03 jul 2020 | Pressmeddelande

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu endast elbilar

Omställningen till att bli Europas största produktionsanläggning av elbilar fortsätter i hög takt. Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu kommer endast eldrivna modeller att tillverkas i denna fabrik.

Över sex miljoner Volkswagen-bilar har producerats i fabriken sedan 1990. Den sista bilen utrustad med en förbränningsmotor lämnade monteringslinjen den 26 juni. Bilen, en Golf Sportscombi R med 2,0-liters bensinmotor och lackad i Oryx White Pärleffekt, producerades för en kund i Tyskland.

Från och med nu kommer endast eldrivna modeller från Volkswagen och framöver även från systermärkena Audi och SEAT att produceras i Zwickau. Sex helt eldrivna modeller från de tre märkena kommer att rulla ut från fabriken år 2021. Den planerade årliga kapaciteten kommer att öka till 330 000 bilar.

Steget till den moderna bilåldern har varit lång: sedan 1904 har bilar med förbränningsmotorer byggts i Zwickau (se bifogad bild) – initialt under många år Audi, inklusive Horch-modeller, och i DDR-tider tillverkades Trabant här. I maj 1990 startade Volkswagen produktion vid denna fabrik i västra Sachsen. Under de senaste 30 åren har exakt 6 049 207 Volkswagen-bilar av modellerna Polo, Golf, Golf Sportscombi, Passat och Passat Sportscombi producerats i Zwickau.

Reinhard de Vries, chef för teknik och logistik på Volkswagen Sachsen:
– Idag är en historisk dag för oss. Vi är stolta över vad vi hittills har uppnått och ser samtidigt mycket fram emot vad framtiden innebär för oss. Trenden mot elektrisk rörlighet fortsätter att öka i hög hastighet. Vi kommer att möta denna efterfrågan från Zwickau och har redan skapat kapacitet för att bygga 330 000 bilar nästa år.

Jens Rothe, ordförande i företagsrådet vid Volkswagen Sachsen:
– Zwickau är full av tysk biltradition. Vårt team har alltid levererat utmärkt prestanda och byggt bilar med utmärkt kvalitet. Vi har fått förtroendet för koncernen att bli den första platsen för att starta en storskalig serieproduktion av helt eldrivna bilar. Zwickau-anläggningen är därför väl rustad för framtiden.

Utbildningsprogram för alla 8 000 anställda

Arbetet har redan börjat i hall 6 där Golf Sportscombi har producerats hittills. Efter en omvandlingsfas som varade i flera veckor under sommaren kommer de första elbilarna att produceras där i slutet av året. Tillsammans med Volkswagens eldrivna SUV ID.4 planeras också en SUV från systermärket Audi. Serieproduktion av Volkswagen ID.3 1st startade i Zwickau redan i november 2019 och produktionsstart av ID.4 följer i sommar.

Med den stegvisa omvandlingen av Zwickau-anläggningen ställer Volkswagen för första gången om en stor bilfabrik helt till elektrisk rörlighet. Investeringarna för konverteringen uppgår till cirka 1,2 miljarder euro. I det sista steget år 2021 kommer sex modeller att produceras för tre koncernvarumärken. Modeller som baseras på koncernens nya plattform för elbilar, MEB.

Tack vare olika utbildningsåtgärder kommer alla 8 000 att vara förberedda för produktion av elbilar och för att hantera högspänningssystem. Zwickau-teamet kommer att genomföra cirka 20 500 dagars utbildning till slutet av 2020. Detta säkerställer jobben i fabriken på lång sikt.

Ny plattform för serieproduktion av elbilar

ID.3 är den första bilen från Volkswagen som baseras på MEB. Plattformen har utvecklats speciellt för elbilar och utnyttjar de möjligheter som e-mobilitet erbjuder. ID.3 kännetecknas därför av lång räckvidd, gott om utrymme och körglädje. Förbokare av lanseringsmodellen ID.3 1st har kunnat göra bindande beställningar för sina reserverade bilar sedan den 17 juni. Lanseringen av ID.3 1st sker nästan samtidigt i hela Europa i september 2020.

Volkswagen Sachsen: Eldrivna volymmodeller, lyxkarosser och motorer

Förutom bilfabriken i Zwickau har Volkswagen Sachsen två andra fabriker i delstaten Sachsen: en motoranläggning i Chemnitz och Transparent Factory i Dresden där elbilen e-Golf idag produceras. e-Golf rullar av produktionslinjen i Dresden-fabriken i slutet av året och från 2021 kommer ID.3 att produceras även där. Karosserna för lyx-SUV:ar från Lamborghini och Bentley fortsätter att produceras i Zwickau.