20 okt 2020 | Pressmeddelande

Säljstart för Volkswagens nya kraftfulla laddhybrid Touareg R

Volkswagen breddar sitt erbjudande av laddhybrider. Nya Touareg R går nu att beställa på den svenska marknaden. Med en systemeffekt på 462 hk erbjuder denna premium-SUV en innovativ blandning av maximal prestanda och effektiv eldrift.

Touareg R – det viktigaste i punktform:

  • Volkswagens nya flaggskepp. Volkswagen toppar nu sin flaggskeppsmodell Touareg med en ny laddhybridversion. Touareg R är den första R-modell som kan fås som laddhybrid.
  • Intelligent elektrisk prestanda. Kraftfulla Touareg R med 462 hk är en perfekt mix mellan maximal prestanda och den energieffektivitet som eldrift erbjuder.
  • Temporärt utsläppsfri. Touareg R klarar de vanligaste pendlingsavstånden utan utsläpp. Räckvidden på enbart eldrift är upp till 47 km enligt WLTP.
  • Praktisk i vardagen. Fyrhjulsdrift och en maximal dragvikt på 3,5 ton gör att Touareg R antar alla utmaningar.
  • Pigg som få. Med ett maximalt vridmoment på 700 Nm har Touareg R rikligt med kraft i reserv vid acceleration.
  • Travel Assist i hastigheter upp till 250 km/h. Touareg R är den första Volkswagen-modell som erbjuder assisterad körning i hastigheter upp till 250 km/h.
  • Park Assist med fjärrkontroll. Praktisk nyhet: Touareg R kan fjärrstyras via en smartphone när man ska parkera eller köra ut från en P-plats.
  • Rik standardutrustning. Touareg R levereras bland annat med adaptiv luftfjädring, Travel Assist, IQ.Light LED matrix-strålkastare, ett skjutbart/uppfällbart panoramasoltak och med digitala Innovision Cockpit som standard.
  • Exklusiv interiör. Den nya laddhybriden har en läcker inredning i svart läder med dekorsömmar i Crystal Grey som standard.
  • Förförisk exteriör. Tuffa luftintagsgaller, svarta påbyggnadsdelar och 20-tumsfälgar. Upp till 22 tum stora fälgar erbjuds som tillval.
  • Säljstart och lansering. Touareg R går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 844 900 kronor. Den svenska premiären sker i november.

 

Volkswagen toppar nu sin flaggskeppsmodell Touareg med en ny laddhybridversion – Touareg R. Den mångsidiga modellens 462 hk starka laddhybriddrift levererar en innovativ mix av enastående prestanda och effektivitet.

Är batteriet tillräckligt laddat startar bilen i det helelektriska E-MODE-läget för utsläppsfri körning upp till 47 km enligt körcykeln WLTP. Batterikapaciteten har anpassats för att Touareg R smidigt ska klara de vanligaste pendlingsavstånden på eldrift.

Precis som övriga Touareg-versioner är nya R-versionen utrustad med permanent fyrhjulsdrift som standard. 4MOTION i kombination med den kraftfulla drivningen, vridmomentet ligger på 700 Nm, innebär att Touareg R är typgodkänd för en dragvikt på upp till 3,5 ton. Denna dragvikt klaras också i E-MODE. Touareg R kan även fås med hjälpsystemet Trailer Assist som gör det enklare att backa med släp.

En nyhet är att Touareg R blir den första Volkswagen-modell som kan erbjuda assisterad körning i hastigheter upp till 250 km/h. Detta via systemet Travel Assist som automatisk justerar bilens position i längd- och sidled. Travel Assist är standard på den svenska marknaden.

Med Touareg R introduceras också två vidareutvecklade versioner av Volkswagens parkeringsassistanssystem (tillval): Park Assist Plus och Park Assist med fjärrkontroll. Med Park Assist Plus är det möjligt att helt automatiskt köra in på, och ut från, parkeringsplatser som ligger längs med vägen eller i rät vinkel mot den – både framåt och bakåt, och alltså inte bara halvautomatiskt.

Nya Park Assist med fjärrkontroll, som introduceras från och med vecka 48, är den mest avancerade versionen av systemet. Här använder föraren sin smartphone och den nya appen VW Remote Park Assist Plus. Föraren stiger ur bilen, tar bilnyckeln med sig och startar sedan parkeringsförloppet via appen.

Touareg R lanseras på den svenska marknaden i november. Redan nu går den att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Den går också att bygga på www.volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 844 900 kronor.

Ännu generösare standardutrustning

Den nya toppmodellen för märket och produktserien lanseras på marknaden med en ännu mer omfattande och anpassningsbar standardutrustning utöver den som de klassiska Touareg-modellerna ger sina köpare. R-Line-paketet, som annars är tillval, och exteriördesignpaketet Black Style, som även finns för andra modeller men då mot en extrakostnad, utgör basen i standardutrustningen för R-versionen.

Välutrustade Touareg R levereras med R-Line exteriör, exteriörstylingpaketet Black Style, 20"-aluminiumfälgarna Braga och R-Line-interiör med bland annat Vienna-läder med kristallgrå dekorsömmar.

Till standardutrustningen hör också bland annat adaptiv luftfjädring och adaptiv chassireglering (DCC), Innovision Cockpit med Digital Cockpit (12" digitala instrument) och infotainmentsystemet Discover Premium (15" TFT-pekskärm), IQ.Light LED matrix-strålkastare (interaktiv, kamerabaserad reglering av hel- och halvljus), ett skjut- och uppfällbart panoramasoltak och klimatanläggningen Air Care Climatronic med fyra zoner.

R-specifik utrustning utvändigt

Exteriörpaketet innehåller R-stötfångare, karossfärgade stötfångare och nedre dörrsektioner, luftintag med svartlackade spjälgaller, svarta dekorstrips på sidorutorna och svarta backspegelkåpor. En speciellt elegant detalj är kylargrillen med sina svarta dekorlister. När det gäller Touareg R, innehåller detta paket dessutom en svart dekorlist på den nedre delen av stötfångaren fram, en R-logo (på kylargrillen, bagageluckan och på emblemen på framskärmarna och dörrarna) och mörktonade LED-baklyktor.

20"-aluminiumfälgarna Braga (svarta på insidan och högglanspolerade på utsidan, alternativt mattgrå på insidan och polerade på utsidan), skärmbreddare i karossfärgen och trapetsformade ändrör – allt är standard.

R-specifik utrustning invändigt

För kupén innehåller R-utrustningspaketet följande läckra detaljer: dekorlist på instrumentpanelen och dörrpanelerna i Silver Wave aluminium, mittkonsol klädd i High Gloss Black and Silver Look, Vienna-läder för komfortsätena och R-logo på nackskydden, lastkantsskydd i rostfritt stål, läderklädd multifunktionsratt av ny generation (med rattvärme, växlingspaddlar, knappar för Travel Assist och prydd med en R-logo), belysta instegslister i rostfritt stål samt med R-logo, pedaler i borstat rostfritt stål och vit bakgrundsbelysning. Sömmarna på ratten går i Crystal Grey, precis som kantbanden på textilmattorna och dekorsömmarna på armstöden, växelväljaren och dörrklädseln.

Exklusiva R-tillval

Inom denna modellserie har den traditionella Volkswagen R-lacken Lapiz Blue Metallic (tillval) reserverats för Touareg R. Totalt tio metalliclacker och pärleffektlacker erbjuds som tillval. Bland övriga tillval för den nya toppmodellen hör 21"-fälgarna Suzuka (polerade eller svarta) och 22"-fälgarna Estoril (svarta och i svart högglans), som nu för första gången kan väljas till Touareg. Dessutom har Volkswagen R tagit fram det svarta läderpaketet Puglia exklusivt för Touareg. Detta naturläder har garvats på ekologisk väg med hjälp av olivolja.

Första R-laddhybriden – Genuin, banbrytande, praktisk

Den nya flaggskeppsmodellen är designad av Volkswagen R som ansvarar för utvecklingen av de allra sportigaste Volkswagen-modellerna. Touareg R är den första laddhybriden i R-utbudet och Volkswagens kraftfullaste laddhybrid. Touareg R är också den första fyrhjulsdrivna modellen bland Volkswagens laddhybrider.

Volkswagen R har svarat för designen, den tekniska konfigurationen och den konceptuella inriktningen. Touareg R är baserad på den tredje generationen av Touareg som lanserades 2018, vilken i sin tur var en vidareutveckling av den modell som först introducerades 2002.

Alla nuvarande Touareg-versioner bjuder på dynamisk och elegant design, maximal säkerhet och långfärdskomfort, uppkoppling i toppklass och en digitaliserad förarmiljö. Den är dessutom praktisk i vardagen. Cirka 40 procent av alla Touareg-ägare i Europa använder också sin SUV för att dra släp. Detta är anmärkningsvärt höga siffror.

