22 jul 2021 | Pressmeddelande

Volkswagens koncernchef Herbert Diess: ”Med NEW AUTO kommer vi att förnya Volkswagen”

Volkswagen-koncernen anser sig vara väl rustad för en framtid präglad av nollutsläpp och autonom körning.

• Koncernen tar sikte på den största omställningen i företagets historia med en ny strategi fram till 2030
  • Annual General Meeting beslutar om nytt ersättningssystem med särskilda miljö- och sociala aspekter
  • Starkt första halvår 2021: Leveranserna ökade kraftigt, elbilsvolymerna mer än fördubblades, rörelseresultatet kommer att ligga i nivå på 11 miljarder euro
  • Koncernchef Herbert Diess: ”Individuell mobilitet har en ljus framtid. Med våra starka märken och globala tekniska plattformar har vi en tydlig plan att spela en ledande roll även i den nya mobila världen.”

– Med vår nya NEW AUTO-strategi kommer vi att förnya Volkswagen till 2030, sade koncernchef Herbert Diess under Volkswagen-koncernens virtuella Annual Meeting.
– Bilarna på våra vägar kommer att vara hållbara, säkra, smarta och till slut även självkörande inom de närmaste tio åren. Individuell mobilitet har en ljus framtid. Med våra starka märken och globala tekniska plattformar har vi en tydlig plan att spela en ledande roll även i den nya mobila världen.

Innovativ teknisk expertis, hastighet och storlek kommer att vara viktigt för framtiden. Med en möjlighet att bygga plattformar för volym globalt, har Volkswagen-koncernen som mål att expandera sin andel på elbilsmarknaden, förklarade Herbert Diess. Han bekräftade på nytt sin övertygelse om att e-mobilitet är den enda vägen för att tydligt minska biltrafikens utsläpp av CO2 under de kommande tio åren och refererade även till de planer som nyligen presenterats av EU-kommissionen.
– Vårt mål är att bli världsledande inom elbilar, sade Diess.

Starkt första halvår 2021

Under årets första sex månader gjorde Volkswagen-koncernen ytterligare framsteg på denna resa, detta trots COVID-19-pandemin och den globala bristen på halvledare. Vid slutet av juni ökade leveranserna tydligt med 27,9 procent jämfört med föregående år, till cirka fem miljoner bilar.

Koncernen fortsatte sin framgångsrika elbilsoffensiv och levererade 170 939 helt eldrivna bilar till kunder under årets första sex månader. Detta var mer än dubbelt så många som under motsvarande period förra året.
– Med en marknadsandel på 26 procent sålde Volkswagen-koncernen fler elbilar i Europa under första halvan av 2021 än något annat företag, sade Herbert Diess.

Med egen tillverkning i nyckelmarknaderna Kina och USA anser sig Volkswagen vara väl positionerat för att fortsätta den snabba omställningen mot e-mobilitet över hela världen.
– Vi räknar med att våra marginaler inom e-mobilitet och från förbränningsmotorn kommer att ligga på samma nivå inom 2-3 år, sade Herbert Diess.

Som en förberedelse för den årliga Planeringsrundan i november, har koncernen ökat korridoren för operativ försäljningsavkastning år 2025 från 7-8 procent till 8-9 procent.

Det finansiella resultatet för Volkswagen-koncernen har redan förbättrats tydligt under första halvåret av 2021: Baserat på preliminära siffror, förväntar sig företaget ett högt rörelseresultat på cirka 11 miljarder euro (-1,49) för årets första sex månader. Nettokassaflödet i bildivisionen förväntas ligga på cirka 10 miljarder euro (-4,8).

Utdelningsförslaget oförändrat

Företagsledningen och överstyrelsen föreslog en utdelning på 4,80 euro per ordinarie aktie och 4,86 euro per preferensaktie för Annual General Meeting för det fiskala året 2020. Detta skulle vara samma nivå som under de fiskala åren 2018 och 2019. Beroende på konsekvenserna av COVID-19, flyttades 866 miljoner euro i nettoresultat under förra året över från det fiskala året 2019 till 2020.

Överstyrelsen lade också fram ett förslag om ett nytt ersättningssystem för företagsledningens medlemmar, till Annual General Meeting. Detta förslag reviderades för det fiskala året 2020 och har redan varit i effekt sedan januari 2021. Som tillägg till övriga justeringar, har det framförallt tagit hänsyn till miljömässiga, sociala och legala mål (ESG-mål). Volkswagen-koncernen understryker därmed sitt åtagande att minska användandet av kol och att ökat bidraget till hållbarhet.

