04 jan 2023 | Pressmeddelande

På väg mot världspremiär – Volkswagen ID.7 visas upp med digital kamouflagelook

Scenen är redo för ID.7. Vid elektronikmässan CES i Las Vegas den 5-8 januari, visar Volkswagen upp sin första helt eldrivna sedanmodell baserad på elbilsplattformen MEB. Den har blivit klädd i smart kamouflage som med sin unika teknik och flerskiktslackering skapar ljuseffekter på delar av bilen. Detta är en interaktiv funktion som symboliserar nästa steg i digitaliseringen av ID.-familjens framtida flaggskeppsmodell.

  • Volkswagen Group of America ger en glimt av nästa modell i ID.-familjen på CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas
  • Effektiv eldriven sedan med en räckvidd på upp till cirka 700 km** (WLTP)
  • Speciellt kamouflage för ID.7* skapar smarta ljuseffekter genom elektroluminescens
  • Efter ID.4 är den nya sedanen Volkswagens nästa globala elbil och kommer i framtiden att erbjudas på tre kontinenter
  • Världspremiär för den produktionsklara versionen av ID.7 sker under andra kvartalet 2023

Efter ett sexårigt uppehåll återvänder Volkswagen Group of America till CES – världens största mässa för elektronik – med en mycket speciell bil.
– Med nya ID.7 utökar vi vårt utbud av eldrivna modeller för de övre segmenten. Sedanen kommer att erbjuda teknik och kvalitet i toppklass. ID.7 är en av tio nya eldrivna modeller som vi planerar att lansera till år 2026. Vårt mål? Att leverera passande bilar till våra kunder inom varje enskilt segment, säger Thomas Schäfer, VD för Volkswagen Personbilar.

Konceptbilen ID. AERO som först presenterades i Kina sommaren 2022, ger en hint om den nya sedanmodellen med sin aerodynamiska design och en räckvidd på upp till 700 km (WLTP).

ID.7 erbjuder en innovativ klimat- och komfortupplevelse

Med sin senaste modell baserad på MEB har Volkswagen svarat på kundernas feedback och förbättrat användarupplevelsen på relevanta områden. En lång rad innovationer är standard i ID.7:

  • det nya displaykonceptet
  • Head-up-displayen med förstärkt verklighet (AR)
  • en 15-tums (38-centimeters) skärm med nya reglage för luftkonditioneringen integrerade i infotainmentsystemets första nivå
  • belysta touchreglage

Det nya luftkonditioneringskonceptet med intelligenta luftinsläpp erbjuder ett antal funktioner. ID.7 kan till exempel känna av när föraren närmar sig med hjälp av sin nyckel och börjar kyla kupén redan innan föraren sätter sig i bilen under varma sommardagar eller värmer upp kupén kalla dagar. Nydesignade ”Smart Air Vents” styr luftflödet och rör sig dynamiskt för att fördela luften över stora ytor så snabbt som möjligt.

Om det finns passagerare i bilen kan luften riktas direkt mot kroppen eller ventilera kupén indirekt. Dessa funktioner visas alltid på den nya stora displayen och kan aktiveras och sparas individuellt för varje användare. Speciella önskemål kan aktiveras med röstkommandon. Om användaren säger ”Hej Volkswagen, mina händer är kalla!”, svarar ID.7 genom att starta rattvärmefunktionen. Samtidigt riktas varm luft mot händerna.

Interaktivt kamouflagekoncept

Vid CES i Las Vegas visar Volkswagen upp intelligensen i ID.7 på ett alldeles speciellt sätt. Den kamouflerade sedanmodellen har en digital design med unik lackering som lyser upp ID.7 interaktivt. 40 färgskikt har applicerats varav vissa är ledande medan andra har isolerande egenskaper. Totalt 22 områden på bilen kan styras separat och är elektrifierade under det översta färglagret (elektroluminescens) så att de tänds. Om allt detta är kopplat till ett ljudsystem visualiseras rytmen genom belysning av enskilda områden.

QR-koderna på huven och på båda sidor ger ett gränssnitt mellan den fysiska och digitala världen. Hela kamouflaget tar också QR-kodtemat ett steg längre och döljer på så sätt konturerna.

MEB möjliggör aerodynamisk design och ett generöst interiörkoncept

När det gäller designen följer ID.7 formspråket för den helt eldrivna ID.-familjen. Till de karakteristiska finesserna för denna sedan hör bland annat den aerodynamiska fronten och det aerodynamiska taket som både bidrar till att sänka energiförbrukningen och öka räckvidden.

Luftintagen sitter placerade fram och leder på ett målinriktat sätt den luft som strömmar genom dem längs bilens sidor bakåt. De bildar därför en luftridå som lugnar luftflödet på bilens sidor. Taket sluttar bakåt och bidrar på så sätt till ID.7:s mycket goda luftmotståndskoefficient. Räckvidden är upp till cirka 700 km** (WLTP).

Precis som alla andra modeller i ID.-familjen är ID.7 baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform. Den modulära plattformen ger fördelar som korta överhäng och lång hjulbas (2,97 meter) samt generös interiör. I ID.7 har detta resulterat i en lyxig sedan med en alldeles speciellt rymlig känsla.

Volkswagens elbilssatsning: 500 000 bilar baserade på MEB har levererats

Med ID.7 utökar Volkswagen sin framgångsrika ID.-familj med en modell i den övre mellanklassen i högvolymsegmentet. ACCELERATE-strategin tar Volkswagens elbilssatsning till nya höjder och en första milstolpe har redan nåtts: Sedan de första ID.3-modellerna överlämnades till kunderna hösten 2020 har Volkswagen levererat fler än 500 000 bilar från ID.-familjen över hela världen – ungefär ett år tidigare än planerat och trots de ständiga svårigheterna i leveranskedjan. I Sverige har över 27 000 ID.-bilar nyregistrerats.

Efter modellerna ID.3, ID.4, ID.5 och ID.6 (erbjuds endast i Kina) och nya ID. Buzz, blir ID.7 den sjätte medlemmen i ID.-familjen och är Volkswagens andra globala elbil efter ID.4. Den eldrivna sedanen planeras att lanseras på de tre primära marknaderna Kina, Europa och Nordamerika. ID.7 för den europeiska marknaden kommer att tillverkas vid Volkswagens fabrik i tyska Emden. Efter ID.4 blir ID.7 den andra MEB-modellen som byggs i Emden.


* Kamouflerad konceptbil i nära serieproduktion – bilen finns inte till försäljning.
** Räckviddsprognos för slutförande av cykler i enlighet med Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) på den rullande testbädden (ej serietillverkad version). WLTP-värden för serietillverkade fordon kan variera beroende på utrustning. I praktiken kommer den faktiska räckvidden att avvika beroende på körstil, hastighet, användning av komfort-/extraförbrukare, utomhustemperatur, antal passagerare/last och topografi.