28 apr 2021 | Pressmeddelande

Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.4 GTX – sportigt flaggskepp med fyrhjulsdrift

Vid torsdagens digitala världspremiär från flygplatsen Tempelhof i Berlin presenterade Volkswagen sin första helt eldrivna bil med fyrhjulsdrift och topprestanda: ID.4 GTX med dubbla elmotorer. Bokstäverna GT har länge stått för körglädje. Nu bygger X bron för framtidens rörlighet.

Nyheterna i korthet:

  • Nu växer eldrivna ID.-familjen med prestandabeteckningen GTX: Efter redan välbekanta GTI och GTE skriver nu beteckningen ”GTX” nästa kapitel i Volkswagens framgångsrika historia av sportiga flaggskeppsmodeller. Samtidigt är det en logisk övergång till e-mobilitetseran.
  • Hållbarhet och sportighet är inte varandras motsatser: GTX erbjuder körglädje och koldioxidneutral körning.
  • Dubbla motorer för elektrisk fyrhjulsdrift: ID.4 GTX är utrustad med en elmotor på vardera axeln. Tillsammans levererar de en maximal effekt på 299 hk* och kan samarbeta för att ge bilen elektrisk fyrhjulsdrift – en nyhet i ID.-familjen.
  • Sportig körning med ett enkelt tryck på pedalen: Den intelligenta motorstyrningen svarar för en idealisk balans mellan maximal effektivitet och kraftfull prestanda. ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
  • Från 565 900 kronor: Det rekommenderade cirkapriset är från 565 900 kronor på den svenska marknaden, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.
  • Snart beställningsbar: ID.4 GTX blir beställningsbar på den svenska marknaden preliminärt under slutet av nästa vecka (v. 18).
  • Lång räckvidd: Batteriet har en lagringskapacitet på upp till 77 kWh (netto), vilket räcker för en realistisk räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet.
  • Praktiska aspekter: ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé och ett rymligt bagageutrymme och kan dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg.
  • Design för en ny era: Exteriören på ID.4 GTX utstrålar kraft och den strömlinjeformade karossen ger bilen mycket god aerodynamik. Exklusiva designdetaljer ger flaggskeppsmodellen en sportig men samtidigt elegant look.
  • Ny belysningsteknik: De standardmonterade IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. LED-belysning i luftintagsgrillen gör bilens ljussignatur extra tydlig när mörkret fallit. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
  • Open Space för passagerarna: Kupén i ID.4 GTX erbjuder lika mycket plats som en konventionell SUV i närmast högre klass. Den långa hjulbasen på 277 cm spelar här en nyckelroll.
  • Hypermoderna reglage: En pekskärm som mäter upp till 12" på diagonalen, röststyrning med naturligt tal och uppkoppling, ID.Light och multifunktionsratt med touchreglage – allt ingår i standardutrustningen. Som tillval kan bilen också fås med Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman ett urval av det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
  • Smart uppkoppling: Navigationssystemet Discover Pro, assistanssystemen IQ.Drive och onlinetjänsterna i We Connect Start åstadkommer en trygg och säker känsla bakom ratten.
  • Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 GTX bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att regelbundet ladda ner uppdateringar i bilen efter köpet.
  • Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv är i full gång. ID.4 GTX, som tillverkas vid Volkswagens fabrik i Zwickau, är helt koldioxidneutral när den levereras till kunden.
  • Enkel att ladda: Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet. Från laddboxen ID.Charger till laddningstjänsten We Charge – Volkswagen erbjuder sina kunder allt de behöver från ett och samma ställe.

Världspremiär för ID.4 GTX

ID.4 GTX är den första fyrhjulsdrivna modellen som baseras på Volkswagens elbilsplattform MEB. Den extra elmotorn aktiveras inom några millisekunder när mycket hög prestanda eller stark dragkraft krävs.

– Elektrisk körning är helt enkelt jättekul – och med ID.4 GTX lägger vi till en ny dimension av sportighet och dynamik. Den mest emotionella medlemmen av ID.-familjen hittills visar att elektrisk mobilitet och sportig topprestanda inte utesluter varandra, förklarar Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

ID.4 GTX är utrustad med en elmotor på både fram- och bakaxeln. Tillsammans levererar de en maximal effekt på 299 hk* och kan samarbeta för att ge bilen elektrisk fyrhjulsdrift – en nyhet i ID.-familjen.

