21 apr 2021 | Pressmeddelande

#Project1Hour: Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare i den största klimatkampanjen i företagets historia

På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under arbetstid i en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan. "Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan", säger koncernens VD, Herbert Diess.

  • På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan
  • Under hashtaggen #Project1Hour kan medarbetarna dela sina personliga klimatmål
  • Många aktiviteter på anläggningar över hela världen
  • Volkswagen-koncernens VD och koncernchef Herbert Diess: ”Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan.”

Från Chattanooga till Peking, från Audi till Volkswagen transportbilar: Med Earth Day den 22 april precis runt hörnet förbereder sig de tolv varumärkena i Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare för att göra ett starkt ställningstagande. Under #Project1Hour kommer de att under en timme tillsammans lära sig mer om minskad klimatpåverkan och utveckla konkreta förbättringar.

Volkswagen-koncernen har gjort ett tydligt åtagande till Paris-avtalet för klimatet. Företaget strävar efter att vara koldioxidneutralt i balansräkningen 2050. För att uppnå detta fokuserar Volkswagen på elektrifiering av sina produkter och minskade CO2-utsläpp från försörjningskedjan till återvinning.

Men minskad klimatpåverkan handlar också om individuella bidrag. Därför kommer Volkswagen-koncernens medarbetare över hela världen att under arbetstid en timme på Earth Day få mer information om världsklimatet, fastställa sitt eget koldioxidavtryck och reflektera över hur man själv kan minska sitt klimatavtryck.

Det kan handla om att spara energi på arbetsplatsen eller hemma, att välja det mest klimatvänliga resealternativet på affärsresor eller att minska sin köttförbrukning – alla medarbetare kan bidra till att bekämpa klimatförändringarna. De konkreta förslagen för minskat klimatavtryck på arbetsplatsen kommer att samlas in av Volkswagen Group Strategy och därefter genomföras där det är möjligt.

På Volkswagen Group Sverige samlas alla medarbetare i två digitala möten – ett storforum för att få veta mer om klimatfrågan, och i mindre grupper för att reflektera över vad vi själva kan göra för att minska vårt klimatavtryck. Ingen kan göra allt men alla kan göra något – och tillsammans kan vi åstadkomma mycket! Också små bidrag kan ge en stor påverkan. För var och en som deltar i storforumet kommer VGS att plantera ett träd i Vi-skogen – något som motverkar såväl fattigdom som klimatförändringar.

– Detta projekt visar vikten av klimatfrågan och för oss på Volkswagen Group Sverige är det självklart att delta. Det handlar om vår framtid – och då menar jag inte enbart för oss som företag, utan vilken värld vi vill att våra kommande generationer ska växa upp i. Vi hoppas att #Project1Hour ska leda till många nya och inspirerande idéer att ta med sig, säger Claes Jerveland, VD på Volkswagen Group Sverige.

Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernens förklarar tanken bakom #Project1Hour:
– Volkswagen har gjort ett tydligt åtagande om att skydda klimatet med sin strategi och utformningen av produktportföljen. Som företag gör vi goda framsteg mot att erbjuda helt koldioxidfri mobilitet senast 2050.

– Vi ser fortfarande mycket potential i interna processer, våra många organisatoriska enheter och i individuellt beteende för att leverera på vår företagsstrategi och påskynda koldioxidminskningen. Under #Project1Hour tar 660 000 medarbetare tid att reflektera över hur de kan minska klimatavtrycket i sin miljö. Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan.

Bernd Osterloh, ordföranden för koncernens arbetarråd, ägnar också en timme den 22 april åt att ta reda på sitt personliga koldioxidavtryck och stödja #Project1Hour:
– Vi har bara det här jordklotet. Och det är upp till oss att skydda det – åt oss och åt kommande generationer. Därför är det viktigt att vi alla engagerar oss i detta ämne ännu mer aktivt. Vi kommer bara att kunna uppnå hållbarhet och minskad klimatpåverkan genom solidaritet. Precis som våra koncernprinciper säger: "tillsammans är vi oslagbarbara". För oss som anställda i fordonsindustrin är engagemanget för miljön och klimatet inte bara viktigt under den här timmen. Det är en fråga om vår framtida livskraft. #Project1Hour är därför en möjlighet att visa styrkan i våra värderingar: Med mångfald, sammanhållning, mod och beslutsamhet gör vi skillnad.

Georg Kell, talesperson för oberoende Volkswagen Sustainability Council:
– 660 000 medarbetare över hela världen gör detta till den kanske största aktiviteten för klimatskydd med anställda i industrins historia. Men det handlar inte om att vilja bli bättre, större och viktigare än andra. Det handlar om att se oss själva som en del av en global ansvarsgemenskap. Ett samhälle där varje företag och varje individ bidrar till att begränsa de ekologiska konsekvenserna av klimatförändringarna.

#Project1Hour åtföljs av olika aktiviteter på koncernens anläggningar runt om i världen. Exempelvis uppmärksammas projektet med en stor banner och en elbilsparad på Volkswagen-fabriken i Wolfsburg. Volkswagen Sydafrika planterar en 45 diameter stor Volkswagen-logotyp med spekboom som är särskilt koldioxidabsorberande. Audi-teamet i Bryssel skapar ett nytt grönområde i anläggningen medan deras kolleger i Ingolstadt och Neckarsulm deltar i en plogging-kampanj i samband med Earth Day  de samlar skräp medan de joggar. SEAT i Martorell stoppar monteringslinjerna för #Project1Hour. På MAN Bus i Starachowice kan anställda lämna in gamla elektriska apparater vid fabriksporten och få en trädplanta i utbyte. På Ducati diskuterar medarbetare med klimatexperter och Nobels fredspristagare Riccardo Valentini i ett virtuellt stormöte. På vissa anläggningar kommer #Project1Hour att äga rum vid ett senare tillfälle på grund av korttidsarbete.

Inför klimatdagen har anställda från många märken och regioner runt om i världen skickat in kortfilmer som kommer att visas på koncernens globala sociala mediekanaler den 22 april som ett gemensamt åtagande om minskat klimatavtryck. Dessutom kommer många anställda att lägga upp poster om sina privata klimatmål under hashtaggen #Project1Hour den 22 april.

Volkswagen-koncernen kombinerar #Project1Hour med den internationella Earth Day den 22 april. Earth Day lanserades 1970 i USA och återkommer varje år den 22 april. Sedan temadagen inleddes för över 50 år sedan har det blivit en populär miljöaktivitet runt om i världen. Under den allra första Earth Day var 20 miljoner människor involverade i aktiviteter. Numera ligger denna siffra på över 200 miljoner. Earth Day-evenemanget innehåller ett brett utbud av kampanjer och aktiviteter inom det omfattande spannet av miljö- och klimatskydd. Syftet är att arbeta tillsammans för att hitta hållbara lösningar på miljö- och klimatfrågor. Mottot för årets internationella Earth Day är "Restore our earth".