18 maj 2020 | Pressmeddelande

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder.

Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911 Targa 4 är 289 km/tim (två km/tim högre) medan Targa 4S når 304 km/tim (tre km/tim högre).

Båda modellerna är utrustade med åttaväxlade dubbelkopplingslådor (PDK) och intelligent fyrhjulsdrift, Porsche Traction Management (PTM), som standard för maximal körglädje. Som alternativ kan Targa 4S beställas med den nyutvecklade sjuväxlade manuella växellådan, då ingår Sport Chrono-paketet.

Ny teknologi ökar utbudet av funktioner i båda modellerna och för första gången är Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare tillgänglig. Tack vare den förbättrade Smartlift-funktionen kan markfrigången programmeras så att frampartiet vid behov automatiskt lyfts i områden där bilen körs regelbundet. Listan över tillval kompletteras med ett omfattande urval från Porsche Tequipment och nya tillval för personlig anpassning från Porsche Exclusive Manufaktur. Porsche kommer att ytterligare bredda möjligheten att kombinera traditionella stilelement, tidlös design och den allra senaste teknologin i en specialutgåva av 911 Targa som kommer att lanseras i juni.

Effektiv boxermotor med dubbelturbo

Liksom i 911 Carrera-modellerna vinner de båda 911 Targa-varianterna på den högre effekt som levereras av de turboladdade sexcylindriga boxermotorerna på tre liter. Det ger både bättre prestanda och gör dem mer användarvänliga i vardagen. Motorn i 911 Targa 4 utvecklar 283 kW (385 hk) vid 6 500 v/min, 11 kW (15 hk) mer än i föregångaren. Det maximala vridmomentet, 450 Nm, är tillgängligt över en stor del av varvtalsregistret, från 1 950 till 5 000 varv per minut. Med 331 kW (450 hk) har Targa 4S 22 kW (30 hk) högre effekt än sin föregångare och ger sitt maximala vridmoment, 530 Nm (30Nm mer), mellan 2 300 v/min och 5 000 v/min.

Optimerad fyrhjulsdrift för bättre grepp

De fyrhjulsdrivna modellernas förbättrade prestanda går hand i hand med vidareutvecklingen av drivningen av framhjulen. Kopplingen och differentialenheten är vattenkyld och har förstärkta kopplingslameller för att tåla högre belastning. Det högre momentet som påverkar kopplingen förbättrar dess exakthet och funktion. Den förbättrade drivningen av framhjulen med PTM (Porsche Traction Management) bidrar till ännu bättre väggrepp under alla körförhållanden.

Vidareutvecklat chassi för bättre komfort ökad säkerhet

Det elektroniskt kontrollerade stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard i de nya 911 Targa-modellerna. Systemet anpassar automatiskt stötdämparnas egenskaper när det gäller komfort och vägegenskaper till alla körförhållanden och har dessutom två manuella inställningar, Normal och Sport. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), som inkluderar en elektronisk differentialspärr till bakaxeln med helt variabel fördelning av vridmomentet, är nu en del av standardutrustningen i Targa 4S och finns som tillval till Targa 4. Liksom de andra varianterna av den åttonde generationen av Porsche 911 har Targa-modellerna Porsche Wet mode som en del av standardutrustningen. Sensorer placerade i de främre hjulhusöppningarna kan upptäcka vatten på vägbanan och om stora mängder vatten spolas upp skickas en signal till föraren att manuellt ställa om till Wet-inställningen. Körresponsen anpassas därefter till förhållandena för att garantera maximal stabilitet.

911 Targa 4 har 19-tumsfälgar fram med däck i dimensionen 235/40 ZR och bakdäcken är 295/35 ZR på 20-tumsfälgar. 911 Targa 4S har som standard 245/35 ZR-däck framtill på 20-tumsfälgar och 305/30 ZR-däck bak på 21-tumsfälgar. På Targa 4 är bromsskivorna både bak och fram 330 millimeter stora med svarta fyrkolvs fasta bromsok. Targa 4S har rödlackerade sexkolvsok till framhjulen och fyrkolvsok bak och 350 millimeters bromsskivor fram och bak. Keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), kan beställas som tillval.

Extravagant Targa med modern tolkning

Den yttre formen kännetecknas av designelement från 992-generationen. Jämfört med föregångaren har karossen betydligt bredare framskärmar och huven mellan LED-strålkastarna har en markant inpressning som påminner om de första 911-generationernas design. Bakpartiet domineras av dess bredare, variabelt justerbara bakvinge och den sömlöst integrerade eleganta ljusrampen. Med undantag av fram- och bakparti är hela karossen gjord av aluminium.

Interiören motsvarar den i 911-Carrera-modellerna och karakteriseras av instrumentpanelens klara raka linjer och dess försänkta instrument. Här kommer inspirationen från 70-talets 911-modeller. Vid sidan av den centralt placerade varvräknaren – en typisk Porsche-detalj – ger två tunna ramlösa displayer föraren ytterligare information. En kontrollenhet med fem knappar för direkt tillgång till viktiga fordonsfunktioner är placerad under den 10,9 tum stora skärmen som ingår i Porsche Communication Management (PCM). I PCM, som är standard, ingår online navigation baserad på svärmdata, samt Connect Plus.

Ny sportbilsklass alltsedan 1965

1965 års 911 Targa 2,0 var banbrytande och skapade en helt ny slags bil. Från början marknadsfördes den som ”en säkerhetscabriolet med störtbåge”. Men Targa med sitt avtagbara tak etablerade sig snart som ett originalkoncept och blev en stilikon. Alltsedan dess och fram till dagens datum har Porsche fortsatt att kombinera två världar i 911 Targa, fördelarna med att kunna åka öppet som i en cabriolet kombinerat med bekvämligheten och säkerheten i en coupé.

Priser

Nya 911 Targa finns hos återförsäljare i augusti 2020. Priserna i Sverige börjar på 1 270 000 kronor för 911 Targa 4 och 1 440 000 kronor för 911 Targa 4S.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de

911 Targa 4: bränsleförbrukning blandad 10,9 - 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp 247,0 - 239,0 g/km

911 Targa 4S: bränsleförbrukning blandad 11,1 - 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp 253,0 - 244,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.