28 apr 2020 | Pressmeddelande

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

-          Audi har format DTM och DTM har format Audi. Det visar vilken kraft det ligger i motorsporten – både tekniskt och emotionellt, säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. Med samma energi kommer vi att driva på vår omställning till en leverantör av sportig, hållbar och elektrisk mobilitet. Vi fokuserar oss därför även på racingbanan och tävlar för morgondagens ‘Vorsprung”. Formel E erbjuder en väldigt attraktiv plattform för detta.  Samtidigt överväger vi andra progressiva motorsportformat för framtiden.

Audi kan se tillbaka på en extremt framgångsrik tid i DTM. Med 23 mästerskapstitlar, inklusive 11 förartitlar, 114 segrar, 345 pallplatser, 106 pole positions och 112 snabbaste varvtider, formade Audi DTM från 1990 till 1992 och från 2000 och framåt. Med tre av tre möjliga mästerskapstitlar, många pallplatser och andra rekord var 2019 så långt den mest framgångsrika DTM-säsongen i företagets historia.

Audi vill gärna fortsätta den framgångsrika säsongen 2020 och säga adjö till DTM fansen genom att försvara titeln i alla tre mästerskapet.

-          Vi hoppas att den nuvarande svåra situationen kommer att förbättras snart och att vi fortfarande kommer att kunna tävla i några få DTM-race i år, säger utvecklingschefen Hans-Joachim Rothenpieler. Fansen förtjänar det, och även ITR, liksom våra förare, team och partners, som nu har en rimlig ledtid för att kunna planera för tiden efter 2020. Framgångsrik motorsport är – och kommer fortsatt att vara – en viktig del av Audi’s DNA.