16 jul 2020 | Pressmeddelande

Porsche 911 Turbo – riktmärket sedan mer än 45 år

Porsche 911 Turbo har de senaste 45 åren varit urtypen för högprestandabilar som också kan användas i vardagen. Efter marknadslanseringen av 911 Turbo S kommer nu den nya generationen av 911 Turbo Coupé och Cabriolet. Den är ännu kraftfullare, ännu snabbare och ännu mer individuellt anpassad.

Tack vare motorn på 427 kW (580 hk), 30 kW (40 hk) mer än föregångarna, smiter båda modellerna under den magiska tresekundersgränsen från 0-100 km/tim, med en tid på 2,8 sekunder (0,2 sekunder snabbare). Vridmomentet 750 Nm (40 Nm mer), nu med en tillfällig ”overboost” gör snabba fartökningar ännu enklare och mer spontana. Acceleration, motoreffekt och vridmoment i nya 911 Turbo matchar därmed förra generationen 911 Turbo S. Kraftöverföringen sker via en åttastegad PDK-växellåda med en speciell Turbo-inställning, medan toppfarten 320 km/tim förblir oförändrad. För första gången finns Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem som tillval till 911 Turbo. Resultatet är att kunderna nu kan anpassa sin bil ännu mer efter sin personliga smak.

De nya sportmodellerna följer i prestigefyllda fotspår eftersom 911 Turbo har varit synonymt med lyx och prestanda sedan 1975. Varje generation har fortsatt att leva upp till anspråket att vara det globala riktmärket för snabba sportbilar. 911 Turbo kombinerar sportighet med användarvänlighet i vardagen, en dynamisk körupplevelse med tillförlitlighet och hisnande prestanda med effektivitet. Den senaste generationen av 911 är mer än dubbelt så stark som den ursprungliga 911 Turbo, som drevs av en treliters turboladdad, 260 hk stark sexcylindrig boxermotor. Även om 911 Turbo har blivit snabbare, större och bekvämare genom åren har den alltid behållit sina grundläggande egenskaper.

Den 3 745 cm3 stora sexcylindriga boxermotorn i nya 911 Turbo ståtar med högre effekt, 580 hk, och har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Tillsammans med dess nyutformade laddluftskylsystem och användningen av piezo-injektorer förbättras gasrespons, prestanda, vridmomentsegenskaper och motorns varvvillighet.

Både chassit och karossen har blivit bredare. Den nya framaxeln styr nu ännu mer exakt tack vare 42 mm bredare spårvidd och nya 20-tums fälgar med 255/35-däck. Det aktiva fyrhjulsdriftssystemet PTM kan nu styra ännu mer kraft till framhjulen medan den aktivt styrda bakaxelns väggrepp ökat tack vare tio mm större spårvidd samt 315/30 däck på 21-tumsfälgar – en tum större än framhjulen. Det uppdaterade bromssystemet är ännu kraftfullare och känns igen på de standardmonterade rödlackerade bromsoken. De främre grå bromsskivorna i gjutjärn mäter nu 408 mm i diameter (28 mm mer än förut) och är 36 mm tjocka (två mm mer än förut). På bakaxeln sitter 30 mm tjocka bromsskivor med en diameter på 380 mm.

För första gången finns nu ett sportavgassystem tillgängligt som tillval till 911 Turbo. Två olika chassivarianter är också en nyhet: medan PASM-chassit som är standard erbjuder ett brett spektrum mellan sportighet och bekvämlighet, gör det betydligt hårdare, elektriskt styrda, 10 millimeter lägre sportsystemet nya 911 Turbo betydligt smidigare. Det är inställt för att förbättra bilens köregenskaper och gör den ännu stabilare i hög fart, till exempel på racerbana. Tillvalet PDCC hydrauliskt aktiv krängningshämning och PCCB keramiska bromsar med tiokolvs fasta bromsok fram förfinar bilens köregenskaper ännu mer.

Nya 911 Turbo har fått ett ännu muskulösare utseende. Karossen har breddats med 45 mm fram till 1 840 mm för att ge plats åt det nya chassit, medan huvens markanta inpressningar understryker bilens sportiga karaktär. LED-strålkastare med PDLS Plus som standard lyser upp vägbanan. Baktill är karossen nu exakt 1,9 meter bred (20 mm bredare än förut). Andra kännetecken är den förbättrade adaptiva aerodynamiken med elektroniskt styrda kylklaffar framtill, den större aktiva frontspoilern och den betydligt större variabla bakspoliern. Luftintagen på de bakre sidopanelerna, typiska för 911 Turbo, suger nu in processluft snarare än kylluft som de gjorde tidigare, medan laddluftkylarna nu är placerade mitt i luftströmmen under motorluckan baktill. Den tvärgående ljusrampen med sina LED-ljus, liksom den nya bakre grillen med silverfärgade lister avrundar bilens bakparti.

Utseende och prestanda kan vässas ännu mer med hjälp av tillvalet Lättvikspaket och Sportpaket. Lättviktspaketet sänker vikten i Coupé-versionen med 30 kg. Det beror bland annat på användningen av skålade lättviktsstolar, slopandet av baksäte och mindre ljudisolering, vilket också betyder att föraren kan njuta av motorljuddet mer direkt. Sportpaketet innehåller 911 Turbo Sport Design-paketet liksom extra detaljer i Black och Carbon – för att inte nämna bakljus i Exclusive Design.

Grundutförandet av den moderna interiören överensstämmer med den i 911 Carrera-modellerna med Porsche Advanced Cockpit och Direct Touch Control. Den centrala PCM-skärmen är nu 10,9 tum och hanteras snabbt och utan distraktioner tack vare dess nya arkitektur. Den högkvalitativa och utförliga utrustningslistan inkluderar elektriskt manövrerade 14-vägs sportstolar, Sport Chrono-paketet, en GT sportratt med växelpaddlar, multifunktions inställningskontroller liksom ett kraftfullt BOSE® Surround Sound System. Ett stort antal tillval finns tillgängliga för individuell anpassning, inklusive Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare, Lane Keeping Assist med igenkänning av vägskyltar, Night Vision Assist, Surround View och Burmester® High-End Surround Sound System.

De nya modellerna finns tillgängliga för beställning från och med den 16 juli. I Sverige kommer 911 Turbo att kosta från 2 020 000 kronor och 911 Cabriolet från 2 170 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

 

911 Turbo: bränsleförbrukning blandad 12,3 - 12,0 l/100 km; CO2-utsläpp 278,0 - 271,0 g/km

911 Turbo Cabriolet: bränsleförbrukning blandad 12,5 - 12,1 l/100 km; CO2-utsläpp 284,0 - 275,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.