Framgångsrika märken – en av Volkswagen-koncernens styrkor

I märkesgruppen för Premium, har det ledande märket Audi uppnått ett starkt rörelseresultat och rekordleveranser under första halvan av 2021. Fokus ligger på elektrifiering och digitalisering av modellprogrammet.
– Ingen annan premiumtillverkare kan erbjuda ett liknande program av elbilar, sade Herbert Diess.

Audi kommer att fortsätta att expandera detta – bland annat genom high-tech-projektet Artemis.
– Återigen utvecklar Audi därmed den mest framstående tekniken för hela koncernen, sade Diess.

Den kommer också att kunna användas av Bentley. Diess tillade även att samarbetet mellan det brittiska lyxmärket och Lamborghini samt Ducati, i märkesgruppen för Premium, kommer göra det möjligt att positionera Audi-teknik i ett ännu högre prissegment och därmed dra nytta av ytterligare stordriftsfördelar.

I gruppen för Volymmärken, driver också det ledande märket Volkswagen på utvecklingen mot elektrifiering och digitalisering av sitt produktprogram genom sin ACCELERATE-strategi. Märket strävar mot att bli global marknadsledare inom batteridrivna elbilar i volymsegmentet vid år 2025. Med sin breda eldrivna ID.-familj bestående av ID.3, ID.4, ID.5 och ID.6 och – från nästa år – ID. BUZZ, bygger Volkswagen det mest omfattande produktprogrammet inom bilindustrin för detta segment.

Så här kommenterar Herbert Diess märkets roll:
– Med framtidsprojektet Trinity, introducerar Volkswagen Artemis-teknik för volymsegmentet, på samma sätt som man redan gjort det med den modulära elektriska plattformen MEB.

Som ett exempel, nämnde han den helt elektriska CUPRA Born, som är baserad på MEB-plattformen.
– SEAT har tagit fram ett attraktivt produktprogram med sin CUPRA Formentor, sade Diess.

SEAT och CUPRA har också övertygande och ambitiösa elbilsplaner, där man investerar cirka 5 miljarder euro fram till 2025.

Även SKODA ligger på med sin modelloffensiv. Herbert Diess:
– Nya OCTAVIA med hybriddrift och internetuppkoppling är en förebild i sin klass. SKODA har också avancerat in i e-mobilitets-eran med ENYAQ.

Utöver detta påpekade han att SKODA under året övertagit ansvaret för de regionala marknaderna i Ryssland och Nordafrika.

Volkswagen Transportbilar, tillsammans med sitt joint venture ARGO AI, är en teknologisk pionjär när det gäller utveckling av autonoma transporter i city, som till exempel ID. BUZZ AD. Samtidigt introducerade märket nyligen nya T7 baserad på MQB. Den kommer också erbjudas som laddhybrid för första gången. Diess om märkets utveckling:

– Volkswagen Transportbilar utvecklas mer och mer mot ett lifestylemärke. Nya T7 är innovativ och digital, komfortabel och funktionell. Vi kommer att lansera vår mest emotionella elbil ID. BUZZ under nästa år.

Inom märkesgruppen Sport, fortsätter Porsche sin framgångssaga i högt tempo. Man uppnådde ett högt rörelseresultat och rekordleveranser under årets första sex månader.
– Porsche spelar i en egen liga, med hållbara vinstmarginaler på mer än 15 procent. Porsche till och med behöll sin tvåsiffriga lönsamhet under det svåra året 2020. Märket är starkare än någonsin tidigare, sade Diess.

Orderstocken för Taycan är för närvarande 4-5 månader. Bugatti-märket kommer att integreras till ett joint venture med Rimac, och det är föremål för juridiskt godkännande.

När det gäller de tunga fordonen, förväntar sig TRATON att uppnå försäljningsintäkter på 13,6 miljarder euro under årets första sex månader, vilket är i nivå med samma period före krisen 2019. Orderingången på mer än 170 000 fordon representerar ett rekord för de första sex månaderna. Samtidigt skedde ett framgångsrikt övertagande av Navistar. Diess:
– TRATON har ytterligare expanderat sitt globala fotavtryck genom övertagandet av Navistar. Som ett resultat, närmar sig företaget målet av sin Global Champion-strategi. TRATON kommer att ännu starkare fokusera på den kinesiska marknaden framgent.

TRATON har även som mål att öka hastigheten i omställningen mot e-mobilitet. Totalt 1,6 miljarder euro investeras i forskning och utveckling inom e-mobilitet vid 2025. De första resultaten märks redan: Den helt elektriska Lions City E är redan i tjänst i Hamburg och andra europeiska städer.