Touareg-ägarna är i hög utsträckning sportiga, aktiva människor som värdesätter enastående säkerhet och körkomfort, intuitiv hantering av bilen och uppkoppling på högsta nivå. Nya Touareg R är speciellt framtagen för denna tekniskt mycket kunniga kundgrupp. För första gången kan de nu välja en prestandamodell som temporärt kan köras på el och därmed helt utsläppsfritt lokalt. Nya Touareg uppfyller utsläppskraven Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC.

R – för dynamisk prestanda i toppklass

Som den tvättäkta Volkswagen R-modell den är bjuder Touareg R på hög prestanda. Med en enkel knapptryckning och ett lätt tryck på gaspedalen får föraren tillgång till den fulla effekten från elmotorn (136 hk) och den bensindrivna V6-turbomotorn (340 hk) beroende på det aktuella behovet.

De båda drivsystemen kan också kombineras för att utnyttja bilens samlade kraftresurser på 462 hk i form av en boost-funktion, till exempel för snabba, säkra omkörningar. Det maximala systemvridmomentet ligger på mäktiga 700 Nm. Touareg klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder.

Fyrhjulsdriven laddhybrid

Laddhybriddriften består av en bensindriven V6 TSI-motor (turboladdad och direktinsprutad) med en cylindervolym på 3,0 liter, en elmotor och ett litiumjonbatteri. Batterikapaciteten är 14,1 kWh netto (17,9 kWh brutto). TSI-motorn och elmotorn är integrerade i motorutrymmet fram och batteriet sitter monterat under det 610 liter stora bagageutrymmet.

Kraftelektroniken omvandlar batteriets likström till växelström för drivning av elmotorn. En 8-stegad Tiptronic automatväxellåda och en fördelningsväxel överför motorkraften till fram- och bakaxeln (permanent 4MOTION fyrhjulsdrift). En mellandifferential med asymmetrisk, dynamisk momentfördelning av Torsen-typ fungerar som fördelningsväxellåda för kraftflödet mellan fram- och bakaxlarna. Maximalt 70 procent av kraften läggs ut på framaxeln, maximalt 80 procent på bakaxeln.

Kör på el i hastigheter upp till 135 km/h

När man startar Touareg R börjar den använda elmotorn direkt, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat. Det här gör att SUV:en får så låga utsläpp som möjligt, speciellt vid korta resor. Denna hybridstrategi innebär dessutom en stor besparingspotential. Touareg R kan köras i helelektriskt läge i hastigheter upp till 135 km/h – därefter aktiveras V6 TSI-motorn automatiskt. Den kraftfulla V6:an aktiveras också vid en kickdown. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Nollutsläpp vid korta körningar

Touareg R har en lång elektrisk räckvidd på cirka 47 kilometer enligt WLTP och en låg genomsnittlig förbrukning vid blandad körning. Dessa egenskaper kan tillskrivas det perfekta samspelet mellan elmotorn och den turboladdade bensinmotorn V6 TSI.

Med ett fulladdat batteri får Touareg R en särskilt låg bränsle- och energiförbrukning: 2,8 l/100 km enligt körcykeln WLTP. Vid blandad körning på enbart el är energiförbrukningen 24,6 kWh/100 km.

Effektivitet vid långkörningar

Touareg R visar också sin stora potential på långa resor eftersom batteriet kontinuerligt laddas upp lite medan du kör via bromsenergiåtervinning – med andra ord genom att återvinna energi medan du bromsar. Denna energi är tillräcklig för att Touareg R ska stänga av V6-motorn upprepade gånger helt när den bromsas upp och i nedförsbackar, så att den frirullar med noll lokala utsläpp.

Samspelet mellan elektrisk drivmotor och sexcylindrig motor är perfekt med modellernas förutsägbara hybridstrategi. Touareg R använder GPS och kartdata från navigationssystemet för att uppnå ekonomiska förbrukningsvärden på medel- och långa sträckor. För detta integrerar bilen ruttdata i hybridkontrollen. Touareg R erbjuder en räckvidd på upp till 810 kilometer vid blandad körning (WLTP).

Förutseende hybridstrategi

Om navigationssystemet är aktiverat tar den förutseende hybridstrategin, med hjälp av GPS-data hänsyn till topografin längs färdvägen för att den ska bli så energisnål som möjligt. Dessutom gör navigationssystemet det möjligt för föraren att få förhandsinformation om den väg man har framför sig. På så sätt blir det till exempel möjligt att minska farten i god tid före en kurva för att kunna utnyttja återvinningen av bromsenergi optimalt.

