14 okt 2019 | Pressmeddelande

SEAT rekordökar försäljningen med 37% i september

• Under september sålde den spanska biltillverkaren 43.200 bilar och kunde därmed notera sitt bästa resultat för månaden hittills
  • SEAT har redan levererat 454.800 bilar hittills i år, en ökning med till 9,4% – också det rekord
  • Leveranserna av CUPRA steg med 75% från januari t.o.m. september
  • SEAT satte nya försäljningsrekord även på svenska marknaden.

Martorell, 14 oktober 2019. Ny milsten för SEATs försäljning globalt: Från januari t.o.m. september i år har företaget levererat 454.800 bilar, vilket är 9,4% fler än under samma period förra året (415.600 bilar). Resultatet är det högsta någonsin i företagets historia och överträffar med råge det tidigare rekordet från januari till september 2018.

SEATs försäljning sköt i höjden med 36,7% förra månaden till totalt 43.200 fordon (2018: 31.600). Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti 2018 för att sedan sjunka igen i september. De 43.200 bilar som såldes innebär samtidigt det bästa septemberresultatet i SEATs historia, siffran ligger betydligt över resultatet 2017 (39.800).

Leveranserna av CUPRAhar också fått vind i seglen – försäljningsökningen gäller inte minst CUPRA Ateca. Under perioden januari till september sålde det nya bilmärke 18.700 bilar vilket innebär en ökning med hela 75,1% jämfört med samma period året innan*.

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT och CEO för CUPRA, betonade att ”WLTP-bestämmelserna hade markant inverkan på ökningen i september. Vi fortsätter att vinna marknadsandelar, och försäljningssiffrorna hittills i år visar att vi, åter en gång, står redo att leverera tvåsiffrig tillväxt. Vår målsättning är att upprätthålla denna gynnsamma takt också resten av året och sätta nytt försäljningsrekord på en allt mer osäker marknad.”

Fyra av SEATs nio viktigaste marknader noterade sina högsta försäljningsvolymer någonsin för perioden januari till september. Tyskland ligger i topp – med bara ett kvartal kvar av året har man redan passerat 100.000-strecket, en ökning med +15,2%). I Storbritannien, SEATs 3:e största marknad, ökade försäljningen med 8,7% till totalt 54.900 bilar. Österrike ligger på 6:e plats med 17.000 levererade bilar (+6,2%) och i Schweiz ökade försäljningen med 16,5% till 9.800 bilar.

Spanien rankar in på en 2:a plats (86.600; +0,9%) och här toppar SEAT listan över märken och antal registreringar. Vidare fortsatte försäljningen i Frankrike (27.900; +19,1%) och Italien (20.400; +25,7%) att stiga och nådde där sitt bästa resultat sedan 1996 respektive 1992.

Även i Sverige kan SEAT visa upp enastående försäljningssiffror (6.800; +23,2%), Försäljningen under årets första nio månader är den bästa någonsin.

*Resultatet inkluderat i SEAT:s totala försäljning.