24 jan 2022 | Pressmeddelande

CUPRA först ut att erbjuda liveshopping av nya, 100% eldrivna, Born

Att handla online är ett självklart beteende hos svenska konsumenter idag, där även större inköp och investeringar nu genomförs helt digitalt. Det nyetablerade bilmärket CUPRA tillsammans med Wayke är därför övertygade om att Sverige nu även är redo för liveshopping av nya bilar. Onsdag 26 januari klockan 20:00 kan svenskarna för första gången klicka hem en ny CUPRA under ett liveshoppingevent online.

• Pandemin har snabbat på utvecklingen av digitaliserad bilförsäljning ytterligare
  • CUPRA och Wayke lanserar nu, som första bilmärke i Norden, en ny digital liveshoppingupplevelse med en enkel check out av nya bilar och kort leveranstid
  • Nya 100% eldrivna CUPRA Born blir första modell att erbjudas via liveshopping tillsammans med övriga laddbara CUPRA-modeller
  • 26 januari kl. 20:00 är det premiär för CUPRA/Waykes nya digitala köpupplevelse

Stockholm, 24 januari 2022, Nu lanserar bilmärket CUPRA, i samarbete med Wayke, en ny digital köpupplevelse i form av liveshopping online. Premiären äger rum 26 januari klockan 20:00 då svenskarna för första gången kan liveshoppa hem en bil i form av nya eldrivna CUPRA Born och andra laddbara CUPRA-modeller.

Trots rådande pandemi och världsomspännande komponentbrist tredubblade CUPRA sin försäljning under 2021 och nådde 79 300 sålda bilar, det är 189,4% fler än 2020, detta tack vare den unika modellen CUPRA Formentor, 41% av den totala försäljningen bestod av elektrifierade modeller. Märket som satsar stort på elektrifiering och digitalisering lanserar nu sin första 100% eldrivna modell, CUPRA Born, och ser liveshopping som en möjlighet att flytta fram positionerna inom digital bilförsäljning ytterligare.

”Pandemin har skyndat på digitaliseringen även för en relativt traditionell bransch som vår. CUPRA är ett varumärke som i princip växt in i rådande pandemi med dess begränsningar och den digitala kommunikationen och erbjudandet har därför varit en avgörande del i varumärkesbyggandet och den framgångsrika försäljningen. Därför känns det helt naturligt att CUPRA nu är först ut i Norden och erbjuder nästa steg i den digitala kundresan i form av liveshopping.”, säger Eva-Maria Elstner, Digital Marketing Manager på CUPRA Sverige.

CUPRA och Wayke sänder live från CUPRA Stockholm där Eva-Maria Elstner och Sofia Forsling tillsammans med gäster presenterar nya CUPRA Born, vad man ska tänka på vid köp av elbil, tips och råd kring laddning samt hur enkelt och säkert det är att köpa ny bil online idag. Tittarna har möjlighet att klicka hem (leasa eller köpa) nya CUPRA från återförsäljares lager och få bilen levererad med korta leveranstider.

På Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, har onlineköpen ökat med tusentals procent sedan pandemiutbrottet och fler än 2000 svenskar har klickat hem bilen via plattformen det senaste året. På sajten har antalet bilar som är tillgängliga för onlineköp tiodubblats och de omfattar nu en dryg tredjedel av bilarna.

I januari 2020 deltog fler än 1000 svenskar med körkort i en undersökning där Wayke frågade hur stor sannolikheten var att de skulle köpa bil online. Redan då svarade 44 procent att den var stor, när bilsajten nu ställde samma fråga var det hela 66 procent.

”För oss som arbetar med att skapa e-handel för bilindustrin har pandemin, precis som för de flesta inom digital handel, inneburit ett rejält lyft och det här är helt rätt tillfälle att lansera liveshopping. Leveranstiderna kan vara årslånga just nu men här kan köparen snabbt få sin nya bil till garageuppfarten.”, säger Sofia Forsling, Head of Partnership, Wayke.

Liveshoppingen härstammar från Kina där den stod för tio procent av den totala e-handeln 2020 och beräknas stå för 20 procent nästa år. Fenomenet har blivit relativt vanligt även i Sverige, då främst inom mode och skönhet och ofta sker försäljningen via influencers plattformar. Detta är dock första gången som vi får uppleva liveshopping av bil.

Företaget Bambuser står för den live streaminglösning som används.