När den adaptiva farthållaren ACC eller Travel Assist (standard, assisterad körning som håller bilen i mitten av sitt körfält och avståndet till framförvarande fordon helt automatiskt) är aktiv, kan Touareg R till och med sköta detta automatiskt. Oberoende av om man kör i manuellt eller assisterat körläge, gör den förutseende hybridstrategin att bilen ”vet” när den närmar sig till exempel en stadsgräns och då automatiskt kan anpassa drivsystemet för detta redan i förväg.

Inga utsläpp när du närmar dig målet

Tack vare det enkelt inställbara hybridläget kan man spara tillräckligt med el även på långa resor, för att kunna köra utsläppsfritt lokalt när man når slutdestinationen i en tätort. Allt föraren behöver göra är att via infotainmentsystemet mata in hur många procent av batterikapaciteten som ska reserveras. Batteriet behöver inte vara fulladdat vid resans start för att detta ska vara möjligt – det kan även laddas av TSI-motorn under resan och genom bromsenergiåtervinning.

Snabb omkoppling mellan eldriftsläget och hybridläget

Föraren kan styra hybridfunktionen och välja körprofil via menyknappen på 4MOTION Active Control på mittkonsolen eller via motsvarande meny på infotainmentsystemet. Båda sitter överskådligt placerade bredvid varandra på samma skärm. De hybridfunktioner som finns är ”E-MODE” för att köra helt på el, och läget Hybrid för optimerad och automatisk interaktion mellan elmotorn och V6-motorn. Om föraren trycker på E-MODE när bilen är i Hybrid-läget, går Touareg R över till helelektrisk drift i hastigheter upp till 135 km/h, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat. Och om föraren trycker på Hybrid när bilen ligger i E-MODE går bilen på motsvarande sätt över till hybridläget.

Laddning

Ladduttaget är placerat bak på förarsidan. Beroende på vilken strömkälla som används sker laddningen med växelström med en effekt på endera 2,3 eller 3,6 kW. Den batteriladdare (7,2 kW) som finns integrerad i Touareg R sköter laddningen helt automatiskt – allt föraren behöver göra är att ansluta kontakterna.

Föraren kan även styra vilken tid batteriet ska laddas på – både via infotainmentsystemet (e-manager) och We Connect-appen på sin smartphone – för att till exempel dra fördel av billigare eltariffer på nätterna. Kupén kan värmas eller kylas redan innan det är dags att köra. Det här gäller både när bilen står på laddning och när den står parkerad, förutsatt att batteriets laddningsnivå då är tillräcklig.

Snabba byten av körprofil

4MOTION Active Control gör det också möjligt för föraren att välja önskad körprofil för sin Touareg R. Körprofilsväljaren når man via infotainmentsystemet genom ett tryck på menyknappen. Här får man som standard tillgång till profilerna ”Eco”, ”Comfort”, ”Normal”, ”Sport” och ”Individual” för vanlig väg, liksom till ”Offroad” och ”Snow” för körning offroad. Men föraren kan också hantera dessa lägen direkt via körlägesväljaren på mittkonsolen.

Onroad-profilerna kan väljas genom att vrida reglaget moturs. Vrider man det medurs, kan föraren välja mellan offroad-profilerna. Om Touareg R är utrustad med tillvalet offroad-paket (inklusive hasplåt fram), kan föraren också aktivera två ytterligare profiler – ”Gravel” och ”Sand” – för körning offroad.

Volkswagens hybridoffensiv

Laddhybridmodellerna spelar en nyckelroll i elektrifieringen av Volkswagens produktportfölj eftersom de minskar bränsleförbrukning och utsläpp vid körning. Touareg R är Volkswagens tredje modell som erbjuds med laddhybriddrift på den europeiska marknaden, efter Golf och Passat. Senare i höst utökas erbjudandet av laddhybrider ytterligare genom Tiguan eHybrid, Arteon eHybrid och Arteon Shooting Brake eHybrid. Dessutom erbjuds mildhybridversioner med 48 V-teknik till nya Golf.

Mer information

Fler detaljer om nya Touareg R, såsom assistanssystem, utrustning, tillval och tekniska data, finns i bifogad PDF. Touareg R kan också byggas på www.volkswagen.se.