25 jan 2021 | Pressmeddelande

Audi uppfyllde de europeiska koldioxidmålen för fordonsflottan

Audi lyckades överträffa koldioxidmålen för märkets fordonsflotta i Europa under 2020 enligt preliminära siffror. Med ett beräknat genomsnitt på 101.5 g/km, låg företaget med god marginal under de lagstadgade 105,6 g/km. Resultatet är en sänkning med ca 20 procent jämfört med förra årets genomsnitt. Märket bidrog därmed positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat.

• De genomsnittliga CO2-utsläppen för nya Audi-modeller var 101.5 g/km i Europa, vilket var mer än två miljoner gram lägre än det lagstadgade målet
  • Koldioxidutsläppen 2020 sänktes med ca 20 procent jämfört med året dessförinnan
  • Märket bidrog positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat
  • Audi e-tron och märkets laddhybrider gav positiva effekter på hela fordonsflottan
  • Elbilsprogrammet utökas med två nya segment 2021

“Hållbarhet är centralt i vår företagsstrategi. Vi ser koldioxidmålet för fordonsflottan som en viktig indikator och fortsätter vår elektrifieringsoffensiv med kraft”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Vi fortsätter öka andelen batteridrivna och elektrifierade modeller i vår portfölj. 2021 börjar vi med att lansera två attraktiva helt eldrivna modeller i ytterligare två olika segment.” Inom kort premiärvisas Audi e-tron GT, en sportig Gran Turismo och märkets prestandamässigt starkaste elbil. Den kommer att följas av Audi Q4 e-tron, den första Audi-modellen som baseras på Volkswagen-koncernens MEB-plattform.

Vid beräkningen av de totala koldioxidutsläppen för märkets fordonsflotta ingick 585.000 nyregistrerade bilar i 28 länder inom EU och i Norge och Island. Framförallt bidrog de kraftigt ökade leveranserna av eldrivna Audi e-tron och e-tron Sportback, liksom märkets plug-in hybrider positivt till målet. I försäljningsprogrammet finns för närvarande elva laddhybrider i modellerna A3, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. 2025 planerar Audi att erbjuda över 30 laddbara modeller varav, ca 25 helt eldrivna.

Omställning till hållbar premiummobilitet

AUDI AG fortsätter på den inslagna vägen och ställer om verksamheten till hållbar premiummobilitet.  Märket är för närvarande största tillverkaren av elbilar bland de tre tyska premiummärkena med Audi e-tron (inkl. Sportback) som den globalt mest sålda modellen. Efterfrågan på elbilen ökade med 79,5 procent (47,324 bilar) jämfört med föregående år. I Norge toppade Audi e-tron säljstatistiken och var den mest sålda bilen totalt under 2020. I Sverige ökade försäljningen av Audi e-tron (inkl. e-tron Sportback) med + 217%.