07 jul 2021 | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Volkswagen Golf Sportscombi R

Volkswagen har tagit prestandamodellen Golf Sportscombi R till nästa nivå. Med 320 hk och ett vridmoment på 420 Nm är nya Golf Sportscombi R den mest kraftfulla Golf-kombin hittills. Stort bagageutrymme och dragkrok gör den även praktisk i vardagen.

Nya Golf Sportscombi R i korthet:

• 2,0 TSI med 320 hk och 420 Nm i vridmoment. Kraftfull prestanda över hela hastighetsregistret
  • En riktig sportkombi. 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder, toppfart upp till 270 km/h med R Performance-paketet (tillval)
  • 4MOTION med R Performance torque vectoring. Fyrhjulsdrift med selektiv vridmomentreglering på bakaxeln
  • Nya körprofiler: Special och Drift. För maximal körglädje på racerbana och under högpresterande drifting
  • 7-växlad växellåda med dubbla kopplingar (DSG). Det snabbaste och mest effektiva sättet att växla
  • R-specifik utrustning. Sänkt chassi med 20 mm.
  • Progressiv styrning och Vehicle Dynamics Manager. Så att föraren kan ägna full uppmärksamhet åt vägen
  • 18-tums högpresterande bromsar. Optimal retardation, även under de högsta belastningsnivåerna
  • Uttrycksfull design. Kraftfull och omisskännlig R-design
  • R-specifik Digital Cockpit Pro. 10-tums skärm med ytterligare instrument och exklusiv varvräknare
  • R Performance-ratt med R-knapp. Multifunktionssportratt med R-knapp för att välja körprofiler
  • Större interiör. Plats för fem personer och nu 611 till 1 642 liter bagagevolym
  • Snabbt draglok. Nu även tillgänglig med dragkrok (tillval) för en maximal släpvagnsvikt på upp till 1,9 ton

Wolfsburg/Södertälje, 7 juli 2021. Efter lanseringen av det sportiga flaggskeppet i Golf-familjen, Golf R, presenterar Volkswagen nu kombiversionen Golf Sportscombi R. Andra generationen av denna modell kännetecknas av högre prestanda, snabbare acceleration, fler innovationer, mer utrymme och mer känslomässig påverkan. En mängd hjälpsystem och den senaste generationens infotainmentsystem garanterar ännu bättre kördynamik, högre säkerhet och mer bekvämlighet.

Golf Sportscombi R kan vara utomordentligt sportig – med en effekt på 320 hk är nya versionen den mest kraftfulla Golf-kombin hittills. Samtidigt behåller den alla de egenskaper som man kan förvänta dig av en Golf-kombi, vilket gör den till en bekväm, fritidsorienterad och familjevänlig kombi som är väl lämpad för vardaglig användning. Detta komprometteras inte på något sätt av det R-specifika sportchassit (sänkt med 20 mm jämfört med en vanlig Golf Sportscombi) och det faktum att den är designad med motorsport i tankarna.

– Den representerar den perfekta kombinationen av en kompakt Golf R och en kombi. Sportighet, prestanda och känslomässig påverkan möter utrymme, flexibilitet och innovation. Det extra bekväma chassit och de intelligenta komfort- och assistanssystemen gör också nya Golf Sportscombi R till en följeslagare på långa resor, säger Sven Smeets, chef för affärsenheten R.

För första gången erbjuds Golf Sportscombi R dessutom med dragkrok (tillval) med en maximal tillåten släpvagnsvikt (bromsad) på upp till 1,9 ton.

Kraftfull TSI-motor

Den 2,0-liters fyrcylindriga, turboladdade bensinmotorn (TSI) i produktlinjen EA888 utvecklar nu en effekt på 320 hk (235 kW) i sin fjärde utvecklingsfas. Det är 20 hk mer än sin föregångare. Det maximala vridmomentet har ökat från 400 Nm till 420 Nm. Detta är tillgängligt även vid låga motorvarvtal på bara 2 100 varv/minut och förblir konstant på denna höga nivå upp till 5 350 varv/minut.

Naturligtvis uppfyller nya motorn den nuvarande utsläppsstandarden EU6 AP. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är från 7,9 l/100 km (WLTP), vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på från 178 g/km (WLTP).

En exceptionellt snabb 7-växlad växellåda med dubbla kopplingar (DSG) står för kraftöverföringen. Nya Golf Sportscombi R accelererar 0-100 km/h på bara 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Som tillval kan Golf Sportscombi R också beställas med paketet R Performance som ökar topphastigheten till 270 km/h. R Performance-paketet innehåller 19-tums lättmetallfälgar istället för de standardmonterade 18-tumsfälgarna. Dessutom får man tillgång till två extra körprofiler: Special (Nürburgring-läge) och Drift.

4MOTION med R Performance torque vectoring

Precis som kompakta Golf R har Golf Sportscombi R det nya fyrhjulsdriftsystemet med reglering av vridmomentet på bakaxeln. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxel. Nytt är att den dessutom kan fördela kraften mellan bakhjulen. Det här ger Golf Sportscombi R ännu bättre köregenskaper, speciellt i kurvorna.

