01 jul 2022 | Pressmeddelande

Förväntad Sverige-favorit – Volkswagen erbjuder ny fyrhjulsdriven version av eldrivna ID.4

Volkswagen utökar nu erbjudandet av sin helt eldrivna suv ID.4 med ytterligare en fyrhjulsdriven version: ID.4 Pro 4MOTION med 265 hk.

Tidigare fanns endast det sportiga flaggskeppet ID.4 GTX 4MOTION som fyrhjulsdriven version. Den nya fyrhjulsdrivna versionen ID.4 Pro 4MOTION går att beställa från och med den 1 juli. Det rekommenderade svenska priset är från 584 900 kronor.

– Vi är glada att nu kunna erbjuda ID.4 Pro 4MOTION och därmed uppfylla kundernas önskemål om en extra version med fyrhjulsdrift. Den är positionerad mellan den effektiva och bekväma bakhjulsdrivna versionen och det sportiga flaggskeppet. Denna nya version av vår populära elsuv har förstås potential att bli en Sverige-favorit bland både privatpersoner och tjänstebilsförare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

ID.4 Pro 4MOTION baseras på bakhjulsdrivna ID.4 Pro Performance med 204 hk. Tack vare en andra elmotor på framaxeln överför den nya starkare versionen sin kraft till vägen via fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften förbättrar väggreppet vid våta vägar och vid körning på snö eller löst underlag och gör det därför möjligt att få ännu bättre kördynamik.

ID.4 Pro 4MOTION med dubbla elmotorer är också en kraftfull dragbil och därmed en pålitlig partner för bogsering av mindre transport- eller båttrailers. Tack vare fyrhjulsdriften har den maximala släpvikten höjts med 200 kg till 1 200 kg (12 % lutning, bromsat) jämfört med den bakhjulsdrivna Pro Performance-versionen. Det innebär samma dragvikt som GTX-versionen.

Fyrhjulsdrift med dubbla motorer

De båda elmotorerna i ID.4 Pro 4MOTION har en systemeffekt på 265 hk. Accelerationen från 0 till 100 km/h kan klaras av 6,9 sekunder. Huvuddrivkraften kommer från den permanentmagnetiserade synkronmotorn på bakaxeln som ger en effekt på 204 hk. Den har en axiellt parallell layout med en pulsomvandlare och en enväxlad växellåda. Fördelarna med den synkrona motorn är dess höga verkningsgrad och konstanta effekt över ett stort varvtalsområde.

Framaxeln drivs av en asynkronmotor som även den har en pulsomvandlare. Denna motor levererar en effekt på 109 hk. Asynkronmotorer kännetecknas av sin korta inkopplingstid och höga verkningsgrad. De är därför lämpliga att använda som en boosterenhet som kan aktiveras tillfälligt.

ID.4 Pro 4MOTION är utrustad med ett 77 kWh-batteri (netto) och har en räckvidd på upp till 511 km (WLTP). Topphastigheten ligger på 180 km/h (precis som för ID.4 GTX 4MOTION). Den maximala laddningskapaciteten är 135 kW. Vid ett snabbladdningsstopp kan högspänningsbatteriet laddas från 5 % till en laddningsnivå (SOC) på 80 % på 36 minuter och sedan erbjuda en räckvidd på ytterligare 337 km (enligt WLTP).

458 cm långa ID.4 är baserad på elbilsplattformen MEB. Utrymmet i kupén ligger på samma nivå som för konventionella suvar i nästa högre kategori tack vare den effektiva arkitekturen. Beroende på baksätenas placering har bagageutrymmet en volym på mellan 543 och 1 575 liter.

Populärt med fyrhjulsdrift i Sverige

Efter marknadslanseringen våren 2021 har ID.4 snabbt blivit en succé. Volkswagen levererade över 30 000 bilar av denna modell under det första kvartalet 2022. Det innebär att varannan elbil från Volkswagen är en ID.4. 2021 levererades totalt 163 000 exemplar runt om i världen, vilket gjorde ID.4 till den mest sålda elbilen av både märket Volkswagen och Volkswagen-koncernen.

ID.4 blev Sveriges mest registrerade elbil under 2021 och ligger hittills i år, januari-juni, på en tredjeplats med 3 859 nyregistreringar. Över hälften av dem är GTX-versionen, vilket visar att fyrhjulsdrift är något som svenska kunder uppskattar.

ID.4 Pro 4MOTION går att beställa på den svenska marknaden från och med 1 juli och går även att bygga i bilkonfiguratorn på volkswagen.se. Utrustningsnivån och tillvalspaketen för ID.4 Pro 4MOTION motsvarar ID.4 Pro Performance.

Aktuella rekommenderade cirkapriser från och med 1 juli, innan avdrag för klimatbonus:

• ID.4 Pro Performance (bakhjulsdrift, 204 hk): från 554 900 kronor
  • ID.4 Pro 4MOTION (fyrhjulsdrift, 265 hk): 584 900 kronor
  • ID.4 GTX 4MOTION (fyrhjulsdrift, 299 hk): 623 900 kronor

Tekniska fakta ID.4 Pro 4MOTION

Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 109 hk (80 kW) och 162 Nm.
Max. systemeffekt: 265 hk (195 kW)
Max. vridmoment: 460 Nm
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad