20 feb 2020 | Pressmeddelande

CUPRA kryddar invigningen av sitt nya högkvarter med världspremiären av CUPRA Leon

Efter en investering på 5,3 miljoner euro, nu invigs CUPRAs nya huvudkontor

• Varumärket presenterar sin breda produktoffensiv och planerar att nå en miljard euro av SEATs totala omsättning när hela modellutbudet finns på marknaden
  • Laddbara bilar med hög prestanda i ny produktoffensiv
  • CUPRA Racing presenterar två tävlingsbilar och bekräftar sitt deltagande i PURE ETCR
  • Produktionsversionen av CUPRA Formentor presenteras på bilsalongen i Genève
  • Invigningen av nya CUPRA Garage samlar hela ”CUPRA Tribe”, däribland Mattias Ekström, den nye ambassadören ter Stegen, och Fernando Belasteguín

Martorell, 20 februari 2020, CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigning av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” som nu står klart, precis intill SEATs högkvarter. I samband med invigningen av den nya byggnaden var det också världspremiär av CUPRA Leon och nya tävlingsbilar. Dessutom markerade detta tillfälle starten för företagets elektrifiering av drivlinan då man även presenterade sin första hybridmodell.

Efter att ifjol ha ökat sin försäljning med 71,8% till närmare 24.700 sålda bilar, rivstartade CUPRA 2020 med ett fullsmockat schema av olika nyheter. Förutom att slå upp portarna till sitt nya högkvarter, en 2.400 m2 stor miljösmart byggnad, vars utformning påminner mycket om en racingdepå, bygger företaget nu om sin fabrik för produktion av tävlingsbilar, ”CUPRA Racing Factory”. CUPRA har investerat 5,3 miljoner euro i de nya lokalerna som rymmer plats för 200 anställda.

”Beslutet för två år sedan att etablera CUPRA som ett fristående märke kunde inte ha blivit mer lyckat, på den här korta tiden har CUPRA blivit vår mest lönsamma affärsenhet. CUPRA ger SEAT möjlighet att producera mer lönsamma modeller och nå nya kunder. Tillsammans ger de båda märkena oss de resurser och den verksamhetsbas som krävs för tillväxt. Vi har nu beslutat att stärka CUPRA ytterligare genom att ge märket ett eget huvudkontor”, förklarade Carsten Isensee, tillförordnad VD och vice finans och IT-direktör på SEAT, vid presskonferensen i samband med lanseringen av CUPRA Leon.

#2020: ett avgörande år
I år kommer CUPRA att demonstrera sin styrka på bilmarknaden genom att bredda produktutbudet och expandera sin verksamhet internationellt. I tillägg till framgångarna för CUPRA Ateca, kommer den spanska tillverkaren att stärka sin produktportfölj med CUPRA Leon, både i halvkombiversion och som Sportstourer, liksom med CUPRA Formentor, den första modell som tagits fram speciellt för CUPRA.

Wayne Griffiths, VD för CUPRA och vice president for Sales and Marketing på SEAT, underströk att ”resultatet för de två senaste åren, med närmare 40.000 bilar sålda, visar tydligt vilken potential det här bilmärket har. CUPRA växer snabbare än vi hade förväntat oss, och därför behövde vi bygga ett hem för vår ”CUPRA-tribe” och fördubbla vår personal till 200 anställda. Vi går nu in i en ny fas där vi kommer att demonstrera att sportighet är något som går att elektrifiera med lanseringen av tre hybridbilar och planerar att nå en miljard euro av SEATs totala omsättning när hela modellutbudet finns på marknaden.”

Griffiths meddelade också att produktionsversionen av CUPRA Formentor kommer att premiärvisas på den internationella bilsalongen i Genève nu i mars, och att modellen beräknas rulla ut på marknaden under andra halvåret i år.

King of Leons
Vid den officiella invigningen av sitt nya högkvarter, passade CUPRA också på att presentera den nya familjemedlemmen CUPRA Leon, märkets mest sålda modell (44.000 exemplar av den förra generationen, sålda de senaste fyra åren). CUPRA presenterar modellen både i halvkombiutförande och som Sportstourer, med en bred palett av högprestandamotorer, från bensin till plug-in hybrid med effekter på 245, 300 och 310 hk.

CUPRA Leon, som börjar marknadslanseras under sista kvartalet i år, betraktas som ”King of Leons”. Den första Leon som pryds av CUPRAs logo karakteriseras av enastående design, komfort och av den senaste tekniken, det här är en modell för alla bilälskare som välkomnar elektrifieringen och är på jakt efter hög prestanda och massor av körglädje.

Ursprunget visar vägen
CUPRA passade också på att avtäcka en ny version av CUPRA e-Racer, världens första helelektriska standardvagnsracer. Wayne Griffiths, företagets VD, bekräftade att CUPRA kommer att delta i PURE ETCR, världsmästerskapet för eldrivna standardvagnar. Bakom ratten på CUPRA e-Racer hittar vi Mattias Ekström resp. Jordi Gené.

Ingenjörerna hos det bilmärke som praktiskt taget föddes på en racerbana, har tagit fram en ny, bensindriven standardvagnsracer, CUPRA Leon Competición. Ekström och Gené, som fått uppdrag att sköta avtäckningen av det nya fartvidundret, pekade speciellt på de aerodynamiska förbättringar som gjorts på bilen och de lätta, 3D-printade komponenter som används för att optimera viktfördelningen.

Nytt hem för ”CUPRA Tribe”
Med vid invigningen av CUPRA Garage fanns naturligtvis ”CUPRA Tribe”, märkets ambassadörsstab som så sent som förra veckan utökades med F.C. Barcelonamålvakten Marc ter Stegen. Ter Stegen, som anlände till evenemanget i ett av de endast 1.999 tillverkade exemplaren av läckra CUPRA Ateca Limited Edition, introducerades officiellt för gäster och media.

Vid invigningen hade CUPRA samlat ihop ett helt litet elitteam bestående av olika mästare, bl.a. argentinaren Fernando Belasteguín (padel), spanske olympiamedaljören Saúl Craviotto (kanot) och standardvagnsföraren Mikel Azcona, också han från CUPRAs hemland.

CUPRAvärlden växer
Helt i linje med sin filosofi att skapa exklusiva produkter i begränsad skala, presenterade CUPRA också ett antal prototyper från sina nya samarbetspartners. Belysningsföretaget Marset har exempelvis tagit fram CHISPA, en portabel lampa som designats exklusivt enligt CUPRAs varumärkesprofil. Skotillverkaren Mikakus presenterade en prototyp för en sportsko som går helt i varumärkets färger. Wayne Griffiths bar stolt de nya skorna under presentationen.

Dessutom har CUPRA utökat sitt sortiment av väskor, accessoarer och solglasögon med produkter från italienska TRAKATAN och L.G.R. CUPRA kommer att fortsätta samarbeta med människor och företag som har ett liknande formspråk och som delar samma förmåga att skapa upplevelser. I samarbete med FABIKE Projects studio presenterade CUPRA förra året en cykel som in i minsta detalj utstrålar varumärkets distinkta stil.