12 nov 2021 | Pressmeddelande

Snabbaste Porsche Cayman någonsin premiärvisas på LA Auto Show

På bilsalongen LA Auto Show, som pågår mellan 19:e och 28:e november, presenterar Porsche den nya toppmodellen i 718-serien: Porsche 718 Cayman GT4 RS. Typiska RS-attribut är mer downforce och högre motoreffekt än GT4, samtidigt som vikten är ännu lägre. Resultatet är den mest kompromisslösa och vassa 718-modellen någonsin. Bilen erbjuder maximal körglädje och klarar det 20,6 kilometer långa varvet på Nürburgrings Nordslinga på bara 7:04,511 minuter. Det är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4 utrustad med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). På bilsalongen i Los Angeles kommer också tävlingsversionen, 718 GT4 RS Clubsport, att presenteras för första gången.

Två världspremiärer står också den eldrivna sportbilen Porsche Taycan för. Dels presenteras en ny och mycket dynamisk modell positionerad mellan Taycan 4S och Taycan Turbo, dels visas en helt ny tredje karossvariant för första gången i Kalifornien.

Även Panamera-familjen får ett nytt tillskott. Porsche lanserar en specialserie med extremt högkvalitativ utrustning, Panamera Platinum Edition.

Presentationen av de fem världspremiärerna från Porsche sker den 17:e november klockan 05:00 (CET) i närvaro av Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, Detlev von Platen, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring, och Frank-Steffen Walliser, direktör för modellserierna 911 och 718.

Programledare för tillställningen är Porsche-ambassadören och den tidigare Formel 1-föraren, Mark Webber.

Det hela kommer att sändas på engelska på www.NewsTV.porsche.com och på Facebook (www.facebook.com/porsche), YouTube (www.youtube.com/c/Porsche) och LinkedIn (www.linkedin.com/company/porsche-ag).

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

718 Cayman GT4 RS

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13.2 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 299 g/km.

718 Cayman GT4

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11.1 – 10.7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 299 g/km 251 – 242 g/km.

Taycan-modeller

Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 26.6 – 20.4 kWh/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 0 g/km.

Elektrisk räckvidd vid blandad körning: 335 – 484 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö: 382 – 524 km.

Panamera Platinum Edition-modeller

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11.5 – 10.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 260 - 235 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid Platinum Edition-modeller

Bränsleförbrukning vid blandad körning (viktad): 2.7 – 2.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning (viktad): 60 - 45 g/km

Elektrisk förbrukning vid blandad körning (viktad): 24.9 – 22.6 kWh/100 km. Elektrisk räckvidd (EAER) 47 – 56 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 51 – 56 km.

Värden för förbrukning och CO2-utsläpp är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.