09 jun 2020 | Pressmeddelande

Ralf Brandstätter utsedd till VD för märket Volkswagen

Märket Volkswagen leds från och med den 1 juli av märkets tidigare operativa chef (COO), Ralf Brandstätter. VD för Volkswagen-koncernen, Herbert Diess, som tidigare varit ansvarig för båda funktionerna, kommer därmed att få större handlingsutrymme för sina uppgifter som koncernchef.

Efter att under de senaste åren lagt den strategiska grunden med en konsekvent inriktning på elektrisk mobilitet och digitalisering av bilen, stärker företaget nu ledningen för Volkswagen-koncernen respektive märket Volkswagen. Koncernstyrelsen beslutade vid sitt möte den 8 juni att utse Ralf Brandstätter till VD för märket Volkswagen med verkan den 1 juli 2020.

Inom koncernledningen kommer Herbert Diess att behålla det övergripande ansvaret för märket Volkswagen och gruppen med volymvarumärkena. Målet är ett starkare fokus på uppgifterna inom koncernens toppnivå respektive märket Volkswagen i den pågående omvandlingsfasen av bilindustrin.

– Ralf Brandstätter är en av företagets mest erfarna chefer. Under de senaste två åren har han framgångsrikt lett Volkswagen som operativ chef och spelat en nyckelroll för att utforma omvandlingen av varumärket. Jag är därför mycket nöjd med att Ralf Brandstätter kommer fortsätta att utveckla Volkswagen som VD, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.

Efter ett rekordår 2019 är Volkswagen väl positionerat för framtiden. Märket har framgångsrikt slutfört den första fasen av strategin Transform 2025+ och går nu in i nästa fas. Den stora elbilsoffensiven blir nu konkret med nya modeller på vägarna. Volkswagen kommer göra elektrisk mobilitet tillgänglig för miljoner människor, år 2025 ska minst 1,5 miljoner elbilar säljas årligen. Förutom elektrifiering kommer Volkswagen under de kommande åren också att satsa vidare på digitalisering.

– För Volkswagen har kursen mot framtiden fastställts. Med strategin Transform 2025+ som grund utvecklas Volkswagen till en av de ledande leverantörerna av koldioxidneutral rörlighet och är på väg att bli ett företag inom digital teknik. Jag vill tacka hela Volkswagen-teamet för deras enorma engagemang. Tillsammans kommer vi resolut att följa vår väg framåt, säger Ralf Brandstätter.

Ralf Brandstätter föddes den 8 september 1968 i Braunschweig. Efter att ha fullgjort sin lärlingstid som montör vid Volkswagen i Braunschweig studerade han industriell teknik och började sedan arbeta inom Volkswagen-koncernen 1993.

Efter olika positioner i internationella inköpsprojekt blev han assistent till styrelsen i generalsekretariatet för Volkswagen AG. År 1998 tog han över ansvaret för inköp av metall för chassi- och drivaggregatskomponenter och 2003 blev han projektledare för nya fordonsprojekt. År 2005 flyttade han till Spanien som inköpschef på SEAT. 2008 utsågs han till medlem i SEAT:s verkställande kommitté med ansvar för inköp.

År 2010 blev Brandstätter chef för koncernens inköp av exteriörprodukter och 2012 utnämndes han till chef för koncernens inköp inför nya lanseringar. I oktober 2015 blev Brandstätter generalrepresentant för Volkswagen AG och i december 2015 utsågs han till styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för inköp. Brandstätter har varit operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket Volkswagen sedan den 1 augusti 2018.