Världspremiären sändes från en hangar på den nedlagda flygplatsen Tempelhof i Berlin. Där fick ID.4 GTX visa vad den intelligent styrda fyrhjulsdriften kan prestera: ID.4 GTX klättrade enkelt upp på en ramp med en lutning på 37,5 %.

Tack vare fyrhjulsdriften kan detta flaggskepp för ID.4 accelerera från 0 till 60 km/h på 3,2 sekunder och från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder. Bilens topphastighet är elektroniskt begränsad till 180 km/h.

– Eldriftens fulla vridmoment är tillgänglig omedelbart och du känner de utmärkta köregenskaperna i varje sväng. Dessutom är det innovativa drift- och säkerhetskonceptet lika intelligent som drivlinan. Till exempel stöds föraren av den unika Head-up-Displayen med AR och omfattande assistanssystem, säger Thomas Ulbrich, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för utveckling.

Designen på ID.4 GTX understryker bilens speciella karaktär och kombinerar körglädje med ett robust utseende. Den välbekanta ljusslingan i fronten har kombinerats med tre element i bikakemönster som bildar en speciell ljussignatur i de smala, yttre luftintagsgallren. De skapar samtidigt en koppling till Golf GTI.

Karossfärgen är mer dominerande än på de bakhjulsdrivna versionerna. Effekten är att bilens svepande linjer och starka utstrålning framhävs ännu mer. Vid sidan av de nydesignade stötfångarna ger 3D LED-baklyktorna bakpartiet en exklusiv look. Bromsljusen bildar ett X. Taket och bakspoilern är lackade i svart, medan takrelingen är i antracit med högglanseffekt.

Ett nytt färgschema för interiören gör bilens sportiga, eleganta och moderna stil extra tydlig. Den dominerande färgen i kupén är en mörk nyans av ”Soul”. Instrumentpanelens övre sektion går liksom konstläderinläggen på dörrarna i en djup nyans av ”X-Blue” som står för hållbarhet. Röda kontrastsömmar är en klassisk symbol för sportighet. Ett GTX-märke finns på ratten, instegslisterna och – i perforerad form – längst upp på ryggstöden fram.

Nya ID.4 GTX – Positionering

GTX är det nya flaggskeppet för ID.4. Volkswagen utökar sin elbilsoffensiv med en sportig flaggskeppsmodell: ID.4 GTX är den nya toppversionen för Volkswagens helt eldrivna modellserie ID.4. De båda elmotorerna – en på framaxeln och en på bakaxeln – levererar tillsammans en maximal effekt på 299 hk* (220 kW) och begåvar bilen med elektrisk fyrhjulsdrift.

Pris på den svenska marknaden. Den kompakta eldrivna SUV:en ID.4 GTX lanseras i Sverige nu i sommar. Det rekommenderade cirkapriset på den svenska marknaden är från 565 900 kronor, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor. ID.4 GTX blir beställningsbar på den svenska marknaden preliminärt under slutet av vecka 18.

Hållbar, men ändå sportig. Förkortningen GTX används som beteckning för den sportiga toppmodellen för respektive ID.-modell. Precis som GTI, GTE och GTD är GTX ett eget produktvarumärke. Samtidigt injicerar GTX ny, modern sportighet i Volkswagens utbud av elbilar. Bokstavskombinationen GT står sedan länge för renodlad körglädje, och tillägget X bildar nu en länk till morgondagens mobilitet. Hållbarhet och sportighet är inte varandras motsatser – tvärtom kompletterar de varandra på ett perfekt sätt. ID.4 GTX kommer att följas av andra modeller som får samma beteckning.

En milstolpe i elbilsoffensiven. Modellserien ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen. Som sådan markerar den en strategisk milstolpe i Volkswagen-koncernens elbilsoffensiv. Trots pandemin lyckades Volkswagen-koncernen ifjol mer än tredubbla sin försäljning av helt eldrivna bilar, och målsättningen är att man ska vara den ledande aktören inom e-mobilitet senast år 2025. I planerna för de kommande fem åren ingår investeringar på cirka 46 miljarder euro i e-mobilitet och en hybridisering av utbudet.

