23 sep 2020 | Pressmeddelande

Wayne Griffiths utsedd till VD för SEAT

Wayne Griffiths är utsedd till ny VD för SEAT och tillträder rollen från 1 oktober. Med stor erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagen koncernen kliver bilhandlarsonen in och leder företaget med de två väldefinierade varumärkena, SEAT och CUPRA. SEATs styrelseordförande, tillika VD för Volkswagen Group, Herbert Diess har stort förtroende för Griffiths och spår fortsatta framgångar för företaget med den nya VD:n vid rodret.

• Från första oktober ska nya VD:n Wayne Griffiths leda företaget och dess två varumärken SEAT och CUPRA
  • I sin nuvarande roll som försäljnings- och marknadschef på SEAT har Griffiths bidragit till att driva rekordförsäljning de senaste åren, han har också varit en viktig pelare för att etablera varumärket CUPRA
  • Tillförordnad VD Carsten Isensee fortsätter som vice finansdirektör

Martorell, Spanien 2020-09-23. SEATs styrelse, med Volkswagen Groups VD Herbert Diess som ordförande, har utsett Wayne Griffiths till ny VD för SEAT från 1 oktober.

Griffiths kommer också att fortsätta som VD för varumärket CUPRA och kommer tillsvidare också fortsätta som försäljnings- och marknadsföringschef för företaget. Carsten Isensee kommer att fortsätta som vice finansdirektör, den position han hade när han var tillförordnad VD för SEAT.

Herbert Diess, SEATs styrelseordförande, påpekade att ”Wayne Griffiths är en av koncernens mest kvalificerade chefer. Under de senaste fyra åren har han drivit SEATs försäljning till rekordnivåer och leder utvecklingen av det nya varumärket CUPRA. Han har mitt fulla stöd och jag är övertygad om att han kommer att säkra SEATs fortsatta framgång.” Herbert Diess uttryckte också sin tacksamhet mot Carsten Isensee, tillförordnad VD, som "tog över ledarskap och ansvar under de krävande månader som påverkades av COVID-19 och därmed kunde garantera fortsatt kontinuitet i affärsverksamheten."

2016 gick Griffiths in i SEAT som försäljningschef och har från det tagit företaget till nästa nivå. Under de senaste tre åren och fram till första kvartalet 2020 (före COVID-perioden) var SEAT det snabbast växande varumärket i Europa. Med Griffiths i spetsen för försäljningsavdelningen, tillsammans med den hittills största produktoffensiven, slog SEAT alla rekord genom tiderna med en ökning på med mer än 40% mellan 2016 och 2019. Nya VD:n är också en av grundarna av varumärket CUPRA och det nyskapade SEAT MÓ.

En bilentusiast med karriär inom Volkswagen koncernen

Griffiths, son till en bilhandlare, började sin karriär i familjeföretaget innan han studerade internationellt ledarskap och tyska i Leeds, Storbritannien. Griffiths karriär har hela tiden länkats till Volkswagen Group. Han började på AUDI AG i Ingolstadt 1989. Efter att ha arbetat i SEAT i två år (1991-1993) återvände han till det tyska varumärket, där han hade olika ansvarsuppgifter i den nya kommersiella divisionen på olika marknader. 2016 utsågs han till chef för försäljning och marknadsföring på SEAT, i januari 2019 tillträdde han som VD för CUPRA och i början av året utsågs han också till styrelseordförande för CUPRA.

Företagets nya VD kommer att leda ett nytt kapitel i SEATs 70-åriga historia, ett företag med två väldefinierade varumärken, SEAT och CUPRA. Hans främsta mål kommer att vara att driva omvandlingen av SEAT och dess varumärken mot elektrifiering och hållbar mobilitet och utveckla varumärket CUPRA. För detta ändamål meddelade företaget i juli en investeringsplan på 5 miljarder euro mellan 2020 och 2025. I den första fasen kommer SEAT och CUPRA att lansera 5 nya el- och plug-in hybridbilar fram till 2021.