20 apr 2022 | Pressmeddelande

Smart & hållbar ö: Första elbilarna till privatkunder på Astypalea

Genom projektet ”Smart & hållbar ö” kommer Astypalea att ställas om till en ö med smart, hållbar mobilitet med ett förnyat energisystem. Projektet är ett gemensamt initiativ från Volkswagen-koncernen och den grekiska staten.

• Volkswagen-koncernen levererar e-up!1, ID.32, ID.43 och SEAT MÓ eScooter4 till privatkunder vilket minskar användningen av bensinfordon på ön
  • Nytt återvinningsinitiativ för att göra ön ännu vackrare och mer hållbar
  • Helt eldriven samåkning och fordonsdelning kommer att lanseras under sommaren

Elektrifieringen av Astypalea tar fart: Volkswagen-koncernen har levererat de första elbilarna till privatkunder på den grekiska ön. En turkos ID.3 Pure överlämnades direkt till sin nya ägare vid vindkraftverken i Chora, huvudstaden på Astypalea. Även ID.4, e-up! och Seat MÓ eScooter 125 har levererats till ön. Nu växer e-flottan på Astypalea ytterligare sedan kommunerna började använda elbilar förra året. Projektet ”Smart & hållbar ö” är ett gemensamt initiativ från Volkswagen-koncernen och den grekiska staten. Under de kommande åren kommer Astypalea att ställas om till en ö med smart, hållbar mobilitet och energisystemet kommer att förnyas helt.

Thanos Papagiannis är den första ID.3-kunden på Astypalea och en stark förespråkare för e-mobilitet. Hans nya elbil ersätter en Volkswagen Golf 3:

– E-mobilitet är en perfekt matchning för Astypalea. Sträckorna här är korta, strömförbrukningen låg och laddnätet är nu mycket väl utvecklat. Jag hoppas verkligen att Astypalea kan inspirera andra regioner att öka sina satsningar på klimatskydd med e-mobilitetslösningar.

– Astypalea är ett testområde för framtidens mobilitet. Ön genomgår samma förändring som många andra regioner i Europa, men på mycket kortare tid. När de första privatkunderna nu kör elbilar kommer det snabbt att spridas hur fascinerande det är med e-mobilitet, säger Maik Stephan, projektledare och chef för affärsutveckling på Volkswagen AG.

Volkswagens engagemang för en hållbar utveckling av Astypalea sträcker sig ännu längre än till elektrifiering av fordonsflottan. Nyligen lanserade Volkswagen-importören för Grekland Kosmocar och kommunen ett återvinningsinitiativ för att befria ön från skrotfordon. Trasiga motorcyklar, bilar och lastbilar lämnas kvar på många platser och förorenar den vackra ön Astypalea. Återvinningskampanjen ska minska miljöpåverkan och göra ön ännu vackrare. Fordonen samlas in av frivilliga och transporteras sedan med fartyg till Aten och återvinns slutligen professionellt där.

Nästa milstolpe i projektet ”Smart & hållbar ö” närmar sig: Under sommaren kommer Volkswagen att lansera innovativa, helt eldrivna mobilitetstjänster tillsammans med lokala företag. Samåkning och fordonsdelning ska utformas för att förbättra mobiliteten samtidigt som det bidrar till att minska det totala antalet fordon på ön.

Läs också ”Det finns ett enormt intresse för elbilar”.

1) e-up! (61 kW/83 hk) elförbrukning för enstegad automatväxellåda i kWh/100 km (NEDC): 12,9-12,7 kWh/100 km (blandad körning); CO2-utsläpp (g/km): 0, verkningsgradsklass: A+++

2) ID.3 – energiförbrukning vid blandad körning (kWh/100 km): 14,0-13,7. CO2-utsläpp i g/km: 0, verkningsgradsklass: A+++

3) ID.4 – elförbrukning i kWh/100 km (NEDC): blandad körning 16,3. CO2-utsläpp i g/km: 0, verkningsgradsklass: A+++

4) SEAT MÓ eScooter 125:s elförbrukning (kWh/100 km): 7; CO2-utsläpp i g/km: 0, verkningsgradsklass: A+++