21 aug 2020 | Pressmeddelande

Volkswagen har startat serieproduktionen av sin nya eldrivna SUV ID.4

Volkswagens elbilsoffensiv fortsätter i hög takt. Tidigare i sommar startade försäljningen av nya elbilen ID.3. Nu är serieproduktionen av märkets första helelektriska SUV, ID.4, igång i tyska Zwickau. Världspremiären av ID.4 sker i slutet av september.

Wolfsburg/Södertälje, 21 augusti 2020. Volkswagen understryker därmed sin ambition att bli världsledande inom elektrisk mobilitet. För detta ändamål investerar koncernen cirka 33 miljarder euro fram till 2024, varav 11 miljarder euro har öronmärkts för märket Volkswagen. Enligt planen ska upp till 1,5 miljoner elbilar på helårsbasis rulla av monteringsbanden år 2025.

– Med ID.4 adderar vi en helt eldriven bil till vårt utbud av kompakta SUV:ar, världens största tillväxtsegment, säger Ralf Brandstätter, CEO för Volkswagen.
– Efter ID.3 kommer nu den andra modellen baserad på elbilsplattformen MEB. Bilen kommer att byggas och säljas i Europa, i Kina och senare även i USA. Vi skalar på detta sätt upp MEB-plattformen globalt och lägger den ekonomiska grunden för framgång med ID.-familjen, fortsätter Brandstätter.

Thomas Ulbrich, ansvarig för e-mobilitet i Volkswagens koncernledning, kommenterar:
– Vi följer vår plan för utvecklingen av Volkswagens e-mobilitet. ID.3 följs nu av ID.4. Med tanke på de senaste månadernas stora samhällsutmaningar är det en exceptionell prestation att framgångsrikt starta serieproduktionen av ID.4. Min uppskattning och mitt tack går särskilt till Volkswagen-teamet i Sachsen och alla i ID.-teamet. Den andra modellen i ID.-familjen rullar redan av monteringslinjen där det tills nyligen byggdes bilar med förbränningsmotorer.

Film: produktionsstart av ID.4 i Zwickau

Zwickau spelar en nyckelroll i övergången till e-mobilitet

För första gången läggs produktionen om helt till e-mobilitet vid en stor biltillverkningsanläggning, med investeringar på cirka 1,2 miljarder euro. Allt konverteringsarbete kommer att slutföras enligt schemat i år. År 2021 blir det första hela produktionsåret som elbilsfabrik, och cirka 300 000 elbilar baserade på MEB-plattformen kommer att lämna Zwickau-anläggningen.

Anläggningen blir därmed den största och mest effektiva elbilsfabriken i Europa och en förebild för Volkswagens globala produktionsnätverk. Förberedelserna för att rulla ut eldrivna SUV:ar på internationell nivå är i full gång. Förproduktionen av ID.4 har redan inletts på Anting-anläggningen i Kina och i USA startar ID.4-produktion vid Chattanooga-anläggningen år 2022.

Om Volkswagens första helelektriska SUV

ID.4 är baserad på Volkswagens MEB-plattform (modular electric drive matrix) som maximerar e-mobilitetens möjligheter. Med en låg dragkoefficient på 0,28 och ett skalbart batterisystem kan ID.4 få en räckvidd på över 500 kilometer enligt körcykeln WLTP. Bilen erbjuder också gott om utrymme, och de kraftfulla proportionerna ger en modern look.

ID.4 kommer initialt att lanseras med bakhjulsdrift, medan en fyrhjulsdriven version lanseras vid en senare tidpunkt. Högspänningsbatteriet är placerat i underredet för att skapa en optimalt lågt tyngdpunkt när det gäller kördynamik, tillsammans med en välbalanserad fördelning av axelbelastningen.

Liksom alla modeller baserade på MEB kommer ID.4 att vara mycket rymlig tack vare den kompakta elektriska drivenheten. Interiören är strukturerad och digitaliserad, till stor del via beröringskänsliga knappar och ytor samt intuitiv röststyrning.

Koldioxidneutral produktion av ID.4

För Volkswagen är ID.4 och ID.3 viktiga milstolpar då märket sätter kursen mot fullständig koldioxidneutralitet år 2050 – i linje med klimatmålen i Parisavtalet. Liksom ID.3 sätter systermodellen ID.4 nya riktmärken för hållbarhet: Produktionen i Sachsen är koldioxidneutral och den elektriska SUV:en kommer att överlämnas till kunderna med ett koldioxidneutralt avtryck. Uteslutande grön el används i battericellsproduktionen för ID.4.

Starkt kluster för elbilar i tysk bilindustri

Med sin omvandling till elektrisk mobilitet ger Volkswagen ett viktigt bidrag till klimatskyddet och skapar därmed långsiktiga perspektiv för cirka 100 000 anställda på sina tyska fabriker. Förutom tillverkning i fabriken i Zwickau är komponentanläggningarna i Brunswick, Kassel, Salzgitter och Wolfsburg också involverade i produktionen av elbilar. De tillverkar viktiga komponenter som elmotorer eller batterisystem.

ID.3 kommer också att byggas vid Gläserne Manufaktur i Dresden från år 2021. Tillverkningsanläggningarna i Emden och Hannover kommer att börja producera elbilar från år 2022.

ID.3: energiförbrukning i kWh/100 km (WLTP): 15,5 - 16,2 (blandad körning); koldioxidutsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +.
ID.4 är ännu inte tillgänglig för försäljning i Europa.