70 procent elbilar år 2030. Den nya beteckningen GTX för ID.-familjen ger märket Volkswagens nya strategi ACCELERATE en ytterligare boost. Volkswagen vill bli det mest populära bilmärket för hållbar mobilitet. Målet är att öka andelen helt eldrivna bilar i Europa till 70 procent av försäljningen till år 2030. Volkswagen siktar på att bli klimatneutralt till år 2050. Cirka 16 miljarder euro kommer att investeras i elektrisk mobilitet, hybridisering och digitalisering till år 2025.

Ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet. Kring dessa nya modeller bygger man upp ett helt ”ekosystem” för hållbar e-mobilitet. Köper man en ID.4 GTX, köper man en bil som tillverkats koldioxidneutralt och lämnas över till kunden med en CO2-neutral balans. Och om man laddar den med grön el kommer bilen även vara koldioxidneutral att köra.

Drivsystem och chassi

En elmotor på vardera axeln. Fyrhjulsdriften i ID.4 GTX har en helt ny uppbyggnad. Den består av två elmotorer som ger drivning på framaxeln och bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Till skillnad från konventionell fyrhjulsdrift finns det ingen mekanisk förbindelse mellan axlarna. Det gör att man slipper ha en kardantunnel genom kupén.

0 till 100 på 6,2 sekunder. De båda elmotorerna är lätta och tar liten plats. På bakaxeln sitter en synkron permanentmagnetmotor (PSM) som levererar 204 hk (150 kW) och är mycket effektiv. På framaxeln sitter en asynkronmotor (ASM). Tillsammans utvecklar de båda elmotorerna en effekt på maximalt 299 hk* (220 kW). Resultatet är att detta flaggskepp för ID.4 klarar accelerationen från 0 till 60 km/h på 3,2 sekunder och från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Förbrukningen för ID.4 GTX ligger på 18,1 till 19,1 kWh per 100 km (NEDC).

Effektiv, dynamisk fyrhjulsdrift. Strategin för fyrhjulsdriften hanteras av ett intelligent styrsystem som bestämmer hur det tillgängliga vridmomentet ska fördelas mellan de båda elmotorerna för att åstadkomma optimal balans mellan effektivitet, dynamik och körstabilitet. I många situationer kan PSM-motorn på bakaxeln ensam svara för drivningen. ASM-motorn på framaxeln aktiveras inte för att passa den aktuella situationen förrän föraren börjar köra sportigt eller då mer dragkraft krävs. Även då aktiveras ASM-motorn på bråkdelar av en sekund, och inkopplingen sker så mjukt att föraren inte ens märker det.

Intelligent bromsenergiåtervinning. Bromsenergiåtervinningen är en viktig faktor för energisnål körning. Via växelspaken väljer föraren om ID.4 GTX ska rulla fritt eller direkt börja återvinna energi så fort man tar foten från gaspedalen. I läget D (Drive) kommer bilen att rulla fritt i de flesta situationer – elmotorerna kan då rotera praktiskt taget fritt, utan någon belastning. I läget B (Brake) fungerar elmotorerna som generatorer och matar då el tillbaka till batteriet. Beroende på vad föraren väljer kan systemet Eco Assistance på egen hand sköta hur bilen ska rulla fritt och använda energiåtervinningen så fort man närmar sig ett område där hastighetsgränsen är lägre. För att göra detta möjligt använder systemet sig av information från navigationssystemet och topografiska data.

Energiåtervinning upp till 0,3 g. I många situationer då man bara bromsar lite eller måttligt, tillhandahåller den effektiva PSM-enheten på bakaxeln ensamt den bromskraft som krävs, även om också ASM kan hjälpa till att återvinna bromsenergi i vissa fall. ID.4 GTX kan bromsa elektriskt upp till en fartminskning på cirka 0,3 g och samtidigt återvinna energi. Så snart retardationen blir kraftigare än så träder de hydrauliska bromsarna in. Detta sker nästan helt omärkbart. Bromsskivorna fram har en diameter på 358 mm. På bakaxeln används extra slitstarka trumbromsar som kräver ett minimum av underhåll.

