17 maj 2022 | Pressmeddelande

STCC-mästaren är tillbaka: Robert Dahlgren förlänger med CUPRA Dealer Team – PWR Racing

Den mest segerrike STCC-föraren någonsin, Robert Dahlgren, tar åter plats bakom ratten på CUPRA Leon Competición.

CUPRA Dealer Team – PWR Racing har förlängt samarbetet med regerande mästaren Robert Dahlgren samtidigt som huvudpartnern Skellefteå Kraft utökar samarbetet med mästarteamet.

"Roberts fjolårssäsong är en för historieböckerna och det fanns inga tvivel för oss om att fortsätta samarbetet med honom – nu är vi redo för en tuff STCC-säsong 2022.", säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

"Skellefteå Kraft är en stark nyckelpartner till PWR som delar vår strävan för en hållbar omställning av samhället och vi är oerhört glada över att få förnyat förtroende. Och vi har hittills bara skrapat på ytan i vårt samarbete, vi har många spännande saker på gång inför 2023.", säger Daniel Haglöf, delägare av PWR Group.

Robert Dahlgren blev den mest segerrike STCC-föraren någonsin med totalt 46 segrar efter fjolårets rekordsäsong – samtidigt som teamet säkrade såväl teammästerskapet som förarmästerskapet.

"2021 med PWR Racing var helt klart en av de bästa säsongerna i min karriär och att få fortsatt förtroende av dem känns givetvis oerhört kul.", säger Robert Dahlgren och fortsätter, "Men om någon tror att jag är mätt efter förra säsongen så kan de inte ha mer fel. Jag sätter aldrig min fot på en tävlingsbana utan målet att vinna och 2022 är inget undantag. Det kommer att bli tufft, speciellt då startfältet växer till i år, men förutsättningarna finns där och målsättningen är helt klart på titeln."

"Vi på CUPRA Sverige är mycket glada och stolta över att vi även denna säsong har Sveriges mest framgångsrika förare i teamet. Med Robert bakom ratten i vår fantastiska tävlingsbil, CUPRA Leon Competición, har vi alla förusättningar att ta hem mästerskapstitlarna även 2022.", säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

Samarbetet mellan PWR och Skellefteå Kraft inleddes 2019 och har hittills resulterat PWR001, en helt eldriven racingprototyp på 600 hästkrafter, och tre STCC-titlar.

"Det är en självklarhet för Skellefteå Kraft att förlänga samarbetet med PWR Racing där vi gemensamt arbetar kring utvecklingen för 100% förnybar energi i samhället.", säger Sanna Lundström, TF affärsområdeschef Marknad, Skellefteå Kraft, och fortsätter. "Vårt samarbete kring racingen ger oss en naturlig innovations- och utvecklingsplattform där all teknik testas under tuffast möjliga förhållanden. Vi ser fram emot att jobba vidare tillsammans för att främja en hållbar omställning av transportsektorn."

Nu är det dags för nästa steg framåt i samarbetet som både förlängs och utökas.

"Samarbetet har hittills främst synts via vår elektriska racingprototyp PWR001 och STCC.", säger Daniel Haglöf, delägare av PWR Group, och tillägger, "Förlängningen och utökningen av samarbetet är startskottet för att ta nästa viktiga steg framåt vars detaljer kommer att avslöjas inom en snar framtid."

Vem Robert Dahlgrens teamkompis kommer att bli avslöjas i nästa vecka.