11 jun 2020 | Pressmeddelande

Grönt ljus för Volkswagens nya elbil ID.3 1st – kan beställas från den 17 juni

Nu är väntan snart över för de som förbokat Volkswagens nya elbil. Lanseringsmodellen ID.3 1st kan beställas från och med den 17 juni och leveranserna av de första bilarna sker i september. De svenska priserna för denna välutrustade lanseringsmodell startar på 409 900 kronor, innan avdrag för klimatbonus. Tre versioner med olika utrustningsnivåer erbjuds.

Tidplanen för starten på utrullningen av Volkswagens helt nya eldrivna ID.-familj har nu fastställts. Bindande beställningar för de 30 000 bilar som utgör den begränsade första upplagan av ID.3 kan göras från den 17 juni i de flesta europeiska länder, däribland Sverige.

Som ett tack för kundernas lojalitet erbjuder Volkswagen alla förbokare som vill få sin ID.3 1st så snabbt som möjligt medlemskap i "1st Mover Club". Leverans av ID.3 1st till "1st Movers" startar i september.

– Volkswagens storskaliga elbilsoffensiv rullar nu bokstavligen ut med ID.3. Denna bil understryker vårt uppdrag att erbjuda lokalt utsläppsfri rörlighet som passar för vardagsbruk och som är överkomlig för alla, säger Ralf Brandstätter, för närvarande operativ chef och från och med 1 juli VD för märket Volkswagen.

– Äntligen är det dags! Vi ser verkligen fram emot att kunna öppna orderboken och inom bara några månader börja leverera vår helt nya elbil som vi tror så mycket på. Intresset här i Sverige är fortsatt mycket högt och förbokarna längtar efter sin bil, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Medlemskap i den exklusiva ”ID.3 1st Mover Club”

ID.3-förbokare kan välja mellan två leveransalternativ. Det första är leverans av deras ID.3 1st i september, i kombination med medlemskap i exklusiva ID.3 1st Mover Club. Detta medlemskap inkluderar olika kundfördelar och en mjukvaruuppdatering för två digitala funktioner i början av nästa år. Vid marknadslanseringen i september kommer nämligen App Connect-funktionen och avståndsfunktionen i Head-Up-display ännu inte att ha aktiverats.

ID.3-förbokare med lite mer tålamod kan välja det andra alternativet när de tecknar köpeavtalet för sin ID.3 1st – med ett leveransdatum under det fjärde kvartalet 2020. När nycklarna överlämnas till kunden kommer denna senare version att vara utrustad med alla funktioner.

Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning, kommenterar:
– Slutligen har våra ID.3-förbokare fått det efterlängtade gröna ljuset för en lokalt utsläppsfri körglädje. Som ett tack för deras lojalitet och en gest av uppskattning för deras tålamod under den långa väntan tills beställningen startade, erbjuder vi alla förbokare som vill få deras bil levererad i september medlemskap i ID.3 1st Mover Club.

Genom denna community ger Volkswagen utbyte av erfarenheter mellan alla 1st Movers och skapar också en direktlinje till Volkswagen för eventuella frågor. Det möjliggör också för Volkswagen att samla in feedback om vardagliga upplevelser från förare av ID.3 1st. Feedback som sedan kan användas för vidareutveckling.
– Som tack kommer alla 1st Movers som leasar sin bil via Volkswagen Financial Services inte behöva betala någon leasingavgift för de första tre månaderna, fortsätter Jürgen Stackmann.

Thomas Ulbrich, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för elektrisk mobilitet, tillägger:
– De senaste månadernas svåra förhållanden på grund av pandemin har varit en stor utmaning för hela ID.3-teamet. Det gör den nära förestående marknadslanseringen ännu viktigare. Lokalt utsläppsfri körning, de högsta kvalitetsstandarderna och en spännande körupplevelse – det är nya ID.3.

Beställningsstarten för vanliga ID.3 sker preliminärt i mitten av juli. Förbokare har den exklusiva möjligheten att gå med i 1st Mover Club fram till dess.

Vanliga ID.3 kommer att erbjudas med tre olika batteristorlekar med räckvidder på upp till 330, 420 respektive 550 km. Det slutgiltiga frånpriset för vanliga ID.3 kommuniceras i samband med beställningsstarten.

