01 okt 2020 | Pressmeddelande

Audi lanserar Functions on demand

Audi-ägarna kan nu uppgradera sin bil online och lägga till funktioner även efter leverans. Tjänsten som nu lanseras i Norge och Tyskland ger kunderna helt nya möjligheter att skräddarsy bilen efter behov. Funktionerna beställs online via myAudi och är ett steg på vägen mot en sömlös digital kundresa. I november planeras tjänsten lanseras i Sverige.

Med Functions on demand skapar Audi en helt ny flexibilitet vid bilköpet. Hittills har kunderna varit hänvisade till att konfigurerar sin bil vid orderläggandet. Nu är det möjligt att addera strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner även efter köpet. Kunderna kan dessutom välja mellan olika löptider. Functions on demand finns för närvarande tillgängligt för A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 och Q8 samt e-tron. Fler modeller och funktioner tillkommer.

Vilka funktioner som kan bokas beror på bilmodell och marknad. Infotainment-paketet består av MMI navigation plus och Audi smartphone interface och kan väljas till i de modeller där det inte redan ingår i standardutrustningen. Ägare till Audi e-tron och e-tron Sportback kan som exempel uppgradera LED-strålkastarna till Matrix LED med automatiskt helljus. Prisnivåerna är anpassade mot den ordinarie prislistan.

Bekvämt och flexibelt

Om kunderna vill testa en funktion innan de bestämmer sig har de en engångsmöjlighet att boka ett månadslångt test. Perioden kan sedan förlängas för att passa de egna behoven. Om kunden inte vill förlänga perioden avslutas bokningen automatiskt i slutet perioden. De bokade funktionerna gäller alltid för den specifika bilen. Om bilen säljs är funktionerna aktiva för den kvarvarande perioden och kan användas av nästa ägare. Den nya ägaren kan sedan boka funktioner som passar de egna behoven, vilket ökar värdet på andrahandsmarknaden.

Bokning och betalning hanteras via myAudi-appen eller webportalen. Audi har därför lagt stor vikt vid att säkerställa transaktionen. Efter att bokningen har fullföljts sänder Audis IT backend ett signerat datapaket till bilen via det mobila nätverket. Funktionen finns därefter tillgänglig när bilen startas nästa gång.

Nyhet: bokning av Audi connect i myAudi

Det är även möjligt att förlänga Audi connect och boka nya Audi connect-tjänster via myAudi.  Även här är det möjligt för kunden att välja mellan olika tidsperioder.

AudiPay: den globala betalningsplattformen för digitala tilläggstjänster

I samband med Function on demand lanseras även AudiPay. Via koncernens betalningstjänst VW Payments S.A. kan kunderna köpa och betala för digitala tjänster med kreditkort. Planen är att på sikt även erbjuda andra betaltjänster som PayPal och Klarna. Utöver Tyskland och Norge kommer kunder i ca 20 länder i Europa inom kort att kunna betala digitalt via AudiPay. Att skydda kunddata är alltid högsta prioritet. AudiPay garanterar därför säkerhet och compliance genom hela betalningsförfarandet.

Utveckling av nya affärsområden

Digitala tjänster som Functions on demand är viktiga bidrag till digitaliseringen av de fyra ringarna. De öppnar upp för en större marknadspotential och ger större möjlighet till individanpassade tjänster. Functions on demand skapar även nya affärsområden för återförsäljarna som får en bonus om de hjälper kunderna att hitta och boka lämpliga funktioner i den befintliga bilen.

Hårdvaran för funktionerna som kan aktiveras är redan från början monterade i fabriken. De kan därför aktiveras under hela bilens livslängd oavsett om kunderna betalar för funktionerna när de beställer bilen eller när de bokas vid senare tillfälle.