Sportig karaktär. ID.4 GTX är en sportig tusenkonstnär som är enkel att köra. Litiumjonbatteriet – som sitter placerat mellan axlarna, under passagerarutrymmet – ger bilen låg tyngdpunkt och svarar för en jämn fördelning av axelbelastningen. Drivningen, greppet och markfrigången på 17 cm gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng. Fälgarna är inte bara eleganta, deras utformning ingår också i det övergripande aerodynamikkonceptet. Toppmodellen rullar som standard fram på de exklusiva 20"-fälgarna Ystad, som tillval finns 21"-fälgarna Narvik. Däckbredden är 235 mm fram och 255 mm bak.

Fem körprofiler. Chassit förstärker ID.4 GTX sportiga karaktär med sin uppkopplade intelligens. Via körprofilväljaren (standard) kan föraren ändra karaktär på elmotorerna, de reglerbara dämparna (tillval) och styrsystemet. Det finns fem lägen att välja mellan: Eco, Comfort, Sport, Individual och Traction. I den nya körprofilen "Traction" är fyrhjulsdriften till och med permanent aktiverad. I Sports-paketet (tillval) ingår ett sportchassi sänkt med 15 mm samt progressiv styrning. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Adaptiv chassireglering (tillval). Med Sports Plus-paketet är ID.4 GTX utrustad med både progressiv styrning och adaptiv chassireglering (DCC). DCC reglerar stötdämparna och gör att det redan breda området mellan ren komfort och sportighet utökas ännu mer. Standardmonterade Vehicle Dynamics Manager (VDM) kopplar DCC till den elektroniska XDS-differentialen och hanterar deras samspel med maximal precision. VDM arbetar också i nära samarbete med drivningens och bromsarnas styrsystem. Det här gör att kördynamiken och stabiliteten optimeras i alla lägen.

Batteri- och laddningsalternativ

77 kWh i batteriet. ID.4 GTX är en verklig allround-bil som även klarar långfärder med glans. Batteriet har ett energiinnehåll på 77 kWh. Batteriet, som väger 486 kg, ger en räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Batteripaketet, som omges av aluminiumprofiler och en robust skyddsram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa består i sin tur av 24 celler med ett flexibelt ytterskal. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 % av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år eller en körsträcka på 160 000 km.

Laddningsekosystemet. Med ”We Charge”, erbjuder Volkswagen ett komplett paket för enkel, uppkopplad och hållbar laddning av elbilar. We Charge innehåller den idealiska lösningen för alla situationer – både när man är på långfärd, kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. Appen We Connect ID. ger smidig tillgång till laddningsekosystemet.

Snabbladdning med likström. Med We Charge får man som Volkswagen-kund tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk – i dag innehåller det cirka 190 000 laddningspunkter. Med den medföljande Typ 3-kabeln kan ID.4 GTX laddas med växelström (AC) med en effekt på upp till 11 kW. Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan batteriet laddas för en räckvidd på upp till 300 km på ca 30 minuter (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW. Volkswagen gör stora investeringar i det europeiska snabbladdningsnätverket och arbetar tillsammans med sina återförsäljare på att bygga upp ett nät som 2025 ska bestå av 18 000 laddpunkter.

ID. Charger – för laddning hemma. Som ägare till en ID.4 GTX kan man ladda bilen i sitt eget garage med förnybar el via avtalet ”Volkswagen förnybar el”, som innebär el från jämtländsk vattenkraft. I avtalet ingår tre års fri laddning i hemmet. Med laddboxen ID. Charger blir laddningen ännu enklare. Den finns att få i tre versioner som alla kan leverera en laddningseffekt på upp till 11 kW. ID. Charger levereras av Elli, som är ett företag inom Volkswagen-koncernen.

Design, interiör och reglage

Kraftfull och elegant.
4,58 meter långa ID.4 GTX har en kraftfull och kaxig utstrålning på vägen. Den moderna designen kombinerar SUV:ens kraftfulla karaktär med avancerad aerodynamik – luftmotståndskoefficienten (cW) ligger på låga 0,29. Förutom de svepande linjerna och den grundläggande karossformen är det fler detaljer som bidragit till detta enastående resultat. Till dessa hör bland annat den elektriska kylargardinen i fronten, de plant infogade dörrhandtagen och de skulpterade baklyktorna.

