09 jan 2022 | Pressmeddelande

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

”Jag är imponerad av det jag sett från vårt team fram till vilodagen i Dakarrallyt", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Vårt team har utvecklat Audi RS Q e-tron på rekordtid. Redan från start är vi starka rent sportsligt. Våra förare, kartläsare och hela teamet visar på en fantastisk lagprestation. Och vår avancerade teknik uppfyller våra förväntningar."

Carlos Sainz/Lucas Cruz tog första etappseger

Carlos Sainz/Lucas Cruz väckte stor uppmärksamhet redan på den fjärde tävlingsdagen. De trefaldiga Dakar-vinnarna lyckades ta en första etappseger med Audi RS Q e-tron på den 338 km långa specialsträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah i den saudiska öknen. De två spanjorerna hade en snitthastighet på 138 km/h – en imponerande siffra med tanke på förhållandena på sträckan som kördes. Hela teamet från Audi Sport tog emot etappsegrarna med jubel när de anlände till bivacken.

Sex pallplatser efter sju dagar

I halvtid efter sju dagar har Audi-teamet kammat hem en första, två andra och tre tredjeplatser. Förutom Sainz/Cruz har fjortonfaldige Dakar-vinnaren Stéphane Peterhansel med andreförare Edouard Boulanger samt Mattias Ekström/Emil Bergkvist, som kör sitt andra Dakarrally, bidragit till resultatet.

Ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia

”Jag är stolt över andan som råder i teamet", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Sammanhållningen under första halvan av rallyt visar hur snabbt det här unga teamet har vuxit till en enhet. Även förberedelsefasen var extremt intensiv för att bli racerklar i tid. Från ett vitt papper till öknen hade vi bara ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia. För mig är sammanhållningen i teamet avgörande för de framgångar som redan uppnåtts, och som överträffar vad en ny aktör kan förvänta sig av sitt första Dakarrally.

Komplexiteten hos de tre prototyperna är extremt hög. I det alternativa drivkonceptet kombineras för första gången en elektrisk drivlina med ett högspänningsbatteri och en högeffektiv räckviddsförlängare i form av en TFSI-motor. Trots en väldigt kort testfas har systemen i alla tre bilarna körts utan problem i den tuffa vardagen i öknen.

Utmaningar i terräng gav tidstillägg

Trots alla framgångar har det funnits en del utmaningar under de första dryga 400 milen. Förutom svårigheter med navigeringen den andra dagen, bestals teamet på alla chanser till avancemang på grund av skadad hjulupphängning. En sten skadade förmodligen en fälg och nedre länkarmar i hjulupphängningen i Stéphane Peterhansels bil som gav följdskador. Fransmannen fick därför vänta på racetrucken för att få bilen reparerad. Den påföljande körningen direkt till bivacken, vilket är vanligt i sådana fall, gjorde att kontrollpunkterna missades, vilket gav ytterligare 16 strafftimmar. Efteråt ställde sig fjolårsvinnaren helt till teamets tjänst och hjälpte Carlos Sainz att byta stötdämpare på sjätte och sjunde etappen. Det var förstklassigt och visar vilka kvaliteter och teamkänsla som våra förare har, sade Julius Seebach.

Målet: att komma i mål med alla tre bilarna

Teamet har redan infört förbättringar av bilen inom många områden på plats, men Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing, har en lista över optimeringspunkter som fylls på efter varje etapp. "Vi blev förvånade över att de enda hindren hittills har varit inom konventionella områden som hjulupphängningen. Det är imponerande att vårt innovativa och hårt belastade drivkoncept har fungerat felfritt så här långt och att bilens prestanda också är den rätta", säger Dreyer. Samtidigt vet vi att rallyt fortfarande har en lång väg kvar. Vårt mål är fortfarande att komma fram till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna."

Efter mer än 800 mil kommer deltagarna till rallyts slutmål i hamnstaden vid Röda havet den 14 januari. För närvarande ligger Mattias Ekström som bästa Audi-förare på 14:e plats totalt sett, Carlos Sainz på 25:e plats och Stéphane Peterhansel på 71:e plats. Idag fortsätter Dakarrallyt med de resterade sex sträckorna innan målgången i Jeddah.

>> Presskit Dakarrallyt
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi och Dakarrallyt