapas av den sportiga taklinjen som sluttar nedåt, bakåt. De höga skulpterade sidosektionerna är också typiska. Den slanka kupén, de indragna C-stolparna och bakskärmarnas markanta skuldror framhäver bakpartiet på ett sätt som är typiskt för märket. Dessutom finns innovativa detaljer som Porsche-loggan i glas integrerad i den bakre ljusrampen.

Saker som skiljer Taycan 4S från Turbo och Turbo S är de aerodynamiskt optimerade 19-tums Taycan 4S Aero-fälgarna och de rödlackerade bromsoken. Den främre spoilern med ny geometri, svartlackerade sidotrösklar och bakre diffusor är också detaljer som skiljer Taycan 4S från de andra modellerna. LED-strålkastare inklusive Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) ingår i standardutrustningen.

Unik interiör med ett brett band av bildskärmar

Inredningen signalerar också början på en ny era med sin klara struktur och helt nya utformning. Det fristående svängda instrumentklustret sitter högst upp på instrumentpanelen och är tydligt fokuserad på föraren. En centralt placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en skärm för passageraren (tillval) är kombinerade så att de bildar en integrerad glaspanel i black-panel-utförande.

Som standard erbjuds Taycan 4S med inredning i delläder och 8-vägs elmanövrerade komfortsäten fram.

Med Taycan erbjuder Porsche för första gången en inredning helt utan läder. Innovativt återvunna inredningsmaterial understryker den eldrivna sportbilens hållbarhetskoncept.

Centralt styrt chassisystem

Porsche använder ett centralt styrsystem för Taycans chassi. Det integrerade Porsche 4D Chassis Control analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. Som standard har Taycan 4S adaptiv luftfjädring med trekammarsteknik inklusive elektronisk stötdämparkontroll PASM (Porsche Active Suspension Management).

Taycan 4S har bromsar med sexkolvs fasta bromsok på framaxeln med centralt ventilerade bromsskivor i gjutjärn. Bromsskivans diameter är 360 mm fram och 358 mm bak. Bromsoken är rödlackerade.

Taycan 4S är beställningsbar från och med nu och kommer till Porsches återförsäljare i början av 2020. Priset i Sverige blir 1 170 000 kronor.

Ytterligare information, filmer och fotomaterial finns på Porsche Newsroom newsroom.porsche.de

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). För närvarande måste NEDC-värdena som härleds från detta anges. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhållits med den tidigare NEDC-mätmetoden.