Ny ljussignatur i mörker. Luftintagsgallren i fronten på D.4 GTX är lackade i svart högglans. De smala, yttre luftintagsgallren innehåller tre vertikala lysdioder vilket ger bilen en exklusiv ljussignatur när mörkret fallit. Ännu mer iögonfallande är LED matrix-strålkastarna vars moduler med sin belysning på sidorna får dem att påminna om ögon. Ljusmodulerna består av 18 LED-enheter per sida. 11 av dem kan aktiveras, stängas av och även dimmas individuellt. Tillsammans med en extra spotlight, bildar de IQ.Light och lyser hela tiden upp vägen optimalt, utan att blända andra trafikanter. En ljuslist sträcker sig mellan strålkastarna.

Innovativa 3D LED-baklyktor. De innovativa 3D LED-baklyktorna ger bakpartiet på ID.4 GTX en exklusiv look. Nio separata fiberoptiska enheter får bakljuset att påminna om en båge i djupaste rött. Bromsljusen är X-formade, medan ljuset i dynamiska blinkrarna ”rinner” inifrån och ut mot sidorna. Mellan baklyktorna löper en röd ljuslist. Dynamiska ljusanimeringar hälsar föraren välkommen till bilen och säger hej då när man lämnar den.

Sportiga designdetaljer. Den atletiska karossen – som ser ut som om vore den gjuten i ett enda stycke – pryds också av ett antal detaljer som gör ID.4 GTX unika status ännu mer uppenbar. Karossens lackering är mer dominerande än på många andra bilar. Effekten är att bilens svepande linjer och starka utstrålning framhävs ännu mer. Dörrlisterna har till exempel samma färg som karossen – det är endast påbyggnadsdelarna längst ned som går i svart. Även taket och bakspoilern är lackade i svart, medan takrelingen sticker av i antracit med högglanseffekt. Luftintagsgallren fram går i svart högglans. Stötfångaren bak ståtar med ny, tuff design, och diffusorinsatsen är lackerad i Galvano Grey. Framskärmarna, dörrarna och bakpartiet pryds alla av ett stiligt GTX-emblem.

Sex lacker. Man kan få ID.4 GTX lackerad i färgerna Moonstone Grey Solid, Glacier White Metallic, Manganese Grey Metallic, Scale Silver Metallic, Stonewashed Blue Metallic och i Kings Red Metallic som är en ny, sportig kulör.

Stort passagerarutrymme. Volkswagens elbilsplattform (MEB), som ID.4-versionerna är baserade på, möjliggör en helt ny layout ombord. De tekniska komponenterna tar väldigt lite plats, och hjulbasen är lång: hela 277 cm lång. Det gör att kupén blir lika rymlig som i en konventionell SUV i närmast högre fordonsklass – alltså riktigt rymlig. Den harmoniska designen förstärker den ljusa och luftiga känslan i kupén. Instrumentpanelen verkar sväva fritt och sitter skild från mittkonsolen vilket skapar en känsla av ordning och reda. Mittkrockkudden mellan framsätena löser ut vid en kollision i sidan och förbättrar den redan höga passiva säkerheten ytterligare.

Stort bagageutrymme. Bagageutrymmet i ID.4 GTX har en volym på 543 liter och kan utökas till hela 1 575 om man fäller fram baksätet (med last till taket). Med tillvalet dragkrok kan denna toppmodell dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg (bromsat, vid 12 % stigning). Ett annat tillval är den sensorstyrda öppningsfunktionen ”Easy Open & Close” för bakluckan – en enkel rörelse med foten är allt som krävs.

Färger och klädslar. För interiören har man använt ett nytt färgschema som gör ID.4 GTX sportiga, eleganta och moderna stil extra tydlig. Den dominerande färgen i kupén är en mörk nyans av ”Soul”. Instrumentpanelens övre sektion går liksom konstläderinläggen på dörrarna i en djup nyans av ”X-Blue” som står för hållbarhet. Röda kontrastsömmar – en klassisk symbol för sportighet och styrka – gör sätena ännu snyggare. Ratten, rattstången, displaykåporna och inläggen i dörrarna blänker i svart. Ett stiligt GTX-märke hittar vi på ratten, instegslisterna och – i perforerad form – längst upp på ryggstöden fram. Pedalerna, som är av rostfritt stål, har en fräck ”Play & Pause”-design som även är ett karakteristiskt kännetecken för den övriga medlemmarna i ID-familjen.

