27 apr 2022 | Pressmeddelande

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Följ med på en extrem resa som sträcker sig från varma dammiga vägar, upp till snö och kyla i norra Sverige. Ett filmteam från Volkswagen Transportbilar har följt det hemliga utvecklingsarbetet och idag publicerat denna dokumentär: https://youtu.be/AG-cTPRXle4

Utvecklingen av ID.-familjens nya minibuss och skåpbil gjordes av en arbetsgrupp bestående av designers och ingenjörer från både Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. Tillsammans skapade man det bästa möjliga konceptet, som motsvarade alla krav i specifikationsbeskrivningen, för att tilltala både befintliga fans och nya kunder.

Bilarna behövde också bli energieffektiva, vilket kunde åstadkommas med de lågfriktionskomponenter som ingår i elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Kit), tillsammans med bra kaross-, underredes- och hjulaerodynamik. Och resultatet blev enastående, med en luftmotståndskoefficient (cd) på endast 0,285 för ID. Buzz.

Med de första handbyggda prototyperna kunde man avgöra om alla datamodeller och simuleringar från den virtuella världen också kunde överföras till verkligheten. Kvalitetsbeviset ligger i testningen.

För att säkerställa att den nyligen presenterade ID. Buzz uppfyller Volkswagens allra högsta kvalitetskrav, sattes den elektriska folkabussen på prov under ett komplext och krävande maratonlopp – över hela Europa och under extrema förhållanden. Först under både torr och tropiskt fuktig hetta och vidare till extrem kyla. Under simulerade regn-, snö-, is- och dammförhållanden undersöks vad som kan penetrera fogar i kaross och underrede, för att förhindra problem senare.

Båda ID. Buzz-modellerna är utrustade med en flerlänkad bakhjulsupphängning som kan separera de tvärgående och längsgående krafterna. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo demonstrerade sina köregenskaper på snö och is i nordligaste Sverige. Där undersöktes också hur material, batteri och elsystem, chassits inställning, acceleration, bromsar och styrning påverkas i låga temperaturer.

–Folkabussen är en bil som alltid har utmärkt sig genom att vara så praktisk i vardagen, säger Stefan Lutz, Teknisk projektledare för modellserien på Volkswagen Transportbilar.
– Därför testar vi ID. Buzz också under alla situationer och väder. Motorerna, vätskorna, alla elektriska system och displayer måste fungera perfekt. Det är bara genom att göra detta som vi kan vara säkra på att bilen kan köras problemfritt i alla delar av världen.

Och testningen görs i detalj. Från tester som mäter hur snabbt isen smälter vid ytterspeglarna i minus 20 grader, till luftkonditioneringens förmåga att hålla kupén sval i extrem hetta.

Hela utvecklingsberättelsen finns tillgänglig från och med idag här: https://youtu.be/AG-cTPRXle4