ID.3 1st – lanseringsmodell i tre versioner

Den första utgåvan av ID.3 är utrustad med det mellanstora batteriet med en kapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Samtliga versioner av ID.3 drivs av en elmotor på bakaxeln. Elmotorn i ID.3 1st genererar 204 hk (150 kW) och levererar ett maximalt vridmoment på 310 newtonmeter. Bilen accelererar 0-60 km/h på 3,4 sek och 0-100 km/h på 7,5 sek med en enda växel, vilket ger garanterad körglädje.

Alla som köper en ID.3 1st kan via Volkswagens laddningstjänst We Charge ladda sin bil på alla publika laddstationer anslutna till We Charge utan kostnad under ett år från registreringsdagen och upp till 2 000 kWh. We Charge inkluderar bland annat IONITY högkapacitetsnätverk och omfattar mer än 100 000 laddningsplatser runtom i Europa. Dessutom har IONITY grön el i de allra flesta EU-länder.

ID.3 1st finns i tre fasta konfigurationer som är inriktade på kunders olika önskemål. Priserna som anges är innan avdrag för klimatbonus.

Grundversionen av ID.3 1st kostar 409 900 kronor i Sverige och inkluderar bland annat värmepump, adaptiv farthållare, filhållningsassistenten ’Lane Assist’, nödbromsassistenten ’Emergency Assist’, närområdesövervakningen ’Front Assist’ inklusive fotgängaridentifiering och cyklistidentifiering, LED-strålkastare, helljusassistenten 'Light Assist', navigationssystem inklusive digital radiomottagning DAB+, röststyrning på svenska, 2-zons automatisk klimatanläggning, sätesvärme och rattvärme, uppvärmbar multifunktionsratt, uppvärmbara framstolar med armstöd, USB-C-anslutningar fram, snabbladdning med 100 kW likström (DC) eller 11 kW växelström (AC), 18-tums lättmetallfälgar samt speciell dekor på C-stolpen bakom bakdörrarna.

ID.3 1st Plus kostar 471 900 kronor. Denna version har dessutom bland annat backkamera och 'Keyless Advanced' nyckelfri start, upplåsning och låsning. Invändigt har ID.3 1st Plus ytterligare två USB-C-anslutningar bak. Bland den exteriöra utrustningen ingår mörktonade rutor bak, silverlackerade designelement, LED-bakljus med animerande signatur och 19-tums lättmetallfälgar.

Den mest utrustade versionen, ID.3 1st Max, för 532 900 kr, innehåller dessutom bland annat en AR Head-Up-display (vissa funktioner ej tillgängliga från start) med förstärkt verklighet, två extra högtalare, ett stort panoramatak och 20-tums lättmetallfälgar. Den är också utrustad med förarassistanssystemet 'Travel Assist' och Comfort'-telefoni med induktiv laddning. Elektriskt justerbara komfortstolar fram med massagefunktion avrundar utrustningsnivån för ID.3 1st Max.

Mer information om utrustningen i de olika versionerna på volkswagen.se

Koldioxidneutral under hela livscykeln

Med ID.3 avser Volkswagen att för första gången leverera en bil som produceras med en helt neutral koldioxidbalans över hela leverans- och produktionskedjan. I produktionsprocessen ska utsläpp av koldioxid undvikas eller minskas så långt som möjligt. Klimatskyddsåtgärder kommer att vidtas för att kompensera för oundvikliga utsläpp.

ID.3 kommer att vara koldioxidneutral under hela dess livslängd så länge ägarna konsekvent laddar sin bil med förnybar energi. I Sverige erbjuds Volkswagens elbilskunder möjlighet att ladda sina bilar hemma med 100 % förnybar energi från Jämtkraft genom avtalet ’Volkswagen Förnybar El’.

Investerar miljarder i elektrisk mobilitet

Under sin satsning på elektrisk mobilitet planerar märket Volkswagen att erbjuda elbilar i alla huvudsakliga fordonssegment år 2022. Volkswagen-koncernen siktar på att bli världsledande inom elektrisk mobilitet under de kommande åren och investerar därför 33 miljarder euro fram till år 2024, varav 11 miljarder euro är öronmärkta för märket Volkswagen. År 2025 räknar märket Volkswagen med att årligen producera 1,5 miljoner elbilar.