Generöst utrustad. I standardutrustningen för ID.4 GTX ingår bakgrundsbelysning med 30 olika färger, läderratt med elvärme, och delat baksäte. Den icke-animaliska sätesklädseln består av tyg med röda sömmar och pryds av inlägg i konstläder på sidosektionerna och längst upp på ryggstöden. Både sätena fram är försedda med individuellt justerbara armstöd.

Godkännandesigill från AGR. Som tillval finns sportstolar med höga sidosektioner, integrerade nackskydd, passpoaler och dekordetaljer. Dessa stolar är elektriskt inställbara och utrustade med minne, svankstöd, massagefunktion och förlängningsbara lårstöd. Dessutom bär de ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR) som arbetar för bättre rygghälsa. Sportstolarna är helt fria från animaliska produkter: Sidosektionerna är klädda i konstläder, och mittsektionerna i mikrofibermaterialet ArtVelours. 20 % består av återvunnet material från bland annat plastflaskor. Ryggstöden fram är dekorerade med en perforerad ID.-logo.

Tillval för extra komfort. Precis som för de övriga ID.4-versionerna erbjuder Volkswagen flera olika paket för ID.4 GTX – Design, Design Plus, Komfort Plus, Infotainment Plus, Assistans och Assistans Plus samt Sport och Sport Plus. Design- och Comfort-paketen innehåller bland annat ett stort, panoramatak med elmanövrerat jalusi, sidorutor fram av akustikglas, tonade rutor bak, stolvärme fram, klimatsystemet Climatronic med 2 zoner (3-zons som tillval i Komfort Plus-paketet) och en mycket mångsidig och praktisk mittkonsol. För bagageutrymmet innehåller paketet ett dubbelt bagageutrymmesgolv, ett bagagenät och ett skiljenät.

Manöverkoncept med dubbla displayer. Manöverkonceptet i ID.4 GTX är lika smidigt som det är intuitivt. Instrumentpanelen är helt fri från fysiska knappar och reglage vilket ger den en ren och hypermodern look. Via multifunktionsratten kan föraren också styra en kompakt 5,3"-display som visar den viktigaste informationen. En stor digital vippströmbrytare vid kanten på displayens högra sida används för att välja körläge. Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och fordonsinställningar. 10"-display är standard – väljer man Infotainment Plus-paketet mäter displayen hela 12" på diagonalen. Den standardmonterade röststyrningsfunktionen ”Hej ID.” – som även förstår många vanliga vardagsfraser – sitter på den andra nivån. Tack vare sin internetuppkoppling, har Hej ID. tillgång till information lagrad i molnet.

Innovativ displayteknik. Två innovativa displaylösningar fulländar manöverkonceptet: Under vindrutan löper ID.Light (standard) i form av en smal ljuslist som med hjälp av lättförståeliga ljuseffekter assisterar föraren i många olika situationer, till exempel när man får tips från Eco Assistance-funktionen eller ska svänga av.

Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR). Infotainment Plus-paketet bjuder på en Head-up-Display med förstärkt verklighet som smälter samman informationen med de faktiska omgivningarna i 3D. Vägmarkeringarna för assistanssystemen och informationen från navigationssystemet när man ska svänga, ser ut att finnas 10 meter framför bilen – direkt i förarens synfält. Alla symboler ligger perfekt i linje med den verkliga världen utanför bilen och visas dynamiskt. Systemet kompletteras av ett andra, platt visningsfönster där informationen presenteras på konventionellt sätt. Med sin Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR) är Volkswagen den första biltillverkaren i världen att föra in ett stycke verklig högteknologi i det kompakta e-SUV-segmentet.

Uppkoppling

Praktiska infotainmentsystem. ID.4 GTX rullar av monteringsbandet med Infotainment-paketet som bland annat innehåller navigationssystemet Discover Pro. Den integrerade ruttkalkyleringsfunktionen Online Route Calculation planerar in laddningsstopp så att föraren kan nå målet för resan så snabbt som möjligt. App-Connect, som också det är standard, gör det möjligt att strömma media från en smartphone via Android Auto, Apple Car Play och Mirror Link. I infotainmentpaketet ingår också mobiltelefongränssnittet Comfort som kan koppla en smartphone till bilens elektroniksystem och ladda telefonen sladdlöst (induktivt).

