07 sep 2021 | Pressmeddelande

CUPRA går framåt i sin ambition att bli ett helelektriskt varumärke år 2030

Under bilsalongen IAA Mobility i München förhandsinvigdes CUPRA City Garage Munich och CUPRA presenterade då officiellt nya CUPRA UrbanRebel Concept. Den radikala tolkningen av framtidens eldrivna stadsbil blir ett riktmärke för företaget när det gäller elektrifiering, design och teknik.

  • CUPRA UrbanRebel Concept hade sitt första offentliga framträdande vid förhandsinvigningen av nya CUPRA City Garage i München
  • Griffiths: "CUPRA UrbanRebel Concept utmanar konventionerna och tillför känslor i den nya elektriska eran. Vi lanserar den eldrivna stadsbilen först under varumärket CUPRA”
  • De första enheterna av CUPRA Born har börjat tillverkas vid fabriken i Zwickau
  • CUPRA utökar sitt globala återförsäljarnätverk med invigningen av det nya CUPRA City Garage i München och avslöjar kommande invigningar i Milano, Madrid, Rotterdam, Lissabon och Berlin

München, 7 september 2021, CUPRA presenterar varumärkets framtida elektriska vision på bilsalongen IAA Mobility i München. Nya konceptbilen, CUPRA UrbanRebel Concept, gjorde sitt första offentliga framträdande vid förhandsinvigningen av nya CUPRA City Garage Munich.

Vid eventet hänvisade CUPRAs VD, Wayne Griffiths, till varumärkets elektrifieringsoffensiv: ”Vi har ambitionen att bli ett helelektriskt varumärke år 2030. Vi lanserar CUPRA Born i år och CUPRA Tavascan anländer 2024. CUPRA UrbanRebel Concept utmanar konventionerna och tillför känslor i den nya elektriska eran med en radikal tolkning av den eldrivna stadsbilen som når marknaden 2025. Den lanseras först under varumärket CUPRA, då CUPRA initialt fokuserar på elektrifiering medan SEAT kommer att fokusera på hybridisering och högeffektiva förbränningsmotorer. Vi kommer noga att övervaka kundernas acceptans av elbilar och utbyggnaden av infrastrukturen i Europa”. CUPRA UrbanRebel Concept influerar serieversionen av den eldrivna stadsbilen och blir ett riktmärke för företaget när det gäller elektrifiering och teknik.

Den eldrivna stadsbilen är en strategisk pelare för företaget, sa Griffiths. SEAT S.A. tillsammans med Volkswagen-gruppen spelar en nyckelroll i utvecklingen av projektet. SEAT S.A. utvecklar bilarna, medan Volkswagen utvecklar plattformen och CARIAD programvaran. Ambitionen är att producera mer än 500 000 fordon per år i Spanien för koncernmärkena från 2025 och framåt.

Baserat på detta projekt har företaget en ambitiös plan i Spanien, kallad Future: Fast Forward. Den huvudsakliga drivkraften för denna plan är produktion av eldrivna stadsbilar i Spanien, som kan bli motorn för transformationen av den spanska bilindustrin, den näst största biltillverkaren i Europa.

Exponentiell tillväxt
Vid förhandsinvigningen förklarade Griffiths hur CUPRA fortsätter att växa bortom alla initiala förväntningar. Sedan lanseringen för tre år sedan har det okonventionella utmanarmärket sålt mer än 100 000 bilar. Driven av framgången med Formentor, som representerar två av tre bilar i märkets totala försäljningsvolym mellan januari och augusti i år, registrerade CUPRA en tresiffrig tillväxt jämfört med samma period 2020. Varumärket har också överskridit sitt ursprungliga mål att nå en omsättning på 1 miljard euro 2021. CUPRA har framgångsrikt lyckats etablera ett starkt avtryck i Europa på marknader som Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Frankrike, och har expanderat till länder som Mexiko, Israel och Turkiet

Ett nytt CUPRA City Garage i hjärtat av München
Som en del av sin globaliseringsstrategi har CUPRA valt München för att öppna sitt nyaste CUPRA City Garage, en unik plats i hjärtat av den tyska staden.

Griffiths förklarade visionen bakom CUPRAs City Garage: ”Med City Garages vill vi koppla ihop städerna och deras kultur, arrangera evenemang och utställningar samt bidra till att utveckla nya lokala talanger och samarbeten. De kommer att placeras på ikoniska hotspots och inspireras av staden de etableras i.”

De nya City Garages gör det möjligt för varumärket att erbjuda en okonventionell och unik kundupplevelse. Efter Mexico City och Hamburg meddelade Griffiths följande invigningar: ”I morgon öppnar vi ett nytt City Garage i Milano, och snart kommer vi att finnas i Madrid, Rotterdam, Lissabon och Berlin. Vi planerar också att öppna ett City Garage i Sydney 2022. Vår ambition är att bli ett globalt varumärke; Därför kommer vi att bygga ett starkt nätverk över hela världen och utbilda mer än 1200 CUPRA-masters innan slutet av 2022.”

Born - den nya generationens impuls
CUPRA har börjat producera de första enheterna av sin första helt eldrivna bil, CUPRA Born, i Zwickau-fabriken i Tyskland. Denna bil med CUPRAs DNA föddes till att vara den nya generationens impuls och syftar till att bevisa att prestanda och elektrifiering är en perfekt matchning.

CUPRA Born tillför nya känslor kring elbilar och bilkörning. Dess design är inspirerad av ”viben” i Barcelonas El Born-kvarter: ”CUPRA Born kommer också att vara impulsen till företagets transformation och starten på CUPRAs elektrifierade produktoffensiv. Med den här bilen siktar vi på att öka CUPRA-mixen till 20% av SEAT S.A.s totala försäljning. CUPRA Born kommer att finnas på marknaden från november och lanseringen blir starten för ny distributionsstrategi.” säger Griffiths.

CUPRA Born hjälper företaget att uppfylla europeiska miljömål och bidrar till att minska de globala CO²-utsläppen. Samtidigt kommer den att öppna dörrar till nya internationella marknader och öka varumärkets närvaro i de mest elektrifierade länderna.

Släpp loss rebellen för den elektriska eran
CUPRA UrbanRebel Concept, den mest radikala tolkningen av en eldriven stadsbil, planeras att lanseras 2025. CUPRA UrbanRebel Concept är baserad på konstruktionsgrunderna för det 100% eldrivna stadsbilen. Serieversionen kommer att blanda slående design med häpnadsväckande dynamik och baseras på Volkswagen-gruppens MEB-plattform.