30 nov 2020 | Pressmeddelande

Säljstart för SEAT Tarraco e-HYBRID

SEAT fortsätter sin elbilsoffensiv med att elektrifiera sin stora SUV, SEAT Tarraco e-Hybrid. Med en elräckvidd på 49 km, därmed helt utsläppsfritt, och en total räckvidd på 730 km passar SEAT Tarraco e-Hybrid både privatpersonen så väl som tjänstebilsföraren. Säljstart hos de svenska återförsäljarna denna vecka och marknadslansering under första kvartalet 2021.

• SEAT Tarraco e-HYBRID är företagets tredje elektrifierade modell och följer på SEAT Leon e-HYBRID (halvkombi och Sportstourer) och SEAT Mii electric
  • Den stora SUV:en är bestyckad med en TSI-motor och en elmotor som tillsammans ger bilen 245 hk och ett vridmoment på 400 Nm
  • Tack vare sitt batteripaket på 13 kWh, har SEAT Tarraco e-HYBRID en el-räckvidd på upp till 49 km (WLTP) och släpper ut endast 37-46,4 g CO2/km (WLTP)
  • Nu startar försäljningen hos de svenska återförsäljarna och marknadslansering sker under första kvartalet 2021.

Martorell, Spanien, 30 november 2020, SEAT fortsätter att utöka sitt utbud av elektrifierade bilar, denna vecka startar produktionen av SEAT Tarraco e-HYBRID. Denna plug-in hybridversion av SEATs flaggskepp har en systemeffekt på 245 hk vilket är den starkaste Tarraco företaget hittills tillverkat. Men den är inte bara stark, tack vare sitt litiumjonbatteri på 13 kWh kan man också köra den upp till 49 km (WLTP) i eldriftsläge och därmed utsläppsfritt. När man använder både elmotorn och förbränningsmotorn, har SEAT Tarraco e-HYBRID en räckvidd på upp till 730 km.

Den spanska biltillverkaren har redan i dag SEAT Mii electric och SEAT Leon e-HYBRID (både i halvkombi- och Sportstourer-utförande) på marknaden. Med introduktionen av Tarraco e-HYBRID tar SEAT med sig eldriftens alla fördelar in i SUV-segmentet, och tillför samtidigt en tredje modell i sitt utbud av elektrifierade bilar.

Wayne Griffiths, VD för SEAT: ”Med introduktionen av vår tredje elektrifierade modell, Tarraco e-HYBRID, fortsätter SEAT sin offensiv för att ställa om produktutbudet för en mer hållbar framtid. Elektrifieringen av vår stora SUV tar plug-in hybriddrivningen till ett nytt segment, visar på vårt engagemang för denna teknik och är ytterligare ett steg på vägen mot vårt mål att göra eldrift tillgänglig för alla.”

Räckvidd helt på el upp till 49 km och en total räckvidd på 730 km (WLTP)
Plug-in hybridsystemet i SEAT Tarraco e-HYBRID består av en bensindriven 1.4-liters TSI-motor som utvecklar 150 hk, en elmotor på 85 kW (115 hk), ett litiumjonbatteripaket och en 6-stegad DSG-växellåda. Systemets totala effekt blir med detta 245 hk och det totala vridmomentet 400 Nm.

Räckvidden när man kör SEAT Tarraco e-HYBRID helt på el är upp till 49 km (WLTP), perfekt för lägre bränsleförbrukning och för att köra utsläppsfritt i områden där miljörestriktionerna är striktare. Och när man behöver köra längre sträckor, kan SEAT Tarraco e-HYBRID drivas av både förbränningsmotorn och elmotorn vilket ger en total räckvidd på upp till 730 km.

Är batteriet tillräckligt laddat, startar SEAT Tarraco e-HYBRID alltid i det helelektriska läget. Om batteriets laddningsnivå sjunker under en viss gräns, kopplar bilen automatiskt över till hybridläget. Detsamma gäller när hastigheten stiger över 140 km/h. I hybridläget kan föraren välja mellan att batteriet ska ligga kvar på sin aktuella laddningsnivå, att öka den eller att minska den till en viss nivå.

Tack vare kombinationen förbränningsmotor och elmotor, landar bilens CO2-utsläpp på 37-46,4 g/km och bränsleförbrukningen på 1,6-2,0 l/100 km enligt den officiella WLTP-mätmetoden.

Och när batteriets laddning är på upphällningen, växlar drivlinan tillbaka till hybridläget. När man kommer till en strömkälla igen, kan batteriet laddas fullt på så lite som 3,5 tim om man pluggar in det i en 3,6 kW-laddare (laddbox), eller på lite under 5 tim med en 2,3 kW-ladddare.

SEAT Tarraco e-HYBRID är fullt uppkopplad, och man kan ansluta till den även på distans. Den elektrifierade drivlinan gör det ännu enklare att ha kontroll på bilen när man inte befinner sig i den. Via appen SEAT Connect har användaren tillgång till bilens data på distans och kan också sköta laddningen och reglera klimatanläggningen.

Säljstart nu marknadslansering första kvartalet 2021
Tillverkningen av SEAT Tarraco e-HYBRID, som är konstruerad och designad vid SEATs högkvarter i Martorell (Barcelona), startar denna vecka i Wolfsburg.

Redan nu kan du beställa modellen hos de svenska återförsäljarna:

• SEAT Tarraco 1.4 e-HYBRID, 245hk, DSG6, FR
    Pris från ca 449.900 kr

Standardutrustning:

• Navigation med 9,2” pekskärm
  • Parkeringsassistent
  • Eluppvärmd multifunktionsratt i läder
  • LED-stålkastare
  • 19” lättmetallfälgar
  • Sportsäten
  • SEAT Connect
  • Climatronic 3-zons
  • Full Link, trådlös Apple Car Play
  • Elektrisk baklucka

I samband med säljstarten ingår 3 års fri hemmaladdning från Skellefteå Kraft och vid finansiering med SEAT FINANCIAL SERVICES ingår givetvis SEATs Trygghetspaket med 3 års fri service, 3 års nybilsgaranti och 3 års assistans.

Tekniska data

Topphastighet

205 km/h

Räckvidd, helt på el