24 maj 2022 | Pressmeddelande

Volkswagens globala produktionsnätverk för elbilar växer – ID.4 tillverkas nu även i Emden

Volkswagen fortsätter att ställa om sina fabriker till elektrisk mobilitet och utökar sitt globala produktionsnätverk för elbilar genom att starta tillverkningen av helt eldrivna ID.4 i Emden. Det är den andra tyska elbilsfabriken efter Zwickau och den fjärde totalt tillsammans med de kinesiska fabrikerna i Anting och Foshan.

Fabrikerna i Chattanooga (ID.4*) och Hannover (ID. Buzz*) kommer också att starta tillverkning av elbilar under 2022. Som ett resultat av detta skapar Volkswagen förutsättningarna för att årligen tillverka 1,2 miljoner helt eldrivna bilar baserade på elbilsplattformen MEB på sina anläggningar i Europa, USA och Kina.

Volkswagen har investerat en miljard euro i att ställa om fabriken i Emden med sina 8 000 medarbetare. Emden är den första högteknologiska anläggningen för elektrisk mobilitet i den tyska delstaten Niedersachsen.

– Den snabba expansionen av produktionskapaciteten för vår framgångsrika modell ID.4 är en viktig komponent i vår ACCELERATE-strategi. Den hjälper oss att uppnå övergången till koldioxidneutral mobilitet och skapa ytterligare möjligheter att möta den höga efterfrågan på elbilar, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

Niedersachsen blir centrum för elektrisk mobilitet

Förutom ID.4 kommer Emden-anläggningen att tillverka ytterligare en modell – AERO B* – från och med nästa år. Dessutom kommer tillverkningen av den ikoniska ID. Buzz i år att starta hos Volkswagen Transportbilar i Hannover. Från och med 2023 kommer ID.3 även att tillverkas i Wolfsburg, medan ytterligare en eldriven modell – Trinity* – kommer att rulla av monteringslinjen i en ny anläggning i Wolfsburg från och med 2026.

Koncernen investerar också i Braunschweig, Salzgitter och Kassel samt i ytterligare expansion av MEB-produktionen av batterisystem, rotorer/statorer och elmotorer. Anläggningen i Salzgitter utökas ytterligare till att bli ett europeiskt nav för batterier. Volkswagen-koncernen kommer att investera totalt 21 miljarder euro i Niedersachsen fram till 2026.
– Volkswagen gör Niedersachsen, där vi har 130 000 anställda, till Tysklands centrum för elektrisk mobilitet, säger Ralf Brandstätter.

Uwe Schwartz, chef för Emden-fabriken:
– Produktionsstarten av den första helt eldrivna modellen på anläggningen är en oöverträffad milstolpe för hela Emden-teamet. Vi har under de senaste två åren förberett oss intensivt för att producera ID.4 och har med spänning väntat på denna dag. Att se ID.4 nu gå av monteringslinjen i Emden fyller oss med stolthet. Vi är stolta över att Emden gör sitt för att påskynda Volkswagens elektrifieringsstrategi.

Manfred Wulff, ordförande för företagsrådet vid Emden-fabriken:
– ID.4 markerar den framgångsrika starten för elektrisk mobilitet här. Sedan-versionen av AERO B kommer att följa nästa år och kombiversionen året efter det. Emden är nu en ledande aktör inom elektrisk mobilitet. Som ett resultat kommer vi långsiktigt att säkra jobb i vår region. Mitt tack går till det fantastiska team som framgångsrikt förberedde och genomförde allt.

Produktionsstarten av ID.4 i Emden har gått enligt schemat, trots de globala utmaningarna under den tvååriga konverteringsfasen. Emdens maximala produktionskapacitet i slutet av 2022 kommer att vara 800 bilar per arbetsdag, beroende på leveranssituationen. Sex nya produktionshallar och fem nya transportband och logistikbyggnader på en total yta på cirka 125 000 kvadratmeter har skapats som en del av anläggningens ombyggnad.

Grunden för en framgångsrik omställning i Emden är kvalificeringskonceptet, som omfattar utbildning vid produktionslinjen och virtuell utbildning, samt utbyte av kunskap och erfarenhet med Volkswagens Zwickau-anläggning.

Hög efterfrågan – Ytterligare produktionskapacitet

ID.4 tillverkas nu på fyra platser: de tyska anläggningarna i Emden och Zwickau samt vid Anting- och Foshan-fabrikerna i Kina. Och expansionen fortsätter, produktionen för den amerikanska marknaden startar i Chattanooga under hösten. Det globala produktionsnätverket för ID.4 har då vuxit till fem anläggningar.

Efter marknadslanseringen i början av 2021 har ID.4 snabbt blivit en framgång, bara under första kvartalet 2022 levererade Volkswagen mer än 30 000 exemplar – vilket innebär att en av två helt eldrivna bilar från Volkswagen är en ID.4.

Totalt 163 000 exemplar har levererats sedan lanseringen, vilket gör ID.4 till märket Volkswagens och koncernens mest sålda elbil. På många marknader nådde den eldrivna SUV:en toppen av försäljningslistorna under sitt allra första år och var den mest sålda elbilen i länder som Danmark, Finland, Irland och Sverige. Det finns för närvarande cirka 73 000 beställningar över hela världen för den framgångsrika modellen.

I Sverige är ID.4 den mest registrerade Volkswagen-modellen med 2 442 exemplar hittills i år, januari – april. ID.4 ligger på en total sjätteplats på den svenska topplistan.
– Efterfrågan på ID.4 är fortsatt mycket stark och orderboken är välfylld. På grund av den senaste tidens komponentbrist har vi inte kunnat leverera så många bilar som vi hade önskat, men vi hoppas givetvis på en successiv förbättring under året. Vi vill samtidigt förtydliga att det finns en hel del lagerbilar på väg hem som ger snabbare leverans än vid fabriksbeställning, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

* ID.4 – Energiförbrukning, blandad körning: från 17,0 kWh/100 km (WLTP), CO2-utsläpp: 0 g/km.
Aero B – Modellen finns ännu inte tillgänglig för försäljning. 
ID. Buzz – Energiförbrukning, blandad körning: från 20,6 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp: 0 g/km.
Project Trinity – Fordonet är en konceptbil.