Fyrhjulsdriften är nätverksuppkopplad och styrs tillsammans med övriga chassisystem, som den elektroniska differentialbromsen (XDS) och den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) via en så kallad Vehicle Dynamics Manager (VDM). Tack vare denna koppling mellan olika system erbjuder nya Golf Sportscombi R optimal prestanda, neutrala köregenskaper med högsta precision, maximal smidighet och sist, men inte minst, maximal körglädje.

Även progressiv styrning hör till standardutrustningen. Detta system har också förbättrats ytterligare – chassiingenjörerna har med hjälp av ny mjukvara och nya algoritmer ställt in styrservots utväxling så att styrningen blir mer direkt.

Ett nytt bromssystem med 18-tums bromsskivor är monterat på framaxeln. Bromsarna är av styrstiftstyp och har skivnav av aluminium, vilket sänker vikten med 600 gram per sida. Det elektromekaniska bromsservot är hastighetsstyrt och svarar för en mycket exakt bromskontroll. Det nya bromssystemet kännetecknas också av sina blålackerade bromsok, dekorerade med en R-logo.

Extra profiler för Nürburgring och drifting

Precis som Golf R är Golf Sportscombi R finjusterad på den klassiska Nordslingan på racerbanan Nürburgring i Tyskland. Om kunden väljer tillvalspaketet R Performance levereras denna prestandakombi också med de speciella körprofilerna Special och Drift. I profilen Special är huvuddrivsystemets parametrar konfigurerade för Nordslingan och andra liknande krävande banor – för första gången inklusive 4MOTION fyrhjulsdrift med R Performance torque vectoring.

Bortom allmänna vägar öppnar körprofilen Drift upp för en helt ny nivå av kördynamik och gör det ännu roligare bakom ratten.

R-specifik utrustning

De typiska R-kännetecknen som främre stötfångaren med splitter och sidovingar som leder luften rätt dominerar den uttrycksfulla exteriören. Från sidan fångar de bredare sidobalkarna i karossfärgen ögat. Helt ny är den R-specifika bakre stötfångaren med diffusorn målad i högglans svart samt sportavgassystemet som byggts enligt Volkswagen R-specifikationerna med två kromade dubbla avgasrör.

Det finns tre lacker att välja bland: R-specifika Lapiz Blue Metallic samt Pure White och Deep Black Pärleffekt.

Som standard i nya Golf Sportscombi R finns bland annat den nya multifunktionssportratten och förstklassiga sportstolar. Dessa har integrerade nackskydd med blå R-logotyper. Sätesklädseln i ”Sardegna”-design på mittytorna är svart-blå, medan de yttre är klädda i ArtVelours. Som tillval finns säten klädda i svart nappa, med kolfiberliknande detaljer med blå accenter på sidosektionerna, och blå R-logo på ryggstödet.

Jämfört med sin föregångare har förarmiljön omarbetats nästan helt. Pekknappar och pekskärmar ersätter funktionerna för klassiska kontroller och analoga skärmar. Den R-specifika Digital Cockpit Pro erbjuder exklusiva funktioner som en ny, horisontell motorvarvtalsdisplay i den övre kanten av den helt digitala skärmen samt en varvräknare för att hålla tiden på tävlingsbanan.

Den läderklädda multifunktionssportratten har också en speciell design. Den är försedd med ergonomiskt utformade DSG-växlingspaddlar som är större än på en standard-Golf, blå kontrastsömmar och en R-knapp för direktval av körprofil. Vid ett hårdare tryck på R-knappen kommer man direkt till ”Race”-profilen.

Som med alla Volkswagen-modeller ger det nya infotainmentsystemet MIB3 en modern uppkoppling. Den är nätverksansluten med de olika onlinetjänsterna i märkets eget ekosystem Volkswagen We och möjliggör molnbaserad personalisering med hjälp av Volkswagen ID. Digital Cockpit Pro och Infotainmentsystemet är placerade i förarens synfält och är lätta att se och använda.

Rymlig interiör

Med en lastkapacitet på 611 liter plus fem användbara säten eller en maximal bagagevolym på 1 642 liter vid lastning upp till taket och med den andra sätesraden nedfälld, tar Golf Sportscombi R hela familjen och hela sitt bagage dit de vill – snabbt, säkert och bekvämt.

Interiören drar full nytta av kombiversionens 66 mm längre axelavstånd jämfört med vanliga Golf. Speciellt passagerare i baksätet drar nytta av de generösa proportionerna: maximalt benutrymme expanderar från 903 mm till 941 mm.

Teknik från högre klasser

Tack vare plattformen MQB sätter nya Golf Sportscombi R standarden när det gäller säkerhet och körkomfort. Bilen har en rad system som vanligtvis bara finns i högre bilklasser. Dessa inkluderar Travel Assist med Lane Assist, Front Assist, Side Assist och de särskilt ljusa IQ.LIGHT LED-matrisstrålkastarna med den avancerade helljusstyrningen Dynamic Light Assist.

Den svenska marknaden

Nya Golf Sportscombi R släpps för beställning på den svenska marknaden preliminärt i mitten av augusti. Det svenska priset är ännu inte fastställt.

Film (Youtube): Se presentationen av nya Golf Sportscombi R

Golf Sportscombi R: Bränsleförbrukning vid blandad körning: från 7,9 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp vid blandad körning: från 178 g/km (WLTP).