Onlinetjänsterna från We Connect Start. We Connect Start-tjänsterna kopplar bilen till ägarens smartphone och till trafikinfrastrukturen. Paketet innehåller navigationstjänster, till exempel trafikinformation online, kartuppdatering online och tjänsten Charging Stations som gör det enkelt och snabbt att hitta närbelägna laddningsstationer. Med tjänsten Online Destination Import kan föraren skicka intressanta resmål (POI) från sin smartphone till bilen via den kostnadsfria appen We Connect. Med Online Route Calculation kan föraren få vägledning till resmålet baserat på en konstant analys av den aktuella och prognostiserade trafiksituationen. Och tack vare funktionen Internet Radio, är det enklare än någonsin att hitta och lyssna på radiostationer och poddar.

Fordonsrelaterade tjänster. We Connect Start innehåller också fordonsrelaterade tjänster. Som ägare till en ID.4 GTX kan man via appen We Connect ID förprogrammera laddningen och den externa klimatanläggningen för bilen efter avfärdstiden. Via We Connect ID kan man även kontrollera batteriets laddningsnivå och den aktuella räckvidden.

Ny elektronikplattform. Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 GTX bygger på en helt ny arkitektur. När det gäller hårdvaran är det två högprestandadatorer, kallade ICAS (In-Car Application Servers), som utgör själva kärnan. Mjukvaruarkitekturen följer principen med lokala servrar: konstruerad för att vara en bred serviceplattform, förenklar den utbytet av data och information mellan systemen vilket gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar i bilen efter köpet. Från och med sommaren 2021 kommer Volkswagen erbjuda alla som äger en ID.-modell regelbundna uppdateringar.

Assistanssystemen IQ.Drive. Assistanssystemen till ID.4 GTX går under samlingsnamnet IQ.Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet via parkeringssensorerna fram och bak innehåller en automatisk bromsfunktion när bilen manövreras. Till övriga standardfunktioner hör bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, den adaptiva farthållaren (ACC) med Stop&Go med Front Assist inklusive City Emergency Brake med bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer. En annan teknik som ingår i standardutrustningen är ”Car2X” som gör att bilen via det trådlösa WLAN p-nätverket (standard) kan att utbyta information om lokala faror med andra fordon och med trafikinfrastrukturen.

Assistans- och Assistans Plus-paketen. Assistans-paketet innehåller ett kamerasystem bak, ett billarm och det nyckellösa lås- och startsystemet ”Keyless Access” (KESSY). Det proaktiva passagerarskyddsystemet stänger rutorna och drar åt säkerhetsbältena omedelbart före en eventuell kollision. Assistans Plus-paketet innehåller, som reglerar avståndet till fordonet framför och även analyserar vägmärken och navigationsdata. Inom systemets gränser, kan Travel Assist sköta de flesta accelerationer och inbromsningar för föraren, och med hjälp av mjuka ingrepp i styrningen hålla bilen kvar i mitten av sitt körfält. Side Assist använder radarsensorerna bak för att övervaka området bakom och vid sidan av ID.4 GTX. Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om den som sitter bakom ratten inte längre har förmåga att göra detta själv. Kamerorna i Area View-systemet visar området runt bilen ur ett helikopterperspektiv.

Tekniska fakta ID.4 GTX

Max. effekt*: 299 /hk 220 kW
Växellåda: 1-stegad växellåda: en fram, en bak
Topphastighet: 180 km/h
0-100 km/h: 6,2 s
0-60 km/h: 3,2 sek
Batterikapacitet (netto): 77 kWh
Räckvidd (WLTP): Upp till 480 km
Längd: 4 582 mm
Bredd: 1 852 mm
Höjd: 1 616 mm
Axelavstånd: 2 765 mm
Luftmotståndskoefficient: cW 0,29
Bagageutrymme, volym: 543 – 1 575 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Pris: från 565 900 kronor


* Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21.
Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.
För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %.
Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.
Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle.
För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa).